Gå til innhold

Møte med andre vesener.

Anbefalte innlegg

I løpet av de siste 100 årene har vi mennesker stortsett lært å akseptere hverandre som likeverdige, uansett folkeslag/hudfarge/relgion og andre grunner. " Vi er alle mennesker, og alle mennesker er like mye verdt" sies det.

Men hvordan vil det gå den dagen vi mennesker støtter på andre vesener, som ikke er menneskelige og kanskje er helt forskjellige fra oss her på jorda. Vil vi greie opperetthiolde den samme respekten for dem, som vi greier å opperettholde med hverandre her på jorda? Hva tror dere?

Dette er et spørsmål som jeg alltid har lurt på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I løpet av de siste 100 årene har vi mennesker stortsett lært å akseptere hverandre som likeverdige, uansett folkeslag/hudfarge/relgion og andre grunner. " Vi er alle mennesker, og alle mennesker er like mye verdt" sies det.

Men hvordan vil det gå den dagen vi mennesker støtter på andre vesener, som ikke er menneskelige og kanskje er helt forskjellige fra oss her på jorda. Vil vi greie opperetthiolde den samme respekten for dem, som vi greier å opperettholde med hverandre her på jorda? Hva tror dere?

Vi vil kvotere de inn.

Gjør de noe kriminelt så utviser vi de fra vår galakse.

Flyr de for fort får de en sinnsyk bot.

Har romvesene en allianse med flere romvesen, så vil vi garantert holde oss utenfor, men kan ingå en avtale som gjør at vi tilpasser oss deres direktiver, uten egentlig å selv ha noe å si.

Er romvesene veldig mektige, vil store deler av samfunnet selvfølgelig hate dem, fordi det er politisk korrekt.

Har de barn så får de gratis barnehage.

De må lære seg vårt språk.

Vi trenger ikke lære oss deres språk om vi flytter til deres hjemsted. Ihvertfall ikke ifølge oss. Vi lager vår egen koloni der, men krever at de skal integrere seg her.

Litt mer seriøst, så blir det et vanskelig scenario å forholde seg til. Men fremmedfrykt og intolleranse eksisterer i aller høyeste grad i dagens samfunn, så rabalder blir det nok uansett.

Lenke til kommentar

Alle er like mye verdt i dag ja :whistle:

Godt mulig det finnes andre vesener, faktisk er jeg 100% sikker på det. At vi mennesker skal sette igang en enorm krig innad i solsystemet tviler jeg litt på, iallefall inntil vi klarer å sende opp en romferge som kommer seg helskinnet ned igjen ;)

Lenke til kommentar
Er romvesene veldig mektige, vil store deler av samfunnet selvfølgelig hate dem, fordi det er politisk korrekt.

:thumbup: Jeg tror du er inne på noe der. Og er dem ikke mektige, så vil vi bli minnet på at inni er de helt like som oss, da har tanker og følelser som alle oss andre, og er derfor likeverdige.

Personlig har jeg aldri likt likhetstanken. Det er ikke hvor lik andre folk er som meg, som avgjør om de fortjener respekt. Og alle mennesker er ikke verd like mye for meg. Dama, familie og venner er verd mye mer enn de fleste av dere andre.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke andre vesener. Problem solved.

Hva får deg til å tro det?

Tenk deg at det finnes flere stjerner enn du kan telle (noen mener at en stjerne = ett sandkorn på jorda) og hver eneste stjerne har en eller flere planeter rundt seg!

Det vil med andre ord si at det finnes utalige planeter i verdensrommet, og du mener det er bare på jorden det er liv? :ermm:

On Topic: Kommer ann på. Er de større og sterkere enn oss, så ja. Er de mindre og svakere enn oss, så nei....

Lenke til kommentar
Personlig har jeg aldri likt likhetstanken. Det er ikke hvor lik andre folk er som meg, som avgjør om de fortjener respekt. Og alle mennesker er ikke verd like mye for meg. Dama, familie og venner er verd mye mer enn de fleste av dere andre.

Ja, det der er pussig. Om jeg skal velge om min bror eller Per Johansson fra stockholm må dø, så redder jeg min bror. Jeg tror det likhetstanken egentlig prøver å uttrykke er at alle har samme verdi-potensiale. Om man blir godt nok kjent med alle her på jord, og ikke har mer eller mindre slektsbånd til noen, blir det vanskelig å skille; tror de.

Lenke til kommentar

Ja, det der er pussig. Om jeg skal velge om min bror eller Per Johansson fra stockholm må dø, så redder jeg min bror. Jeg tror det likhetstanken egentlig prøver å uttrykke er at alle har samme verdi-potensiale. Om man blir godt nok kjent med alle her på jord, og ikke har mer eller mindre slektsbånd til noen, blir det vanskelig å skille; tror de.

Jeg ser på det litt som slags snarvei til moral: "Vi er alle brødre, og du dreper ikke din bror!"

Veldig lettvindt måte å servere moral på, og hvis det virker så er det jo bra?

Lenke til kommentar

For å svare litt mer OnTopic; Jeg tror forskjellige grupper i befolkningen ville reagert forskjellig. Om vi plutselig hadde 50.000 av dem i Oslo's gater, så ville jeg f.eks. tenkt meg følgende;

• Forskere ville prøvd å samtale med dem, og sett på dem med ærefrykt.
  • Mannen i gata ville bli nervøs på samme måte som første gang man så en neger i en europeisk by.
  • Overklassen ville latt dem suse sin egen vals, og ikke brydd seg nevneverdig.
  • Folk som bodde langt unna(, men fortrinnsvis i byer eller urbane strøk) ville bli interessert og nysgjerrige på å lese i avisen, men ikke utvikle mye følelser ovenfor dem.

Et par forslag^ Jeg har en følelse av at dette heller hadde passet i 1850, men la gå.

Lenke til kommentar

Får (for guds skyld...) håpe at romvesenene er religiøse og tror på det samme som oss. Ellers får de ektreemistene på nakken....

Må de begynne med kontroll av alle romskipene sine, slik at ingen av de blir kapret.

Om romvesene eksisterer og finner oss så tviler jeg på at de vil vise seg før vi har lært oss litt mer tolleranse her i verden. Vi plaffer hverandre ned av rasisitiske og religiøse motiv, så hvorfor skal romvesen tro at vi vil behandle dem noe annerledes?

Vi er vel underholdningsprogram for dem, skikkelig skremmendes actiondokumentar.

Lenke til kommentar
Om romvesene eksisterer og finner oss så tviler jeg på at de vil vise seg før vi har lært oss litt mer tolleranse her i verden. Vi plaffer hverandre ned av rasisitiske og religiøse motiv, så hvorfor skal romvesen tro at vi vil behandle dem noe annerledes?

Vi er vel underholdningsprogram for dem, skikkelig skremmendes actiondokumentar.

Ja, vi dreper for mye rart som kanskje kan virke merkelig for en totalt fremmed art med sin egen kultur. Det kan jo også være den andre veien, at vi er godtroende mens de er predatorer. Det jeg frykter mer, er at de ser at titusener av mennesker sitter og ser på at 22 idioter løper rundt og sparker ei stakkars kule helseløs, og river av seg klærne i begeistring.

Lenke til kommentar

La oss si vesenet har ni kjønn, ser i et sært spekter, og har to andre sanser som ikke er i nærheten av noe menneskelig. For argumentasjonens skyld kan man si at begge arter anser hverandre som bevisste og prøver å oppnå en form for kommunikasjon. Hvis en slik bro oppstår vil det revolusjonere det normalt grå tankesettet for de som er i stand til å "snakke" med vesenet, for alle andre skjer det ikke stort (rent bevisst) annet enn: "Vi er ikke alene", "Religiøse bøker må skrives om..." etc. ad infinitum.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar

Om noen "romvesner" besøker jorda så ville jeg vært livredd."Romvesnene" ville trolig vært lysår lengre fremme enn oss i teknologi og man har jo sett hvordan det går når høyere sivilisasjoner møter lavere sivilisasjoner. Det ville derfor trolig vært de som diskuterte hvordan de skulle behandle oss. Kanskje hadde vi vært så heldige å fått et lite reservat.

Lenke til kommentar
Om noen "romvesner" besøker jorda så ville jeg vært livredd."Romvesnene" ville trolig vært lysår lengre fremme enn oss i teknologi og man har jo sett hvordan det går når høyere sivilisasjoner møter lavere sivilisasjoner. Det ville derfor trolig vært de som diskuterte hvordan de skulle behandle oss. Kanskje hadde vi vært så heldige å fått et lite reservat.

Tja, vi får håpe deres sosiale antenner og likeverd også er langt foran våres, så kan de kanskje lære oss en tin eller tusen om medmenneskelighet og tolleranse.

Får håpe det er en jedi som kommer, og ikke en sith....

Lenke til kommentar

Just a figure of speech, unless someone is trying to be a comedian.

Forresten så var det vel i 1728 at James Bradley hevdet at lysets hastighet var 301000km/s, nå til dags så sier man at det er ca. 299792.458 km/s (gjennomsnittet av både den amerikanske og britiske standard). Er man derimot en muslim så kan man regne ut hva som står i Koranen om lysets hastighet, og få det til å bli 299792,45799999954994564383561604 km/s.

On topic: Mest sannsynlig er at hvis noen besøker Jorden så har de krasjet, og med det ingen mulighet til å dra hjem. Dette er egentlig ikke så farlig ettersom de vil bli skutt sporenstreks, ettersom enhver form for kontakt med de fremmede undergraver tiltroen på gjeldende autoriteter.

Lenke til kommentar
Dotten: Er romvesene smarte så holder de seg unna da de forstår at vi er litt for destruktive ovenfor hverandre til å ha noe med å gjøre. :)

Om de er smarte ja. Er de ambisiøse så kanskje de lærer oss å oppføre oss bedre.

Men det er vel lite realistisk. Om vi, mot formodning, om noen tusen år endelig klarer å leve sammen i fred, så tviler jeg på at vi hadde giddet å ta en ny kamp om dette med en ny mindre utviklet romvesenrase som vi oppdager. Da sitter vi oss nok heller ned i godstolen og iaktar stupiditeten og påpeker hvor mye smartere vi er ;)

Finnes det høyerestående romvesner så er jeg overbevist om at de akkurat nå sitter og rister på hodet og ler av oss. Vi er jo intet annet enn tragikomisk. Forhåpentligvis dør det ikke ut som underholdning for dem, for ellers kan det jo være at de vil ende vår elendighet med en skikkelig planetknuser. :whistle:

Det romvesenet vi virkelig trenger er Supermann, uten tvil. Men men, vi får nå ihvertfall se han på lerretet neste år, selv om det blir trist å se en annen enn Christopher Reeve, den ultimate skuespilleren i rollen. Mendet ble en digresjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...