Gå til innhold

partisjonene forsvant og disken ble raw

Xantix

Anbefalte innlegg

Jeg har en ny 200gb disk som jeg lagde 4 partisjoner på. 3 ntfs og 1 fat32 partisjon. Den ene partisjonen brukte til jeg til os, windows xp pro. Jeg flyttet da over disken på en annen pc og da den ikke klarte å starte opp windows flyttet jeg pc'en tilbake til original maskin. Begge maskinene er selvbygde. Da fikk jeg boot error. Etter å ha koblet disken på en maskin meg eget os viser det seg nå at disken er raw.... Er det nok å flytte en disk med os fra en pc til en annen for at den blir raw? og skulle dette gått utover de andre 3 partisjonene? Sist men ikke minst hva er beste måte å ha hente data fra en disk som er raw og som hadde 4 ulike partisjoner hvor av ikke alle er av samme type filsystem?

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Winternals har ett program som heter Disk Commander innebygget i ERD Commander gjennopprettings CD'en sin.

Disk Commander gir deg muligheten til å scanne hele harddisken etter tapte partisjoner og deretter redde data over på en annen disk. Det skal også være en bedre verson av scandisk der hvis windows klarer å tilegne partisjonen en bokstav.

Denne er en del av Administrator Pack 5.0 som du kan få gratis prøvelisens i 30 dager ved å registrere deg hos Winternals.

http://winternals.com/Products/AdministratorsPak/

Kjenner ikke til andre programmer som kan redde data fra disker der windows ikke klarer å tilordne en bokstav. Noen andre som vet?

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som gjør at disker blir slik ved å flyttes over fra en maskin til en annen? Som regel så er det de diskene som har os installert jeg har opplevd dette med. Jeg vet at windows konfigureres i forhold til maskinvaren i pc'en og at det derfor fort kan bli kluss når disken flyttes over til en annen maskin med annet hardware men at den skal klusse til disken og alle partisjoner er vel litt drøyt.

X.

Lenke til kommentar
Jeg vet at windows konfigureres i forhold til maskinvaren i pc'en og at det derfor fort kan bli kluss når disken flyttes over til en annen maskin med annet hardware men at den skal klusse til disken og alle partisjoner er vel litt drøyt.

Dette er bare ett problem hvis du prøver å boote fra disken...

Tror den mest sannsynlige årsaken er at NTFS har støtte for kryptering og tilgangsstyring på filsystemnivå. Du kan da oppleve at det blir kluss med rettighetene når en annen windows endrer eller forsøker å endre på filsystemet noe som igjen kan resultere at ingen av dem lenger kjenner igjen filtabellen.

Dette er bare en sterk teori, eller en kvalifisert gjenting. Jeg har større oversikt over FAT enn NTFS da sistnevnte er til de grader mer avansert. Men alle vet jo at mer avansert også betyr at mer kan gå galt.

Lenke til kommentar

Har bare hørt om dette problemet en gang før... fra en kompis som shurret det til.

Selv har jeg flyttet disker imellom ørten ganger på masse forskjellige PCer... gamle såvel som nye og aldri støtt på problemet.

Så nei... vet ikke hvorfor... men skulle likt å vite det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...