Gå til innhold

Lydkort med digital ut

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal handle meg et nytt lydkort, men har en viktig sak som må avklares først. Jeg skal kople opp PC mot en surround forsterker. Denne forsterkeren har både S/DIF og Coax digitale innganger. Derfor må jeg har et lydkort som har dette, jeg vet at m-Audio et slikt kort dette

Dette kortet er meget bra, MEN; jeg spiller endel og lurer på det nye kortet til Creative. Er det noen som vet om dette kortet har standard digital ut (de 2 over). Andre Creative kort har digitale utganger, men disse er ikke anvenelige siden de ikke følger vanlig standard og er ment i bruk med PC høytalere fra samme produsent..

Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett alle lydkort med digital SPDIF-utgang (inkl. Revolution, Audigy og X-fi) er i stand til å sende kodede Dolby og/eller DTS surroundsignaler via SPDIF til en surround receiver m/dekoder. Dette kan konfigureres i programmet du bruker til å spille DVD.

Diskrete (ukodede) surroundsignaler kan imidlertid bare sendes analogt, siden SPDIF-formatet kun støtter 2 kanaler med rådata (ukodet stereosignal). Dermed må surroundlyd fra spill o.l. gå over de analoge utgangene, evt. i stereo over SPDIF-utgangen.

EDIT: SPDIF er navnet på formatet (2 kanaler, opptil 96 kHz/24bit), mens coax er kabeltypen som brukes for å overføre SPDIF elektronisk, med RCA eller minijack (3.5 mm) kontakter. SPDIF kan også overføres optisk. Moderne receivere pleier å gi deg begge mulighetene.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Har et intergrert lydkort som støtter 7.1 surround og har spdif utgang!

Har en moderne hjemmekinoforsterker og høytalalere i 5.1 surround. Forsterkerener moderne og har det fleste av innganger/utganger som 2 optiske 2 coaksial osv..

Er det noen måte jeg kan koble mitt lydkort til forsterkeren for å få surround? :ermm:

Lenke til kommentar

Du har velge mellom å koble lydkortet til receiveren via SPDIF eller analogt.

SPDIF vil gi deg surroundlyd nå du avspiller DVD-filmer med Dolby 5.1 eller DTS lydspor på PCen. Da må du konfigurere programmet (PowerDVD e.l.) til å sende lydsporet via SPDIF-utgangen. Receiveren vil sannsynligvis automatisk skjønne at den mottar en kodet bitstrøm (hvis må du stille det inn selv, se i manualen), og vil da dekode signalet før det sendes videre til D/A-konverter og forsterkerdelen.

Ved avspilling av musikk (CD, MP3) sendes et ukodet, digitalt stereospor over SPDIF. Receiveren vil da sende signalet rett til D/A-konverteren, eller, hvis du har valgt ProLogicII istedenfor vanlig stereo ut fra receiveren, lage "kunstig" surroundlyd av stereosporet. Dette låter ofte ganske bra til film og tv med stereo lydspor.

Analog tilkobling av lydkortet via minijack/RCA-plugger gir deg surroundlyd også i spill, men kvaliteten på signalet blir merkbart dårligere. På de fleste receivere virker dessuten ikke digitale lydbehandlingsfunksjoner (DSP) som f.eks. Bass Management og ProLogic med analogt 5.1 signal.

Vil på det sterkeste anbefale SPDIF fremfor analog tilkobling.Bruk SPDIF over coax med mindre avstanden mellom PC og receiver er stor (flere meter). Du kan bruke en vanlig, billig minijack/RCA eller RCA/RCA kabel, trenger ikke å kjøpe noe dyrt.

Lenke til kommentar

Hei - takker for svar!

Det har seg sånn at de fleste Creative kort ikke har standard digital-out, men mini-jack, og en overgang mellom denne og "standard" digital-kable nesten er umulig og oppdrive - ihvertfall i Oslo.

soundblaster.com skal vist nok ha denne til salgs, men jeg syntes det er utrolig at en av de største produsentene av lydkort til PC ikke ikke har standardiserte utganger...

Derfor er jeg litt spent på den sye serien til Creative - Creative X-Fi - ,men ut fra denne artiklen ser det ut som de følger gamle spor.

En kan kjøpe disse toppmodellene og fra en ekstra box på pulten, eller bruke en 5 1/4" bay i kabinettet, men det burde være unødvendig - spesielt siden SDIF kontakten da blir sittende på fremsiden av PC'en..

Det eneste kortet jeg har set som har en "standard" digital utgang er tidligere nevnte M-Audio Revolution 7.1...

Kom gjerne med flere løsninger til meg, eventuelt argumenter for/imot

:thumbup:

Lenke til kommentar
Du har velge mellom å koble lydkortet til receiveren via SPDIF eller analogt.

SPDIF vil gi deg surroundlyd nå du avspiller DVD-filmer med Dolby 5.1 eller DTS lydspor på PCen. Da må du konfigurere programmet (PowerDVD e.l.) til å sende lydsporet via SPDIF-utgangen. Receiveren vil sannsynligvis automatisk skjønne at den mottar en kodet bitstrøm (hvis må du stille det inn selv, se i manualen), og vil da dekode signalet før det sendes videre til D/A-konverter og forsterkerdelen.

Ved avspilling av musikk (CD, MP3) sendes et ukodet, digitalt stereospor over SPDIF. Receiveren vil da sende signalet rett til D/A-konverteren, eller, hvis du har valgt ProLogicII istedenfor vanlig stereo ut fra receiveren, lage "kunstig" surroundlyd av stereosporet. Dette låter ofte ganske bra til film og tv med stereo lydspor.

Analog tilkobling av lydkortet via minijack/RCA-plugger gir deg surroundlyd også i spill, men kvaliteten på signalet blir merkbart dårligere. På de fleste receivere virker dessuten ikke digitale lydbehandlingsfunksjoner (DSP) som f.eks. Bass Management og ProLogic med analogt 5.1 signal.

Vil på det sterkeste anbefale SPDIF fremfor analog tilkobling.Bruk SPDIF over coax med mindre avstanden mellom PC og receiver er stor (flere meter). Du kan bruke en vanlig, billig minijack/RCA eller RCA/RCA kabel, trenger ikke å kjøpe noe dyrt.

Jeg skal bruke surround på pc'en til for det meste til spill så da anbefales det å kjøpe analoge kabler. Hvordan skal jeg koble det inn da? Står i forsterker maualen at jeg skal koble inn de analoge kablene inn i dvd 7.1 inn. Har en 3,5mm plugg til L og R (stereo) kabel (analog), som jeg prøvde å koble til "Surround L og R". Når jeg plugget dem i hørte jeg litt knasing i høytaleren, pga at jeg iokke hadde forsterkere n avskrudd og det skjer hvergang. Etter at jeg plugget dem i og plugget 3,5mm pluggen i lydkortet i rear speaker out. Fikk ikke en lyd ut av høutalerne (prøvde speaker confic på det medfulgte programmvaren til lydkortet og litt musikk osv..

Fikk ikke noen lyd ut av dem. Untatt veldig lite "brusing" i bakhøytalerne, som som viser at de er koblet riktig opp.

Hvordan kobler jeg et slikt anlegg opp? Forsterkeren har jo en inngang for høyre og en for venstre bakhøytaler, mens på lydkortet er det kunn 1 rear speaker out utgang osv..?!! :cry:

Lenke til kommentar
Hei - takker for svar!

Det har seg sånn at de fleste Creative kort ikke har standard digital-out, men mini-jack, og en overgang mellom denne og "standard" digital-kable nesten er umulig og oppdrive - ihvertfall i Oslo.

soundblaster.com skal vist nok ha denne til salgs, men jeg syntes det er utrolig at en av de største produsentene av lydkort til PC ikke ikke har standardiserte utganger...

Derfor er jeg litt spent på den sye serien til Creative -  Creative X-Fi - ,men ut fra denne artiklen ser det ut som de følger gamle spor.

En kan kjøpe disse toppmodellene og fra en ekstra box på pulten, eller bruke en 5 1/4" bay i kabinettet, men det burde være unødvendig - spesielt siden SDIF kontakten da blir sittende på fremsiden av PC'en..

Det eneste kortet jeg har set som har en "standard" digital utgang er tidligere nevnte M-Audio Revolution 7.1...

Kom gjerne med flere løsninger til meg, eventuelt argumenter for/imot

:thumbup:

Du trenger ikke noen dyr spesialkabel for SPDIF-overføring, dette signalet er mye mer robust og ufølsomt enn analoge signaler. Du kan gjøre som jeg gjør med mitt Creative Audigy2: Kjøp en minijack-til-2xRCA adapterkabel, fx denne til 35 kr:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=108381&cks=PRL

Koble minijacken til digital-utgangen på lydkortet. SPDIF signalet kommer da ut av en av RCA-pluggene, sannsynligvis den hvite, som kobles til receiveren. Den andre RCA-pluggen kan du bare la henge.

M-Audio bruker nok generelt litt bedre komponenter i D/A-konverter og analogkretsene enn Creative, men for digital ut/SPDIF skal det ikke være noen forskjell.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

andrull: Hva slags lydkort og reciver har du? Vil tro at du har 4 stereo minijack-utganger på lydkortet til å dekke de 8 kanalene i et 7.1-oppsett, antageligvis konfigurert slik:

senter + LFE (subwoofer)

front venstre + front høyre

side venstre + side høyre

bak (rear) venstre + bak høyre

Denne konfigurasjonen skal være oppgitt i lydkortets manual. Hvis du har analog 7.1-inngang på receiveren din, så har denne sannsynligvis en RCA/phono-kontakt for hver kanal, totalt 8 stk. Du trenger da 4 stk minijack-2xRCA-kabler (se link i min forrige post) for å sende 7.1 fra PC til receiver. Konfigurer deretter lydkortet til å sende 7.1 analogt og kjør testprogrammet for å sjekke at det er lyd i alle kanaler.

Lenke til kommentar

Jeg har en 3,5 minijack til 2 phono stereokabel. Jeg Fikk ikke lyd i den venstre bakhøytaleren da jeg prøvde å koble 3,5mm mj kabelen til pc høytalerne , har også prøvd andre høytalere og det samme skjer hver gang!

Er det det intergrerte lydkortet som har kjørt seg da? :hmm:

Fikk bare lyd når jeg koblet en lydkilde til fronthøytalerinngangen! De andre bakhøytalerne eller center eller side høytalerne, eller sub (har ikke prøvd sub enda) ga ikke liv fra seg. (disse inngangene står littt lenger unna inngangen til fronthytalerne!)

Er ikke helt sikker på hvordan man justerer det på reciveren!?

Har en Pioneer VSX D812. Og Asus a8n SLI Deluxe.

Lenke til kommentar

Du må bruke 4 mj-phono stereokabler for å kjøre 7.1 analogt fra PC til receiver. Husk å konfigurere den integrerte lyden på PCen (Realtek) til 8-channel speakers. Siden du bruke DVD 7.1 inngangen på receivere må du velge "DVD/LD" på fjernkontrollen, deretter "signal select" til du får DVD 7.1. Kjør deretter auto-testen fra Realtek-programmet for å sjekke om det er lyd i alle høyttalerne. Husk at du ikke får noen hjelp av receiveren til å lage surroundsignal av et stereosignal ved analog 7.1 tilkobling, dette må PCen ta seg av. Hvis PC-en sender lyd i bare to av kanalene (f.eks front L+R), så får du lyd kun i fronthøyttalerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...