Gå til innhold

CPU usage


cd32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen!

 

Sliter fremdeles med problemet.. Prosessoren jobber for harde livet (42-68%load) men jeg har absolutt ingen programmer kjørende, ikke i bakgrunnen heller.

 

Slik ser taskmanageren min ut for tiden:

 

http://home.broadpark.no/~rsoreid/temp/tas...skmngr_perf.jpg

 

http://home.broadpark.no/~rsoreid/temp/tmangr.pros.jpg

(Photoshop var bare åpen når jeg laget dette bilde)

 

Det jeg syntest er rart er at "System idle process" ligger på ~99% når prosessoren har en så høy aktivitet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 14:09, cd32 skrev:

Jeg ser på Task Manager at jeg har en CPU-usage på 52-65% og dette UTEN at jeg har noen programmer kjørende i bakgrunnen!! Hva kan dette være? lukter litt mistekelig detta.. System Idle Process er foresten 99% ?! forstå det den som kan..




 

System idle process skal være sånn (ikke når det CPU'n bruker mere.. da er det feil), men at den bruker over 50% på ikke noe er uanz feil..

 

Du har jo photoshp.exe oppe?

 

Men scan for virus lr.no her:

 

http://www.datavirus.com/everybody/virusscan.asp

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Som sagt Photoshop var BARE oppe når jeg laget det siste bilde med prosessene.. CPU usage ligger på ~40-70% uten NOEN programmer i gang..

 

Jeg har kjørt en full system scan med Norton AV 2002 med siste virus-definition.. fant ingenting

 

Jeg får prøve noen av det nettbaserte virus scannerne..

 

Jeg har kjørt diverse benchmarks, alle resultater ligger rundt halvparten av det vanlige.. så prosessoren jobber tydligvis med noe viktig :smile:

Lenke til kommentar

Du kan jo laste ned AdAware .. for å sjekke om det ikke ligger noen nasty spy-programmer i bakgrunnen. Norton ekke så flink til å fjerne sånne ting.

 

Eller så kan du gå igjennom listen av prosesser og sjekke om det ikke er noe annet program som "spiker" mye.

 

Det kan også hende ting blir kjørt under en annen bruker. Dette la jeg merke til da jeg lekte med Terminal Server på jobben.Der fikk jeg bare opp prosesser som kjørte på min versjon av brukeren(Administrator var logget inn på vanlige og kjørte ett eller annet, mens jeg via nettverket kun fikk opp de prosessene "min versjon" av Administrator kjørte)

 

Noe sånt ville jo være utrolig effektivt for et spy-program. Eventuellt kan det også være "services" som kjører i XP og dermed tar opp cpu-tid. DHCP, Telnet, osv osv osv ...

 

Gå inn på Administative Tools i kontrollpanelet-> Services og skru av ting som ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 23:24, ufo skrev:

Du kan jo laste ned AdAware .. for å sjekke om det ikke ligger noen nasty spy-programmer i bakgrunnen. Norton ekke så flink til å fjerne sånne ting.


 

Jeg har AdAware 5.83 og kjører dette daglig :smile: Alltid noe snusk å finne, men alt jeg finner er fjernet.

 

Quote:


Eller så kan du gå igjennom listen av prosesser og sjekke om det ikke er noe annet program som "spiker" mye.


 

Jeg har sett gjennom listen, mye rart her, mye jeg ikke har sett før.. skal se om jeg finner ut hva alt er. ser jo norton og mange system prosesser, men her var jo mistekelig mye nytt da..

 

Men det er ikke noen av disse som bruker CPU i betydelig grad.

 

Quote:


Det kan også hende ting blir kjørt under en annen bruker. Dette la jeg merke til da jeg lekte med Terminal Server på jobben.Der fikk jeg bare opp prosesser som kjørte på min versjon av brukeren(Administrator var logget inn på vanlige og kjørte ett eller annet, mens jeg via nettverket kun fikk opp de prosessene "min versjon" av Administrator kjørte)


Noe sånt ville jo være utrolig effektivt for et spy-program. Eventuellt kan det også være "services" som kjører i XP og dermed tar opp cpu-tid. DHCP, Telnet, osv osv osv ...


 

Hmm.. jeg har to kontoer på maskinen min, Admin og vanlig bruker.. jeg har ikke logget inn admin på lenge og ser bare den vanlige kontoen med status "active".

 

Quote:


Gå inn på Administative Tools i kontrollpanelet-> Services og skru av ting som ikke er nødvendig.


 

Skal ta en titt

 

 

Takk!

Lenke til kommentar

Jeg hadde det problemet med min dual xeon p2 engang i tiden. Lå konstant på ca 50-60% load uten å gjøre noe ting...det jeg gjorde var følgende.

 

Går inn på start--->kontrollpanel--->system--->hardware--->Device Manager.

 

Øverst har du en som heter Computer eller.no(?) Burde du ha ihvertfall :smile:

 

Anyway, gå inn på denne, sjekk hva slags type den står på. Hos meg sto det nemlig ACPI Multiprocessor PC. Men det skal vel stå (hvis jeg ikke tar helt feil) ACPI Uniprocessor PC.

 

(litt forandret, siden jeg hadde dual, så var det MPS Multi eller Uni)

 

Men du har vel en cpu? Da tror jeg det skal stå Uniprocessor.

 

Hvis du velger update driver og velger at du skal bestemme driver selv, så har du mange valg...prøvd dette?

 

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-08-08 00:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 23:54, mOdEtWo skrev:

Quote:


Den 2002-08-07 23:25, Dikky skrev:



Hva slags svar er det?

Tungvind løsning...

 

:smile: Ja kommer alltid noen sånne.. Når noen har problemer med noe i Internett Explorer, så er det opera som er svaret. Og problemer med Windows, Linux.. Men jeg er happy med det jeg har (har prøvd både Linux og Opera i lengre tid)

 

Quote:


Den 2002-08-07 23:59, iceraven skrev:

Jeg hadde det problemet med min dual xeon p2 engang i tiden. Lå konstant på ca 50-60% load uten å gjøre noe ting...det jeg gjorde var følgende.


Går inn på start--->kontrollpanel--->system--->hardware--->Device Manager.


Øverst har du en som heter Computer eller.no(?) Burde du ha ihvertfall :smile:


Anyway, gå inn på denne, sjekk hva slags type den står på. Hos meg sto det nemlig ACPI Multiprocessor PC. Men det skal vel stå (hvis jeg ikke tar helt feil) ACPI Uniprocessor PC.


(litt forandret, siden jeg hadde dual, så var det MPS Multi eller Uni)


Men du har vel en cpu? Da tror jeg det skal stå Uniprocessor.


Hvis du velger update driver og velger at du skal bestemme driver selv, så har du mange valg...prøvd dette?


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-08-08 00:00 ]</font>


 

Var inne og sjekket, den stod på Uni, noe som er riktig for min maskin med "bare" en prosessor.. hadde nesten ventet at det skulle stå noe alla: 1/2uni eller no :grin:

 

..huff, maskinen halter virkelig her :sad:

 

Har nå vært inne i Administative Tools -> Services, som ufo nevnte over.. Mange services som er i gang her, har stoppet alle som ikke er nødvendig, men ingen reduksjon i prosessor aktivitet..

 

For sikkerhets skyld har jeg også kjørt en defragmentering på mine 240GB :grin: ..hjalp ikke :cry:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 00:53, jonathan skrev:

tviler men, det er ikke noe system restore som knoter i bakgrunnen?


 

Er nok ikke det, System restore er disabla..

 

Quote:


hvis ikke: FORMAT C:


 

:smile: Hadde håpet å ungå det..

 

[ Denne Melding var redigert av: cd32 på 2002-08-08 00:58 ]

Lenke til kommentar

Har du prøvd å skru av alle prosesser som ikke er 100% nødvendige? Kanskje en av disse er synder'n, men da ville dem påvirke "system idle time"

 

En annen ting som jeg kom på nå. Sikker på at det ikke står noe "Thermal throtling" i bios ? CPU'n blir for varm og kjører seg ned, for å unngå skader ?

P4'n skal gjøre dette (jfr. meltdown videoen fra THG)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 01:03, ufo skrev:

Har du prøvd å skru av alle prosesser som ikke er 100% nødvendige? Kanskje en av disse er synder'n, men da ville dem påvirke "system idle time"


 

Nå har jeg stoppet alle prosesser som lar seg stoppe, og det har tilnærmet ingen innvirkning på prosessorbruken.

 

Den ligger fortsatt på ca.40-70% helt i fra jeg logger inn i windows..

 

Quote:


En annen ting som jeg kom på nå. Sikker på at det ikke står noe "Thermal throtling" i bios ? CPU'n blir for varm og kjører seg ned, for å unngå skader ?

P4'n skal gjøre dette (jfr. meltdown videoen fra THG)


 

Har sett den videoen ja, jeg har en AthlonXP, så blir det for varmt stryker den nok med :grin: Men den er ikke varmere enn normalt (~45'c)

 

..slenger ved specs, kan jo ikke skade :wink:

Lenke til kommentar

Sjekk opp det som står i "Event Viewer", hvis det er hardware som bøgger/lager krøll kan det godt tenkes det kommer opp der. Logging er alltid kjekt :wink:

 

Btw : Lyden hakka plutselig på pc'n nå .. og event viewer var full av advarsler om "feil på ene harddisk-kontroller'n" :sad: Titt litt der du og...

Lenke til kommentar

Takk for responsen!

 

Scannet harddisken(e) med denne online-virus scanneren som aNti hero nevnte tidligere (http://www.datavirus.com/everybody/virusscan.asp) og hva fant jeg ikke i "Temporary Internet Folder" ?! Jo, to infiserte filer! :eek: (JS_EXEPTION.GEN, ett eller annet japansk java virus!)

 

Jeg har jo NortonAV2002 kjørende hele døgnet, men dette er altså ikke nok.. :roll:

 

Fikk fjernet disse filene og glad som jeg var for at roten til problemet var funnet, restartet jeg maskinen.. MEN.. det viser seg at heller ikke dette har noen innvirkning på problemet, prosessoren jobber like hardt.. :sad:

 

Quote:


Den 2002-08-08 01:57, ufo skrev:

Sjekk opp det som står i "Event Viewer", hvis det er hardware som bøgger/lager krøll kan det godt tenkes det kommer opp der. Logging er alltid kjekt :wink:


Btw : Lyden hakka plutselig på pc'n nå .. og event viewer var full av advarsler om "feil på ene harddisk-kontroller'n" :sad: Titt litt der du og...


 

Kunne ikke se noe misstenkelig i "Event Viewer".. Var en del "errors" der men det kommer nok av at jeg har drept så mange "prosesser" i dag :wink:

 

Har aldri brukt denne "Event Viewer" før, men det blir nok ikke siste gangen, absolutt et nyttig "vertøy".

 

Quote:


Den 2002-08-08 01:58, borre skrev:

Tar en råsjanse: prøv denne
. Ikke de helt samme symptomene, men du får prøve.


 

Hmm.. nei, problemet er ikke "AVI" relatert, men nettsiden er lagt i "Favorites" :smile:

 

Quote:


Den 2002-08-08 02:21, Xvani skrev:

Noen som har sett etter på technet? Skulle gjerne gjort det, men må nesten legge meg nå. Blitt litt sent i det siste. Skal skjekke der i morgen jeg =)


 

Aha! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før.. Microsoft. Ja her var det jo litt av hvert å grave seg gjennom! Men det må bli i morgen.. nå er det leggetid :smile:

Lenke til kommentar

Ser ut til å ha ordnet seg nå.

 

Jeg tok ut alle kort bortsett fra skermkort: Lydkortet og nettverkskortet, startet opp igjen, og da roet prosessoren seg (!) Alle ressurser var ledige..

 

Satte nå i nettverkskortet igjen, og det fungerer så langt.. så synderen er nok etter alt å dømme lydkortet (Diamond MonsterSound MX400)

 

..når jeg tenker meg om så installerte jeg noen "unsigned" drivere for noen dager siden :grin: (for å få quad-sound)

 

Men tusen takk for all support!

 

[ Denne Melding var redigert av: cd32 på 2002-08-08 14:29 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...