bureaucrator Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Jeg skal ha en Samsung SATA-harddisk til Asus A8N-SLI-hovedkortet mitt. Jeg vet ikke om jeg trenger mer enn 80GB i første omgang, men det står mellom SpinPoint P80 80 GB S-ATA og SpinPoint P80 120 GB S-ATA. Problemet er at begge disse står oppført som SATA og SATA2 i listen over forhandlere. F.eks. PCUtstyr, hvor jeg kunne tenke meg å handle, er det SATA2? Siden det bare står SATA andre steder, er det to forskjellige typer? Eller er det en slags misforståelse? Hovedkortet mitt støtter ikke SATA2, så vodt jeg forstår. Jeg kunne selvfølgelig bare kontakte PCUtstyr, men det er så... Lenke til kommentar
enl Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Har ikke så veldig stor betydning om disken støtter S-ATA II-spesifikasjonene, da den reelle overføringshastigheten er milevis unna den teoretiske. Eneste er støtten for TCQ, men denne har ikke store innvirkningen under vanlig bruk. S-ATA og S-ATA II er selvsagt 100% kompatible med hverandre Endret 17. august 2005 av enl Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Ok, var ikke klarer over at de var kompatible. Da er det jo det samme hvilken jeg kjøper. Endret 17. august 2005 av bureaucrator Lenke til kommentar
Glufsa Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) det finnes faktisk ingenting som heter sata-II, mener det stod en artikkel om det her i hardware Her: http://www.hardware.no/artikkel/17386 Endret 17. august 2005 av avas_2 Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Takker. Ja, jeg husker den artikkelen, men jeg fikk visst ikke med meg poenget helt. Det er jo ganske forvirrende, mildest talt... Deluxe-utgaven av hovedkortet jeg har skal eksplisitt støtte SATA 2, i motsetning til mitt, og harddiskene står jo også oppført som SATA 2. Men hva betyr det i praksis - er det ikke noen forskjell mellom ASUS A8N SLI og Deluxe-utgaven? Lenke til kommentar
Culex Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Det vil da si at Deluxe utgaven støtter 3Gbits/s overføring og NCQ(Native Command Queuing) i motsetning til 1,5Gbits/s overføring uten NCQ på S-ATA kontaktene. Edit: Skrivefeil Endret 17. august 2005 av Culex Lenke til kommentar
meeg Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Det vil da si at Deluxe utgaven støtter 3Gbits/s overføring og NCQ(Native Command Queuing) i motsetning til 1,5Gbits/s overføring uten NCQ på S-ATA kontaktene. Edit: Skrivefeil NCQ styres av disken, ikke av hovedkortet/diskkontroller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå