Gå til innhold

350d eller 20d ? hmm..

Anbefalte innlegg

hei :) har planer om å kjøpe nytt kamera, men er usikker på om jeg skal kjøpe canon 350d til 8000 (på lefdal) eller canon 20d til ca. 14000. blir mitt første speilrefleks, har et canon s60 fra førav, som jeg omtrent nettopp kjøpte, men nå har eg funnet ut at jeg bare måå ha speilrefleks... spørsmålet er da om det er vits i å bruke 6000 kr mer for å få et bedre kamera eller om 350d er godt nok?

Dette er det ikke mye tvil om. EOS 20D er et mer solid konstruert kamera med lenger levetid og flere muligheter. Både lukkeren og de andre mekaniske detaljene er mer påkostet, og konstruert for å vare lenger. Bob Atkins har listet opp forskjellene i artikkelen det pekes til under, og det kommer tydelig frem at 20D er et bedre og mer kapabelt produkt. På ett punkt vil jeg personlig si at Atkins bommer litt. Den lettere vekten er ingen fordel ved 350D, fordi et kamera som veier litt mer er merkbart lettere å holde stødig ved bruk av lange lukkertider.

Når det gjelder optikken, er det fine med et speilreflekssystem at det kan bygges opp litt etter litt. Jeg er uenig i det som ofte sies at det beste er å kjøpe det billigst mulige huset for så å heller legge pengene i optikk. Det er riktig at man alltid bør kjøpe den beste optikken en har mulighet til, men kamerahuset og dets egenskaper betyr tross alt mye - og mer når det gjelder digitale kameraer. Løsningen er å være tålmodig å spare til man får råd til hva man ønsker seg. Et kamera er et redskap som det er mer givende å bruke når det er bedre konstruert og har større funksjonalitet, selv om det til syvende og sist er fotografen som skaper bildene.

http://www.bobatkins.com/photography/digit..._xt_vs_20d.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 350, og jeg har prøvd en 20D en god del. 20D er mer solid, virker mer proff etc. som så mange før meg har sagt.

Men etter å ha tatt en del bilder i sommer, merker jeg at jeg ikke savner ekstrafunksjonene på 20D på langt nær så mye som jeg savner å ha et lyssterkt objektiv (som jeg forhåpentligvis får råd til å kjøpe etter hvert).

Fryktelig irriterende å måtte gå opp på iso 800 eller 1600 for å unngå uklare bilder, fordi objektivet ikke er lyssterkt nok til å kunne gi akseptable lukkertider når det begynner å skumres litt på kvelden. For ikke å snakke om konsertbilder, som jeg har tatt en del av.

Tommy

Lenke til kommentar

jeg har 350D og er fint tilfreds og har vænnet mig til størrelsen.

I dag har jeg haft fat i et 20D. og jeg må nok indrømme det ligger bedre i hånden. En mindst ligeså vigtig forskel er de to drejehjul (til pegefingeren som på 350D, og til tommelfingeren, hvor man kan justere ISO m.m.) Det er smart og forekommer mig nemmere end knapperne på 350D.

jeg skal ikke gøre mig klog på det, men den almene opfattelse er, at billedkvaliteten er næsten den samme. Hvis jeg skulle vælge ville jeg fortsat tage 350 D. Med batt. greb, standard optik (for vidvinklens skyld) og så en lysstærk optik i stil med Tamron 28-75 f.2.8

Så har du stadig betalt mindre end 20D huset koster... og så er der råd til mere :thumbup: Believe me! du får brug for det ...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg plukker opp igjen denne tråden fordi jeg er ute etter et kamera selv, og sliter mellom 350D og 20D. Jeg er ny i faget, og har svært liten kunnskap om kamera og linser.

Jeg er derimot opptatt av kvalitet i stort sett alt jeg kjøper, og ønsker noe som er både solid og brukervennlig.

Kameraet skal stort sett brukes på fjellet og på jaktturer, derfor er muligheten for å bruke stativ heller liten. Kameraet må derfor ligge stødig i hånden, og ikke vingle slik det jeg har idag (mju300d). Ang linse så har jeg ikke råd til å kjøpe fullt oppsett, så jeg trenger en linse som kan fungere som en allround hvis det finnes.

Bilder tatt på en avstand under 1 meter kommer jeg til å ta svært lite av, samtidig som jeg heller ikke trenger en linse som kan zoome fra èn fjelltopp til en annen ;)

Kameraet / linsen må kunne ta gode bilder både i sollys og i lett skumring.

Jeg har kommet over 3 tilbud som alle ligger i maksgrensen for hva jeg ønsker å bruke.

Alt. 1

Alt. 2

Alt. 3

All hjelp mottas med takk,

mvh Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...