Smork Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hei.. Som topic sier: Hva er best av AGP og PCI-E ? Det lurer jeg på, fordi jeg har sitt litt på AGP og PCI-E Skjermkort.. Da mener jeg GeForce4 6600GT! Når det er AGP så er Effektiv minnefrekvens: 1000 MHz og Kjernefrekvens: 500 MHz! På PCI-E så er Effektiv minnefrekvens: 500 MHz og Kjernefrekvens: 400 MHz normalt De fleste sier at PCI-E Er bedre.. Men lurer litt på det nå Lenke til kommentar
ColaBoy Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 I dag så er det ingen eller minimal forskjell, men ved neste generasjon skjermkort så vil/kan nok forskjellen bli større. Skulle jeg kjøpt hovedkort i dag, så ville jeg valgt et PCI-E basert. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 De beste skjermkortene i dag finnes foreløpig bare for Pci-e. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) La oss dele spørsmålet opp i tre nye spørsmål: Hvilket av de to grensesnittene AGP og PCI-E er best? - PCI-E, dette har dobbelt så stor båndbredde som AGP. Dette er teoretiske max-hastigheter, og selv om skjermkortene ikke klarer å utnytte hele båndbredden, har man i hvert fall mye å gå på til kommende generasjoner skjermkort. Hvilket grensesnitt vil gi best ytelse i spill? - Dette kommer helt an på skjermkortet, og resten av systemet. Dagens skjermkort klarer vel ikke å utnytte hele båndbredden til AGP-bussen så vidt jeg vet, fint om noen kan bekrefte dette. Hvilket grensesnitt vil være lurest å velge dersom jeg skal bygge/kjøpe ny PC? - Helt klart PCI-E. Kommende skjermkort vil hovedsaklig bli produsert med PCI-E, mens AGP etter hvert vil forsvinne. Dessuten klarer PCI-E-sporet å fore skjermkortene med mer strøm enn AGP, så ekstra strømkabel til skjermkortet er kun nødvendig på de aller kraftigste skjermkortene. Edit: Det heter ikke GeForce4 6600GT, dropp 4-tallet. Når det gjelder minnehastigheter er disse enten oppgitt som "basis"-hastighet, eller effektiv hastighet. Siden skjermkort/hovedkort bruker DDR-RAM (og GDDR3 til noen skjermkort) vil en "basis"-hastighet på f.eks 200MHz utgjøre 400MHz effektivt. Derav navnet DDR = Double Data Rate. Når det gjelder forskjellig kjernehastighet kan denne variere fra produsent til produsent (Gainward, Asus, Aopen, XFX osv) etter hva de velger å klokke kortet til Som oftest (skal) de holde seg til referansehastigheten til nVidia, som lager selve grafikkprosessoren. Hvis du har sett RAMDAC-frekvens på 400MHz er dette noe du egentlig bare skal se bort fra, da denne er felles (400MHz) for så og si alle skjermkort, og ikke har noen påvirkning i 3D-ytelse. RAMDAC har ikke med kjerne- eller minnefrekvens å gjøre. Endret 17. august 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå