Gå til innhold

Backup for privatbruker

Anbefalte innlegg

Etter at min IBM disk krasjet og jeg holdt på i 2 uker(!) med å gjenopprette dokumenter, har jeg funnet ut at jeg vil ha en slags backupløsning hjemme.

Har omtrent 1-2Gb med data jeg absolutt ikke vil miste.

Har da tenkt ut følgende valg:

1. RAID - Speiling

Kostbart siden jeg da må kjøpe inn et RAID-kontroller-kort og enda en disk. Dårlig sikret mor brann/tyveri.

2.

Ekstern HD. Kan lagres i et annet hus. Koster ikke så mye. (1000 kr?) Men, disken kan jo krasje slik at jeg mister data her oxo.

3.

Kjøpe avtagbar HD-skuffe. Nesten samme som nr 2.

4.

Brenne ut på CDR(W). Mye arbeid, siden jeg må zippe ned eller dele opp dataene manuelt siden det er såpass mye.

Rimelig.

5.

Egen server for fil-lagring. En med speiling (RAID). Har ikke annet enn modem som nett-tilkobling slik at den vil kunn bli brukt til lagring av data. Dyrt. Lite sikkert?

Dette er ikke et alternativ:

LS-120, ZIP-drive. (grunnet lagringskapasitet)

Kan noen komme med noen meninger om dette?

Hva er best/dårligst? Hvorfor/hvorfor ikke?

Vil gjerne ha en så billig løsning som mulig, men lettvint og sikker.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativ 2 eller 3 er nok det enkleste og billigste.

Har du en ekstra maskin går det også og kjøre denne som en backup. Det er bare å sette opp en tidsstyrt kopiering fra hovedmaskinen til backup-maskinen. Det du trenger her er en maskin med nettverkskort (begge maskiner må ha dette og en hub/switch) og harddisk stor nok til å lagre dine 2 GB.

Lagring til CD går også an. Jeg tipper at du ikke har 1-2GB som en stor fil. Da er det bare å lage en fornuftig oppdeling slik at man får inn dataene på 2-3 CD'er. Med dagens priser på CD'er så ville jeg ha lagret det til CD-R plater. Men en pris på ca. 3 kr. stykket skulle ikke dette være så enorm utgift.

Ett annet alternativ er å skaffe en DVD-brenner (4,7GB lagring per plate, men dyrere enn CD).

Ingen av løsningene er helt sikre. Alt kan skje. Men har du dataene mer enn ett sted så er du litt sikrere mot totalt tap av data.

Lenke til kommentar

Ta backup på CDR(W) en gang i blandt (1 gang i uka eller måneden?) og legg den en helt annen plass enn resten av PC'n. f.eks på jobb hvis PC'n er hjemme. Da er du sikret mot lynnedslag/brann/tyveri/harddiskkræsj.

Kortsiktige endringer kan du ta vare på ved å ha en liten harddisk i tillegg til den vanlige harddisken din. (Jeg bruker noen ganger en gammel 8GB til det.)

Du trenger ikke raid1-kort for å ha dataene på begge diskene. Det holder med det innebygde software-raid1 som ligger i Win2000/XP. Hvis du ikke har Win2000/XP finnes det gratis programvare som gjør det for deg. Bare sjekk på http://www.tucows.com

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger!

Er klar over at å brenne ting på CD er d beste, men siden jeg må bynne å "dele opp" tingene mine for å få plass, blir dette litt mye arbeid... (ja, jeg er lat) selv om det er snakk om mange "små" filer.

Hva med løsningen med ekstern HD/HD-skuffe? Hva vil noe slikt koste? hvor sikkert er d sammenlignet med CD-R?

Lenke til kommentar

Bare å ha en liten ekstra harddisk i maskinen hvor du har backup, øker jo sikkerheten betraktlig. To disker krasjer ikke samtidig.

Skal du sikre deg mot brann, så er uttagbar HD et alternativ. Jeg har en slik på jobben, men jeg har aldri sett noe slikt på norske webshopper. Dette funker greit, men ettersom det stort sett er bedrifter som kjøper slike løsninger, så kan jeg tenke meg at det er meget dyrt. HD må jo også oppbevares i brannskap eller utenfor huset.

Lenke til kommentar

Siden du har bare 1-2 GB med data (foreløpig) du vil ta backup av, er vel gjerne cdplater det enkleste.

Sjøl hater jeg cder noe inderlig :evil:. Var en tid det var stablet plater *overalt*.

Etter litt fundering kjøpte jeg et firewirekort og en ekstern firewiredisk. Det er en WD disk inni ei plastkasse med firewiregrensesnitt. Plugger bare kabelen inn i kabinettet og woila. Fungerer som en vanlig harddisk, og etterpå er det bare å ta den under armen og gå. Slipper også å installere drivere i motsetning til med USB.

Så nå brenner jeg bare 4-5 cder i året og er en glad gutt. :smile:

Kommer forresten sikkert snart en del disker nå med USB 2.0 grensesnitt.

Firewirdediskene kommer for tiden fra 30 GB og opp til 120 GB, fra 1400 til 3400.

Lenke til kommentar

Naboen holder på å skrive windowsprogram for å løse nettopp dette, men det krever nett. Poenget er at du leier serverplass og overfører backupdataen og deretter laster opp kun forskjellen.

Men man bør ha minst dsl for at en slik løsning skal fungere og jeg er ikke sikker på hvor langt de har kommet i implementasjon.

Tar man backup over nett så løser man jo problemet med at backup er i samme hus i tilfelle brann.

En enkel løsning dersom man kjenner en med nett er å overføre data jevnlig med f.eks ftp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...