Gå til innhold

Kjønnsfokuseringen i samfunnet.

Anbefalte innlegg

I lys av en annen diskusjon jeg har med et par kollegaer i forsvaret, angående forskjellsbehandling på bakgrunn av kjønn, ville det vært interessant å høre hvor mye man bør legge i kjønnsrollemønsteret i samfunnet.

Utgangspunkt:

Det er blitt slått opp hvordan kvinner som kommer inn i forsvaret blir "spesialkurset" i hvordan man bør oppføre seg for å ikke å gå i feller og bli oppfattet som "feltmadrass". JEg opplever at en god del mannlige kollegaer forsvarer dette.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/11/439849.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/11/439851.html

Jeg er dypt uenig i flere av mine kollegaer. Jeg ser på dette som å unnskylde en uønsket oppførsel i forsvaret med å flytte ansvaret over på kvinnen. Man bør ta fatt på helheten i problemet, noe man her ikke gjør.

Det blir som å fortelle mobbeofferet at han må endre seg, samtidig ignorerer man mobberen.

Videre så medfører jo dette at en hel gruppe blir "unnlatt" slik innformasjon, fordi de er menn, og "menn tåler jo slik langt bedre" ifølge noen. :roll: Men realiteten er jo at menn også blir utsatt for slikt, og man blir ikke immun fordi man er mann.

Er det virkelg forsvarlig å la kjønnsrollemønster legge slike føringer?

Selv mener jeg som nevn et klart nei, ettersom dette tross alt kun er et mønster, og det er mange som faller utenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser bare positive ting i å gi en utsatt gruppe kunnskap om den situasjonen de beveger seg inn i, slik at de på best mulig måte kan forholde seg til den.

De gir de ikke bare kunnskap, men man blir instruert i hvordan man skal oppføre seg. Eksmepelvis å ikke bruke sminke eller parfyme, eller opptre flørtendes. Det handler ikke kun om å fortelle om at "menn er svin", det handler om å få kvinnen til å oppføre seg slik at det blir "lettere for mannen".

Når det kommer til holdninger og oppførsel så bør man forvente det samme av alle soldatene.

For ordens skyld er det også et faktum at flere menn i forsvaret sliter med å falle i akkurat de samme "fellene". Men dette ignoreres, for de er jo tross alt menn...

For poenget er jo at det er slik ryktespredning og uønsket behandling som er problemet, det blir feil å få folk til å tilpasse seg deretter.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Da jeg hadde førstegangstjeneste, så hadde vi opplysning også. Mest om kjønnssykdommer og å være forsiktig.

Men det du etterlyser er altså et kurs i god moral for gutta?

For enten må man akseptere at gutter er gutter, og at jenter kan gjøre klokt i å oppføre seg deretter i et miljø såpass preget av hormoner i skarp beredskap, som forsvaret jo er (snakker om der man har folk på førstegangstjeneste). Eller så må man forsøke å tøyle guttas hormoner og oppførsel, og det tror jeg er en ganske så stor utfordring.

Dette minner for øvrig om diskusjonen med voldtekt og bekledning. Selvsagt bør jenter få kle seg som de vil, uten å bli voldtatt. Men virkeligheten tar ikke alltid hensyn til hva jenter bør få lov til å gjøre, og enkelte typer påkledning og oppførsel øker sjansen for å bli voldtatt. Og det kan være lurt å kjenne til, så kan jentene selv ta stilling til det.

Det idéelle er selvsagt at jenter ikke trenger å ta hensyn til omgivelsene. Men desverre kan man ikke pålegge virkeligheten å være snill, og dermed kan det lønne seg å komme med gode råd til oppførsel.

Lenke til kommentar

Nå som gutter/jenter -> 1, er det smart å la guttene også få et kurs på det samme. I en situasjon som denne, hvor man opplever at jentene er de som får trøbbel, vil det allikevel ikke være lett å luke ut guttene som oppfører seg uanstendig ved kursing. Det eneste man oppnår ved slik kursing, er å skape et miljø som er litt mer jentevennlig, hvis majoriteten hører på hva som blir sagt. Hvis ikke, vil det virke mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Da jeg hadde førstegangstjeneste, så hadde vi opplysning også. Mest om kjønnssykdommer og å være forsiktig.

Men ble det satt fokus på hvordan man skal behandle medsoldater, og at sladder og baksnakking ikke er akseptert?

Men det du etterlyser er altså et kurs i god moral for gutta?

Det jeg ønsker er å sette fokus på det helhetlige. Man kan ikke binde seg i et mønster og anta at gutter vil være akkurat slik, og jenter slik, fordi det passer et mønster. Fint med moralkurs, men det må ikke bli forbeholdt det ene kjønnet.

For enten må man akseptere at gutter er gutter, og at jenter kan gjøre klokt i å oppføre seg deretter i et miljø såpass preget av hormoner i skarp beredskap, som forsvaret jo er (snakker om der man har folk på førstegangstjeneste). Eller så må man forsøke å tøyle guttas hormoner og oppførsel, og det tror jeg er en ganske så stor utfordring.

Nei, ikke helt. For det jenter og gutter blir offer for er baksnakking, ryktespredning osv som både jenter og gutter står for. Man bør rette fokus på hvordan man skal oppføre seg i uniform og ikke forvente mer av noen, eller unnskylde andre, på bakgrunn av deres kjønn. Ei heller ignorere noen bare fordi de har "feil" kjønn i forhold til mønsteret.

For faktum er at tar man kjønnsrollemønsteret og legger det til grunn, så faller en hel gruppe mennesker utenfor.

Dette minner for øvrig om diskusjonen med voldtekt og bekledning. Selvsagt bør jenter få kle seg som de vil, uten å bli voldtatt. Men virkeligheten tar ikke alltid hensyn til hva jenter bør få lov til å gjøre, og enkelte typer påkledning og oppførsel øker sjansen for å bli voldtatt. Og det kan være lurt å kjenne til, så kan jentene selv ta stilling til det.

Ja det har en del like paraleller. Eller til diskusjonen om homofil adopsjon som bør være forbudt fordi barna kan bli mobbet, som enkelte mener(for ordens skyld uenig i det). Men der er det mer snakk om legning, men prinsippet er det samme. Man behandler et symptom fremfor sykdommen.

Man bør ta fatt på problemene, og de er ikke forbeholdt et kjønn.

Det idéelle er selvsagt at jenter ikke trenger å ta hensyn til omgivelsene. Men desverre kan man ikke pålegge virkeligheten å være snill, og dermed kan det lønne seg å komme med gode råd til oppførsel.

Men dette er ikke noe som er forbeholdt kvinner. Ei heller forsvarer det å ignorere opphavet til problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...