Gå til innhold

AC VGA 1 silencer, vifta blåser feil vei?

syntEltric

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt på en artic cooling silencer 1 på mitt connect3d9800pro128 kort. Det var en enkel og grei sak. Men nå tror jeg vifa blåser feil vei. Det virker som om den blåser luft inn i kabinettet. Forventet meg egentlig at det skulle strømme ut varm GPU luft bak kabinettet. Jeg kan ikke kjenne at den blåser ut noe luft i det hele tatt. Har søkt litt i google og funnet flere om har det samme problemet. Men ingen svar. Den er i alle fall veldig stille. Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Helt sikker på du ikke kjenner litt luft komme ut bak?

Ja, det må i så fall være ekstremt lite. Men det blåser ganske kraftig rundt vifta inne kabinettet. Trodde liksom hele prinsippet var å blåse luft fra kabinettet, gjennom ribba, og ut bak. Blåste litt røyk bak for å se om den ble blåst bort eller trukket inn, men ingenting skjedde. Fikk bare et hostekick av å røyke alt for fort ;)Jeg spiller BF2 uten problemer, men har en følelse av det kun er ribba som gjør nytten.

Høres ut som du har et heftig undertrykk i kabinettet slik at vifta ikke får blåst ut lufta, bare rotet den rundt foran kjøleribba.

Når dette er sagt så er det ikke store trykket ut bak på min maskin og jeg har overtrykk i kassa mi.

Har hatt både AC NV1 og NV5 og begge fungerte bra.

NV1 kjøleren var mye bedre en den originale som sto på FX5700 kortet mitt.

Fikk pene overklokkingsresultater med den kjøleren.

Endret av perpyro
Høres ut som du har et heftig undertrykk i kabinettet slik at vifta ikke får blåst ut lufta, bare rotet den rundt foran kjøleribba.

Når dette er sagt så er det ikke store trykket ut bak på min maskin og jeg har overtrykk i kassa mi.

Har hatt både AC NV1 og NV5 og begge fungerte bra.

NV1 kjøleren var mye bedre en den originale som sto på FX5700 kortet mitt.

Fikk pene overklokkingsresultater med den kjøleren.

Jeg tror faktisk alt er som det skal være. Etter å ha lest meg gjennom det jeg kan finne har jeg kommet frem til følgende konklusjon: vifta virvler opp kald luft og trekker litt av den kalde luften inn til ribba og bittelitte grann varm luft kommer ut bak, såkalt DHES. Det er dette som gir følelsen av at GPU lufta blir blåst inn i kassa. Har testet i 3dmark og bf2, og alt kjører foreløpig stabilt selv klokket 10%. Hvis noen vet noe annet så pliiiis si ifra. Takker for svar

Det stemmer det du sier, pga måten viften er laget på virker det som en liten virvelvind rett foran viften, mens det nesten er vindstille bakpå kjøleren. Har selv en NV5 montert på utsiden av kabinettet, og er samme tingen her. så overtrykk/undertrykk har ingenting med saken å gjøre, det skal bare være sånn :thumbup:

Hva temperaturer har du forresten nå etter viftebytte kontra før viftebytte?

Det stemmer det du sier, pga måten viften er laget på virker det som en liten virvelvind rett foran viften, mens det nesten er vindstille bakpå kjøleren. Har selv en NV5 montert på utsiden av kabinettet, og er samme tingen her. så overtrykk/undertrykk har ingenting med saken å gjøre, det skal bare være sånn :thumbup:

Hva temperaturer har du forresten nå etter viftebytte kontra før viftebytte?

Tusen takk for at jeg endelig fikk bekreftet det :w00t: Tempen i kassa ligger rundt 30. HD rundt 30. Før lå det på 40-45. Og med min nye Artic Cooling frezzer 4 CPU kjøler ligger CPU på 45-50 idle, og 50-58 load. Da er p43.0ghz klokket til 3.6. Anbefaler denne kjøleren. Med orginal kom tempen over 70 på 3.6ghz load, og maskinen restarta. Har ikke temp måler på 9800pro. Men jeg kan klokke det 412 - 370 og alt glir fint i bf2. Med orginal kjøleren ble det artifacts. Alt i alt har tempen sunket 10 - 15 grader. Også er det stille i hybelen min :D borsett fra en litt susete og overarbeidet PSU. Det blir neste investering :idea:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...