Gå til innhold

Lett å bli lurt på hvor mye en zoom zoomer...


Anbefalte innlegg

Jeg opplevde nylig noe rart...

 

Satt og så på en diger båt som passerte utenfor Stad med videokamera.

Forøvrig en Panasonig NV-GS 120. Har skrudd av digital zoom så maks zoom er på 10X.

Ellers står følgende på linsa. Leica f:2.45 - 24,5 mm - 1:1,8

 

Betyr det at vi snakker om en crop faktor på 1,8 eller noe? Da skulle det jo blitt mer enn 10X i praksis. Jeg fikk iallefall misstanke om at det er noe rart når jeg i samme slengen hadde en kikkert tilgjengelig, og det var en 8X52. Så i praksis skulle jo zoomen til videokameraet være bedre, men jeg kom enormt mye nærmere med kikkerten enda den var 8X.

 

Betyr dette at vi blir lurt når det står 10X på videokameraet? Betyr ikke det at objekter på 100 meter blir som vi skulle sett dem på 10 meter's avstand? Eller betyr det at maks zoom området er 10 ganger? Fra full vidvinkel til full tele?

 

Og for å gjøre det enda vanskeligere, om jeg vil ha en tele linse til Canon 350 med 1.6 crop, hvor mange millimeter er det snakk om da om jeg vil ha noe som matcher kikkerten på 8X52? Og er det et lett regnestykke for dette?

 

Dette er uansett ikke lett å holde styr på! Takk for hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1:1.8 er blenderen.

 

10x zoom er største brennvidde delt på minste (24.5/2.45). Hvor stor bildebrikken (CCD'en) er avgjør bildevinkelen. Hvis du ser på spesifikasjonene så er det ofte oppgitt tilsvarende brennvidde på 35mm, og den er for NV-GS120 42-420mm.

 

På kikkerter regnes forstørrelse ut fra 50mm, dvs. 8x50mm -> 400mm.

 

Bildevinkelen er altså tilsvarende. Deretter kommer størrelsen på bildet du ser; På videokamera kommer det jo an på hvor stor skjerm du ser det på og avstanden til den. Det bildet du ser i kikkerten fyller en mye større del av synsfeltet og virker derfor større.

 

På 350D må du ha en brennvidde på 420mm/1.6=262.5mm for å få samme bildevinkel som videokameraet og kikkerten.

 

Mvh.RKS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...