HPS Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 har bluecom og bestilte den 22.7.2005 iptelefoni.. fikk utstyret for et par uker siden.. men det har ikke begynt å fungere foreløpig.. Fikk også en faktura der de fakturerte meg fra den 29.7 for iptelefoni (159/mnd)... ringte inn og klaga på dette og fikk utsatt betalingsfristen med 1 mnd og skulle ta kontakt med de når det funka.. dette er noen dager siden.. i dag tenkte eg at eg skulle ringe telenor for å høre om det var bestilt portering fra telenor til bluecom... men neeeeeeeeeida... det var det ikke.. ringte til bluecom.. snakka først med support.. stod i kø ca 5-10 min.. ble satt over til salg.. kom rett inn. så sa han at eg måtte snakke med "leveranse.." ble satt over, kom inn i ny kø.. men noe klikka og linjen ble brutt.. ringte opp igjen og stod i kø sikkert i 10+ min før eg kom igjennom til leveranse... hun som snakka der mente at eg hadde kobla feil og det var grunnen til at det ikke funka.. sa sikkert 10 ganger at det ikke var meldt portering, men hun svarte alle gangene at eg hadde kobla feil (bah!) hun skulle sette meg over til support sånn at de kunne forklare meg kordan utstyret skulle kobbles opp.. hehe. venta i 10 min der før eg la på.. kobla opp utstyret den dagen eg fikk det og bredbåndet funker som det skal.. sjøl om ip adapteren er kobla til. har en zyxel prestige 2000 series adapter.. det som lyser på den er: pwr/voip, LAN og PC.. kobbla netopp opp tanten min sin ip adapter på samme måte så er sikker på at eg har kobla riktig.. er jo ikke så veldig mange måter å kobble det på.. når eg prøver å kobble på en telefon og ringe får eg opptatt signal... (ikke så rart siden ingen portering er meldt..) Begynner å bli lei hele bluecom.. bindingstiden på bredbåndet er over og eg fikk aldri noe angrefrist skjema på ip telefonien så då blir vel angrefristen forlenga? vurderer å bare si opp alt. noen tips? btw.. man skal fremdeles bruke den kvite adapteren som man fikk med når man fikk bredbåndet når man har ip telefoni? Sånn er ting kobla no: fra telefonuttaket går det en ledning inn på "line" på den kvite adapteren.. så går det en ledning fra "modem" på adapteren til bredbåndsmodemet som er kobbla til "dsl". så går det en ledning (rød) fra "enet" på bredbåndsmodemet til "lan" på ip adapteren. så går det en ledning fra "pc" på ip adapteren til pcen... blir ikke dette riktig? Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Joda, du har kobla riktig, skulle ikke være andre måter å gjøre dette på. Det jeg ikke vet, er om ZyXEL'en din har DHCP enabled, men det skulle man jo tro om tanta di sitt adapter fungerte, samt at PC'en fungerer. Ingen portering, ingen funksjonalitet. Med mindre du har fått et midlertidig nummer fra Bluecom... Endret 17. august 2005 av netphreak Lenke til kommentar
HPS Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 skjønner ikke dette.. eneste eg lurer på er den adapteren/splitteren eg fikk når eg bestilte bredbåndet for 1 år siden.. no går det jo en netverksledning fra telefonuttaket i veggen til "line" og en fra "modem" til bredbåndsmodemet.. hadde jo sikkert funka å dratt ledningen rett fra veggen og til bredbåndsmodemet.. men det er jo evt når ip telefonien begynner å virke.. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Tja, hvorfor prøer du ikke bare om ZyXEL'en din får sync rett fra uttaket uten splitter? Test om det funker med PC'en din du Men mest sansynelig må du koble om 2 ledninger i uttaket ditt, evt. gjøre som meg - kjøpe deg en boks med dobbelt uttak slik at du har en kontakt for Internet og en for telefon (det kan jo hende du skal koble IPtelefonadapteret på ditt eksisterende lokale kobbernett i huset slik at du kan benytte de gamle kontaktene som før). For å sjekke DHCP innstillingene dine, og om IPtelefon adapteret ditt har fått noen lan adresse må du logge deg ii i ZyXEL'en (om det er webgrensesnitt eller plain telnet vet jeg ikke - kjenner ikke modemet ditt). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 i dag tenkte eg at eg skulle ringe telenor for å høre om det var bestilt portering fra telenor til bluecom... men neeeeeeeeeida... det var det ikke.. A. Porteringen blir ikke iverksatt før BC har registret at adapteret kobler seg opp. B. Du skal ha fått et midlertidig nummer som skal ringe på adapteret fren til portering. C. Adapteret skal kobles mellom modem og PC/router, det bruker PPPoE svjv på telefondelen og vil ikke fungere med ADSL-modemer med innebyggd router. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 blir ikke dette riktig? Hvis du ikke har summetone med denne oppkoblingen så vil jeg tro at adapteret er defekt. Lenke til kommentar
HPS Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 A. Porteringen blir ikke iverksatt før BC har registret at adapteret kobler seg opp. B. Du skal ha fått et midlertidig nummer som skal ringe på adapteret fren til portering. C. Adapteret skal kobles mellom modem og PC/router, det bruker PPPoE svjv på telefondelen og vil ikke fungere med ADSL-modemer med innebyggd router. merkelig at de ikke kan fortelle disse tingene når man ringer til support.. har ikke fått noe midlertidig nr.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 har ikke fått noe midlertidig nr.. Det skal du ha fått, alle får det. Det skal ha kommet i mail eller brevform, du kan logge inn på BC sine kundesider og sjekke hva som står der angående ditt IP-telefon abonnement. Lenke til kommentar
HPS Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 har no kobla telefonen til ip adapteret.. eg får summetone, men når eg prøver å ringe får eg opptattsignal... det lyser kun på "phone1" når eg prøver å ringe.. ikke ellers.. Adapteret har jo stått tilkobla i ca 1 uke og eg har prøvd å ringe med det flere ganger.. får se om eg får noen svar på mail.. de er treige med å svare, men eg sendte en "sint" mail til de netopp med kun store bokstaver i "subjekt" og då svarte de fort på en mail eg hadde sendt i forrige uke så kommer nok flere svar Lenke til kommentar
HPS Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Det skal du ha fått, alle får det. Det skal ha kommet i mail eller brevform, du kan logge inn på BC sine kundesider og sjekke hva som står der angående ditt IP-telefon abonnement. joda. han som solgte meg ip-telefoni abbet sa det skulle komme en mail dagen etter eg bestilte, men fikk aldri den mailen.. ikke fått noe brev ang iptelefoni heller.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 får se om eg får noen svar på mail.. de er treige med å svare, men eg sendte en "sint" mail til de netopp med kun store bokstaver i "subjekt" og då svarte de fort på en mail eg hadde sendt i forrige uke så kommer nok flere svar Hvilket modem har du? Hvilken IP får PC/router tildelt? Lenke til kommentar
HPS Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 har speadstream 5100 modem... hvilken ip... vet eg ikke... Lenke til kommentar
rogersj Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Jeg har samme løsning fra Bluecom , og har litt erfaring med denne løsningen . Først : Hvor er telefonen koblet til ? PRW lyset i AZyxcel 2002 boksen , lyser den gult eller grønt ? Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Trodde ZyXEL'en hans/hennes ADSL modem med innebygget router - men så skjønner jeg jo at dette er en "VoIP Analog Telephone Adapter", og ikke modemet fra Bluecom. Akk... Hvorfor ikke logge inn på Bluecom sine sider, for å lese hva som står der, slik agvg foreslår - høres ut som han er/har vært Bluecom kunde... Lenke til kommentar
HPS Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 lyser gult.. telefonen er kobbla til "phone" 1.. dvs.. den var der.. no står den kobbla til splitteren/adapteren som eg fikk med bredbåndet for et år siden.. siden ip telefonien ikke virker. får som sagt summetone, men opptatt signal hvis eg prøver å ringe ut.. no har den stått tilkobla bredbåndet/pcen i 6 dager. og telenor hadde ikke noe info som sa at eg skulle over til bluecom.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 har speadstream 5100 modem... hvilken ip... vet eg ikke... Med det modemet så er nok alt OK i så måte så bare glem det Lenke til kommentar
HPS Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 står det samme på bluecom sine sider som det har gjort siste 8-9 dager... Ditt BluePhone-abonnement er registrert med følgende informasjonNavn: xxxxxxxxxxxxxxxxxx Bestillingsdato: 22.07.2005 Status: Ny Oversikt over samtalerIngen telefonsamtaler registrert. (Det kan ta inntil tre virkedager før samtaler registreres.) Status på porteringerNummer Status Funksjon xxxxx254 Ny Overføring av nummer? Hvis du ønsker å ta med deg ditt gamle nummer kan du gjøre dette her. så kan eg skrive inn mitt nr.. men dette er vel ikke nødvendig? dette ble vi jo enig om når eg bestilte.. at eg skulle beholde mitt gamle nr.. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 ... og telenor hadde ikke noe info som sa at eg skulle over til bluecom.. Nei men så les da... Du *HAR* fått ett midlertidig nummer fra Bluecom, selv om du ikke har lest noe info om det... Det midelertidige nummeret står nok på kundesidene. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Sorry, for sent ute... Lenke til kommentar
rogersj Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 lyser gult.. telefonen er kobbla til "phone" 1.. dvs.. den var der.. no står den kobbla til splitteren/adapteren som eg fikk med bredbåndet for et år siden.. siden ip telefonien ikke virker. får som sagt summetone, men opptatt signal hvis eg prøver å ringe ut.. no har den stått tilkobla bredbåndet/pcen i 6 dager. og telenor hadde ikke noe info som sa at eg skulle over til bluecom.. Oki . PÅ baksiden av Zyxcelen er det et hull det står reset på . trykk det inn til alle lysene i fron slukker i 1 sek og så begynner å blinke i gjen . PWR skal først bli grønn , så gul . Prøv så. Hva slags telefon ringer du med ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå