Galskap Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Heihei. Kjøpte og monterte ny clutch for ca 2 mnd siden. Etter monteringen fungerte den helt fint, men nå i det siste har den begynt å slure ved gasspådrag i høyere gir. Jeg har prøvd å justere clutchwire men det hjelper ikke. Har heller ikke kjørt bilen så hardt at det er fare for at clutchen er blitt slitt igjen. Jeg monterte clutchen selv og mener at alt er gjort etter boken. Bilen det er snakk om er en Golf2 fra 88 med 1.6literen og 4trinns girkasse. Noen forslag til hva som kan gjøres? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Høres ut som du har en oljelekkasje en plass. Olja lekker enten fra simringen på inngående aksel på kassa eller fra veiva. Fyllt olje på girkassa nylig? Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Høres ut som du har en oljelekkasje en plass.Olja lekker enten fra simringen på inngående aksel på kassa eller fra veiva. Fyllt olje på girkassa nylig? Fyllte på olje på girkassa etter endt jobb. Så det er sannsynligvis olje som ligger mellom clutchplatene? Hvordan kan jeg sjekke hvor det lekker? Må jeg ta av igjen girkassa? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hvor på kassa fyllte du olja på? Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Hvor på kassa fyllte du olja på? Fulgte Haynes boka og fyllte på olje på ene siden av girkassa. Var en skrue der som jeg løsnet og fyllte oljen "opp" i kassa. Var det feil sted det kanskje? Synes det da var litt rart at clutchen fungerte bra i 2mnd. Endret 17. august 2005 av Galskap Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 er det bare ikke å løsne litt på boltene på girkassa til motoren og bøye den ut litt nede og se om det lekker ut no eller drypper? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Fulgte Haynes boka og fyllte på olje på ene siden av girkassa. Var en skrue der som jeg løsnet og fyllte oljen "opp" i kassa. Var det feil sted det kanskje? Synes det da var litt rart at clutchen fungerte bra i 2mnd. Sikkert riktig, det mange gjør feil er at dem skrur av plastpluggen oppå kassa og heller olja på der. ...Da fylles clutch-huset med olje. Skiftet du trykkplaten også, eller kun lamellen? Skiftet du ikke trykkplaten, bør du gjøre det, fjærene på den blir slapp med årene. Trykkflatene på trykkplaten og svinghjulet slites også, sjekket dette? Ble boltene til svinghjulet strammet ordentlig og riktig? Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Sikkert riktig, det mange gjør feil er at dem skrur av plastpluggen oppå kassa og heller olja på der. ...Da fylles clutch-huset med olje. Skiftet du trykkplaten også, eller kun lamellen? Skiftet du ikke trykkplaten, bør du gjøre det, fjærene på den blir slapp med årene. Trykkflatene på trykkplaten og svinghjulet slites også, sjekket dette? Ble boltene til svinghjulet strammet ordentlig og riktig? Her for lenge siden ble det fyllt litt olje oppi dette plastplugghullet. Kan denne oljen hatt innvirkning på den clutchen jeg skiftet? Bytta to ting inni der. Har ikke så allvedrens greie på det. Fikk hjelp av min far. Husker at det hverfall var trykkplate vi skiftet men husker ikke hva den andre tingen het, den hadde et rart navn så det kan godt være lamellen. Skal høre med min far litt seinere. Takker hverfall for hjelpen Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Du skiftet sikkert lamell og trykkplate, ja. Ble olja fyllt på der før du skiftet clutchen, skal ikke dette ha noe å si, med mindre svinghjulet ble utgriset og ikke rengjort når clutchen ble skiftet. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Må jeg skru av igjen girkassa for å sjekke dette? Hva skal jeg da se etter og eventuelt utbedre? Kan olja som ble fyllt på clutch-huset over tid lagt seg på den nye clutchen? (Vet, dårlig formulert) Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Da jeg gikk på skolen så var det noen som skulle skifte gir olje. tappet den ut som vanlig, men da de helte på igjen så helte de rett oppi lufte hullet til clutsjen!! :!: fikk reddet klutsjen ved å tappe det t igjen og slure den henge slik at det fordampet vekk!! Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 25. august 2005 Forfatter Del Skrevet 25. august 2005 fikk reddet klutsjen ved å tappe det t igjen og slure den henge slik at det fordampet vekk!! Prøvde det der men det gikk heller dårlig kam man si... Var ute å kjørte en tur, slurte litt på cluchen og gå litt gass. Dette resulterte i fæl lukt inni og utenfor bilen så jeg ga opp det forsøket og kjørte hjem. Når jeg nesten var hjemme og skulle svinge av motorveien skjedde det: Jeg klarte ikke gire ned og måtte stoppe på et busstopp like ved innkjørselen. Etter ca 30sek greide jeg å sette bilen i gir, tror jeg, men det kom kanskje tidenes styggeste lyd av motoren. En typisk bomgir-lyd hvis dere skjønner. jaja, tenkte jeg og prøvde å komme igang igjen, noe som var lettere sagt enn gjort. Clutch- pedalen var helt ute og bilen snek seg fremover i sneglefart. (Bokstavlig talt). Noen som vet om det kan være clutchen som nå er helt på bærtur eller er det noe annet kanskje? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Høres ut som at clutchen er feilmontert, eller at feil clutch montert. Er clutchwiren stram? Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 25. august 2005 Forfatter Del Skrevet 25. august 2005 Høres ut som at clutchen er feilmontert, eller at feil clutch montert. Er clutchwiren stram? Skal sjekke wire når solen står opp igjen. Men synes det høres litt rart ut at jeg kan ha montert feil clutch? Den fungerte jo kjempebra i ca 2mnd. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Godt poeng. Ser jo ut til at du må ta ut girkassa uansett nå, da finner du nok svaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå