vegge Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Denne tråden passer i denne kategorien fordi det handler om en skjerm. Dessuten skal den bl.a. kobles til PC-en for å se film osv. Altså; jeg vurderer å kjøpe en 32" Widescreen. Sitter her og ser i en Expertkatalog. Eks; Philips 32" Widescreen 9998,- Panasonic 32" Widescreen 7995,- osv... Er egentlig ganske blank når det gjelder TV-er og håpet at noen her hadde god peiling. Hva trenger jeg? 1200 siders tekst-tv? 100Hz? Bør jeg kjøpe på Expert/Elkjøp eller er det som med PC-er; de skal kjøpes fra Internett? Kanskje lurest å se TV-en med egne øyne i butikken? Og hvis jeg først går for Widescreen-TV, så er det vel like lurt å gå for en 32". 28" blir vel for lite!? :smile: Håper noen gidder å forklare/hjelpe meg litt. Evt. henvise til tester, Internettsider... Takk! Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 For en god 32" ws så bør du nok over 10000kr. Gå i en butikk (hvis du bor i oslo, gå til Elnor på Majorstua) og se på modellene. Jeg har venner som hadde tenkt å gå til innskaffelse av en billig 32" men ombestemte seg fort da de så en gullfiskbolle av en tv med dårlige farger sammenliknet med en sony trinitron. TV er på en måte som dataskjerm, det lønner seg å punge ut for noe som er godt over middelmådig Lenke til kommentar
SAA Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Dette kommer helt ann på budsjettet ditt. Men jeg ville ikke kjøpt WideScreen-TV dersom budsjettet er stramt (under ca. 10.000 kr). 28" blir lite, husk at 28" 4:3 har større areal en en 28" 16:9. Jeg ville heller ikke kjøpt noe annet enn 100Hz. Jeg syntes flimmring kommer tydligere frem på WS-TVer en vanlige 4:3-TVer. Det er vanskelig å annbefale noen bestemte merker og modeller, men bl.a. Philips, Sony og Panasonic er trygge valg. Du kan jo ta en titt på kjøpeguiden her: http://www.lydogbilde.no/ Min erfaring er at Elkjøp har ganske bra priser på brunevarer. Lenke til kommentar
Ludde Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 vi har nettop fått fingra i en phillips 32 wide, 100hz, og må si meg rimelig fornøyd.. vant bilde-testen på tv2 hjelper deg og jeg kan se hvorfor.. ypperlig til å sitte på med pcen og.. vaffal når du bruker svideo kabel (på et radeon).. kunne faktisk irce med verdana, 8 uten noe som helst problem med å se teksten philips, grundig og sony ville jeg sett på som trygge mainstream-valg.. japsemerker som panasonic (og sony) er ofte mer innviklet å reparere, samt de holde ikke like lenge som sine europeiske brødre.. Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Jeg er kjempefornøyd med mitt 32" Sony Widescreen tv... Men det er jo litt over din prisklasse, pga at det koster i utgangspunkte 24.000 men jeg fikk det for 16.000 pga at det hadde vært vannlekasje så de solgte ut allt de hadde... Men jeg ville nok valgt et 4:3 tv når du skal ha et til under 10.000 en 28" tommer er ikkeno dårlig valg! /Cyrus Lenke til kommentar
josh Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Gikk for et halv års tid tilbake og hadde akkurat samme problemstillingen som du har nå... Det jeg da kom frem til, etter å ha snakket med mange og sett på mye var at når du først skal ut med så mye penger, så blir det for dumt å mukke på noen tusenlapper siden kvalitetsnivået mellom 10000 og 13-14000 er så stort som det er, på denne typen TV. Ville også anbefalt å gå i litt andre butikker en "billig-butikkene" (som mange ynder å kalle de) og kikke litt på andre merker... Endte selv opp med en Loewe Xelos 32 (HiFi Klubben) da denne hadde usedvanlig bra kontrast og fargegjengivelse i forhold til det andre jeg hadde kikket på, deriblandt Philips og Sony TVer i samme prisklasse. Hadde det ikke blitt Loewe'n var det en Philips jeg likte best. PS. TekstTV-minne på flere tusen sider er kanskje ikke nødvendig, men veldig kjekt å ha... :smile: Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 mine foreldre kjøpte en Sony KV29FX64 for 8000,-. Den er 4:3, 29", 100hz og har superb skarphet og bildekvalitet. KV29LS60 er litt billigere og har de samme tingene, bare litt annet utseende. Begge er flotte alternativer i "billig" klassen for de som er kvalitetsbevisste. Lenke til kommentar
SAA Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Quote: Den 2002-08-07 15:09, Ludde skrev:vi har nettop fått fingra i en phillips 32 wide, 100hz, og må si meg rimelig fornøyd.. vant bilde-testen på tv2 hjelper deg Da har vi den samme TVen. Jeg og er godt fornøyd. Det eneste negative jeg kan si er at lyden ikke er helt topp pga litt små høytalere, men dette løser seg lett ved å koble den til stereoanlegget (eller hjemmekinoanlegget for de som er så heldige og har det...). Testen ligger forøvrig her: http://www2.tv2.no/hjelperdeg/tv2/owa/arti...kkel.visK?k=158 Testen er forøvrig utført av Lyd & Bilde [ Denne Melding var redigert av: SAA på 2002-08-07 15:47 ] Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Sjekk ut denne hos expert, nå på kampanje. Sjekket ut litt priser ellers på denne og havnet da på en 12k. Panasonic TX-32DK1 7995:- Har digitalt kamfilter, som er et must. Ikke kjøp noe uten det. Ellers har den jo alt mulig. Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 En 32" WS til 10.000 er en meget god TV. Bruker du tilsvarende på en 28" WS får du en sinnsyk TV. En 28" er ikke lite, du må bare sitte litt nærmere tv'en. 2 1/2 meter er en fin avstand. Jeg ville holdt meg unna Philips, de har et frynsete kvalitetsrykte og mye trøbbel, selv om de har gode bilder. Loewe, Metz, Panasonic, Thomson, Sony er meget gode merker. Lenke til kommentar
311-5 Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Har selv en Philips 8707 32" Widescreen. Meget godt fornøyd med den. http://www.elkjop.no/CE18866.html Lenke til kommentar
Borf Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 viss du skal legge noen penger i ein tv så velg Loewe eller Metz, eventuelt b&o men dei er ein smule overprisa på billiger tv så har jo Grundig tv kom godt ut i test i lyd og bilde har eg sett, eller så er bilde i panasonic og philips ganske bra Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Quote: Den 2002-08-07 17:00, b-duvaland skrev:En 32" WS til 10.000 er en meget god TV. Bruker du tilsvarende på en 28" WS får du en sinnsyk TV. En 28" er ikke lite, du må bare sitte litt nærmere tv'en. 2 1/2 meter er en fin avstand.Jeg ville holdt meg unna Philips, de har et frynsete kvalitetsrykte og mye trøbbel, selv om de har gode bilder.Loewe, Metz, Panasonic, Thomson, Sony er meget gode merker. Bare så det er sagt så har SONY dobbelt så mange gjennomsnittelige feil som Philips. Panasonic ligger også noe under, men bedre enn Sony. Thomson vet jeg ikke, men ligger sikkert midt på treet. Loewe er bra igjen. Så "frynsete kvalitetsrykte" på Philips er litt å ta i. Er selv Serviceelektroniker, og har vært borti endel TV`er. Philips har de mest oversiktlige og beste kretsene jeg noen gang har vært borti. Ligner faretruende på Rotel sine hi-fi komponenter for de som kjenner til de.. (utrolig oversiktlig). Philips TV`er har langt bedre 100hz teknologi enn Sony... Bildet flyter mye bedre enn med sony sine kretser. Grunnen er at Philips prioriterer TV`er langt høyere enn Sony. Sony kommer skjelden med nye TV`er og kretser, mens Philips spytter ut ny teknologi stadig vekk. Linjedobbling, ultraraske kretser osv gjør at Philips til slutt får bedre resultat. Heller INGEN TV slår Philips når det gjelder farger. Har hatt Sony KV32FX75 (toppmodell 32"), og sitter nå med en Philips 32PW9616. Forskjellen er slående, en utrolig forbedring. SPESIELT ble jeg overrasket over hvor mye bedre 100hz-kretsen på Philips var, alt gikk flytende, mens i Action-scener henger faktisk ikke Sony`en bra nok med. Har også vurdert Panasonic TX32PG50, men der er kretsene like trege som Sony sine. Liker heller ikke det flette-mønsteret dems. Når det gjelder Thomson, så kan de ikke sammenlignes med noen av de overnevnte. Samtlige tester viser at de ligger et hakk bak, SPESIELT når det gjelder 100hz teknikken. Loewe er unektelig et bra merke, med suveren bildekvalitet på høyde med Philips. Men det er små forskjeller, som kun de som virkelig ser etter feil får med seg. Philips har noe mykere bildegjenngivelse pga Natural Motion, og en helt utrolig fargemetning. Loewe sine konkurenter i den høyere prisklassen er kjent for å ha meget god skarpehet. Et lite hakk foran Philips. Så har Loewe gjerne utbygningsmuligheter som f.eks VGA-inngang. Loewe er ikke like store som Philips, de tar mer pga. merket, og selges ikke i de "store" kjedene, derfor blir prisene heller ikke presset på samme måte som Philips sine TV`er. Bottom line: Bruk dine egne øyne. At Philips nesten drar med seg alt av tester som "Beste TV" i hele europa kan være et godt utgangspunkt. Men kretsene blir stadig bedre, så vær obs på spesielle tilbud på eldre TV`er (og brukt for den saks skyld). Kikk på Elkjøp og Lefdal, de har prisgaranti i 30dager fra kjøpsdato. Og ikke gjør den samme feil som mange andre...sammenligner TV`er med forskjellige utgangspunkt, dvs en tv med TVNorge som bilde, og en med DVD. Kan på ingen måte sammenlignes. Ha gjerne med din egen DVD..... Og til slutt. Hvis du kan...vent til du kommer over et godt tilbud. (pruting er også lov) Mye penger å spare fordi butikkene har mye å gå på i forhold til veiledende (villledende) pris... Står valget mellom Panasonic til 8k og Philips til 10k burde valget være enkelt. Bruk øynene så skjønner du hva jeg mener... :wink: Lenke til kommentar
Juppjupp Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Philips eller Loewe er absolutt å anbefale! De som mener noe annet bør kanskje få sjekket opp synet!? Lenke til kommentar
Penetrator Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Meget bra innlegg JKnox! Lenke til kommentar
jonathan Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 har ikke særlig peil, men finlux har en testvinner i lydogbilde. Den kommer også med vga (mmmmm) og koster ca 10-11 000 på elnor, majorstua.. Lenke til kommentar
jonathan Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 har ikke særlig peil, men finlux har en testvinner i lydogbilde. Den kommer også med vga (mmmmm) og koster ca 10-11 000 på elnor, majorstua.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå