Gå til innhold

Møte med andre vesener.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Romvesnene" ville trolig vært lysår lengre fremme enn oss i teknologi og man har jo sett hvordan det går når høyere sivilisasjoner møter lavere sivilisasjoner.

Lyser måles i km, ikke i år.

Et lysår = 9460800000000 km :innocent:

jeg har ikke sagt at lysår ikke måles i km, men det er også et uttrykk. Derfor har ikke jeg brukt ordet feil

Lenke til kommentar
Hvis det finnes utenomjordisk liv er det sannsynligvis så forskjellig fra livet het på jorden at vi ikke kan kommunisere med det.

Sjansene for at utenomjordisk liv har en sjans til å oppfatte noen signaler vi klarer å produsere er relativt stor. Lys, lyd, trykk, elektro-magnetisk stråling, lukt-molekyler, osv. Den største utfordringen ligger i å få til å tolke noe som felles for begge arter, for det kan hende de har et ganske annerledes levesett.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke andre vesener. Problem solved.

Hva får deg til å tro det?

Ren logikk. Og mor sier det.

Hva som er logisk ved det?

Hvis vi møter andre vesener kommer vi sikkert til å behandle de som dritt/mindreverdig. Typisk mennesker.

Sett noen aliens i det siste? Ikke? Go figure...

Lenke til kommentar

Det er forskjell på liv og avanserte sivilisasjoner. Førstnevnte, tilsier all sannsynlighetsregning på området at bør finnes i overflod i universet. Sistnevnte, derimot, er langt sjeldere. Så sjelden at jeg ikke tror menneskeheten vil oppleve en dag der vi faktisk møter noen av disse. Vi har nok blitt utslettet på en av mange mulige måter før den tid. Men hvem vet? :) At de finnes er allikevel veldig sannsynlig.

Mongo FuRY: Du bør absolutt ta en titt på den Drake-ligningen. Og for all del; "Ikke gjør som morra di sier, morra di er ei ku!" ;)

Lenke til kommentar

Om vi skal kunne kommisere med en utenomjordisk sivilisasjon så må den være nogen lunde nærme slik at vi kanmkommunisere med dem. Melkeveien er vel rundt 27 000 lysår lang? noe som gjør at vi kan utelukke at vi vil kunne kommunisere med ganske mange stjerner hvis man tenker litt praktisk. Drake ligningen har vel også andre svakheter siden den bruker statistikk med en teoretisk feilprosent på 100%. Det er jo umulig å vite hva sannsynligheten for liv er når man bare har en planet der man har funnet liv. Menneske er også det eneste dyret på vår planet som er i stand med til å kommunisere med en fremmed planet hvis ikke de lander romskipene på planeten vår.

Lenke til kommentar
Jeg tror vi ville behandlet dem omtrent som vi behandler dyr. Om de er spiselig, havner de i gryta, hvis ikke blir de brukt som kjeledyr.

om vi hadde møtt sivilisert liv fra en annen planet og de kom så nærme menneske at det var fysisk mulig å spise dem så ville de trolig vært mye smartere enn oss siden de kunne reise mye lengre med rommskip enn oss. Det ville derfor trolig vært de som ville behandle oss som dyr og ikke omvent om noen i det hele tatt skal behandle noen som dyr. Så man kan nok regne med at vi enten blir kjæledyr/slaver/mat/utryddet eller at de velger å sivilisere oss på samme måte som vi"sivilliserte" ikke europeere tidligere

Lenke til kommentar
Så man kan nok regne med at vi enten blir kjæledyr/slaver/mat/utryddet eller at de velger å sivilisere oss på samme måte som vi"sivilliserte" ikke europeere tidligere

Kanskje det. Det er jo vanskelig å si, for vi har jo tross alt ikke møtt noen ennå.

(bortsett fra Mange amerikanere og Jannicke Jarlum da)

men jeg er sikker på at om vi hadde muligheten, hadde vi sikkert benyttet oss av den.

Lenke til kommentar
Vi kan ikke være absolutt sikre på at det er liv andre steder i universet, men vi kan si at det er meget sannsynlig, noe Drake-likningen gjør.

ligningen sier ikke at det er meget sannsynlig at det finnes sivilisasjoner på andre planeter. Det kommer ann på hvilke tall man bruker og den kan derfor vise alt mulig så lenge man ikke kan vite hva hvilket tall man skal sette i alle leddene av ligningen.

Lenke til kommentar
Mest sannsynlig er at hvis noen besøker Jorden så har de krasjet, og med det ingen mulighet til å dra hjem. Dette er egentlig ikke så farlig ettersom de vil bli skutt sporenstreks, ettersom enhver form for kontakt med de fremmede undergraver tiltroen på gjeldende autoriteter.

Det er vel sånn det er...kommer vel litt an på hvem som finner dem også. Eventuelt hvem "de fremmede" oppsøker.

Når det er sagt så tror jeg ikke det finnes liv andre steder i universet før jeg ser det. Det har å gjøre med at jeg tror at universet og det liv som er der er skapt av Gud.

Vi kan ikke være absolutt sikre på at det er liv andre steder i universet, men vi kan si at det er meget sannsynlig

Vi kan si at det er meget sannsynlig DERSOM vi forutsetter at livet på jorda har blitt til ved en tilfeldighet, noe som er meget usannsynlig. :yes:

Lenke til kommentar
Det kan jo også tenkes at det er vi som reiser langt på kort tid, og at vi møter en sivilisasjon på omtrent det samme nivået som apene. Ormehull-fantasier anyone?

fåreløpig klarer vi ikke å få mennesker til Mars. Så i så fall må vi vente lenge før vi får nærkonntakt med dem.

Lenke til kommentar
Når det er sagt så tror jeg ikke det finnes liv andre steder i universet før jeg ser det. Det har å gjøre med at jeg tror at universet og det liv som er der er skapt av Gud.

Jeg vet jeg ikke burde... men :innocent:

Dersom det er Gud som har skapt universet, og livet på jord. Hvorfor i all verden skape milliarder av stjerner, tusenvis av galakser osv. osv. osv. og så kun lage litt på bare en enslige bitte liten planet... og that's it!?!

Henger ikke på greip. :nei: Hvis det virkelig fantes en almektig skaper av universet, så ville jeg forventet at det myldret av sært liv i mange utrolig fasonger der ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...