Loeve Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) De har lov til å holde deg igjen, men ikke krav på å få opplyst personlig informasjon. Det har for øvrig også en vanlig borger lov til å gjøre, så vidt jeg vet. http://odin.dep.no/sd/norsk/dok/regpubl/ot.../hov007-nn.html Endret 17. august 2005 av Loeve Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Ved trikkekontroll har man et eller annet fint, forskrift eller noe, som gir vakten fra det aktuelle selskap rett til å holde deg igjen.. Men i andre, mindre alvorlige tilfeller, der du blir stoppa av en vekter - kan han gjere det samme? Det spørs om det er en aktuell forskrift. F.eks. ved sikkerhetskontroll v flyplass tror jeg du kan holdes igjen. I tillegg kan jo borgerarrest eller hva det kalles benyttes ved "grovere" tilfeller. Jeg har et nummer på Securitas slik at de "rykker ut" og hjelper meg om jeg har et problem... Politiet i Oslo har desverre for meget å gjøre... Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Løsningen på problemet, er jo så enkelt som at man bare ikke sniker. Har selv aldri sneket på buss/tog, og kommer aldri til å gjøre det heller. Blir man tatt for slikt, så kan det faktisk sette stopper for en videre karriere innenfor militærvesnet eller politiet, hvis den aktuelle jobb krever sikkerhetsklarering. Selv har jeg planer om å søke meg inn på Luftforsvarets Flygerskole, og da er det ikke aktuelt for meg å ha selv en så liten forseelse som sniking på trikk/tog/buss/hva det nå måtte være, på vandelsattesten. Endret 17. august 2005 av Aleks_r Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Løsningen på problemet, er jo så enkelt som at man bare ikke sniker. Har selv aldri sneket på buss/tog, og kommer aldri til å gjøre det heller. Blir man tatt for slikt, så kan det faktisk sette stopper for en videre karriere innenfor militærvesnet eller politiet, hvis den aktuelle jobb krever sikkerhetsklarering. Selv har jeg planer om å søke meg inn på Luftforsvarets Flygerskole, og da er det ikke aktuelt for meg å ha selv en så liten forseelse som sniking på trikk/tog/buss/hva det nå måtte være, på vandelsattesten. Det nekter jeg å tro, det er tross alt bare Sporveiens register man havner i. Dessuten skal opplysninger slettes etter tre år, de har neppe lov til å beholde det lenger. Og som sagt, jeg trodde ting var i sin skjønneste orden der ejg hadde kjøpt bærumsbillett til Oslo. Det var det ikke, fordi aldersgrensene er forskjellig fra kort til kort i forskjellig system... Jeg anser det faktisk ikke for å være ren sniking... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Blir man tatt har man to valg: 1. Spring 2. Si du er fra Volda og trodde man betalte på trikken/t-bana. Nr. 1 funker greit om du løper fortere enn lekepolitiet. Nr2 funker gull uansett, funker aller best om du begynner å gråte litt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Blir man tatt har man to valg: 1. Spring 2. Si du er fra Volda og trodde man betalte på trikken/t-bana. Nr. 1 funker greit om du løper fortere enn lekepolitiet. Nr2 funker gull uansett, funker aller best om du begynner å gråte litt. Springe er veldig lett når det står en SVÆR, og jeg mener SVÆR, bredskuldret mann og skriker "du ike virka TROVARDIG!" og nekter deg å ringe jurist(planen var mama/pappa - men likevel) Han var jævlig skummel, og løp etter en som tok et skritt inn på trikken, og så løp av. En av de andre kontrollørene måtte forklare ham at de ikke kunne gjøre noe med ham... Og med et team på fire andre kontrollører og kanskje to andre på trikken... Tror du bare skal legge kortene på bordet, er du på trikken har du lite du skulle ha sagt... Jeg trodde faktisk det var nødvendig at kontrollører var "strenge". Men etter at de "tok meg" har jeg fått et helt annet syn. Det er lov å vise mennesklighet. Endret 17. august 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Blir man tatt har man to valg: 1. Spring 2. Si du er fra Volda og trodde man betalte på trikken/t-bana. Er det vanskelig å lære troverdig Volda-dialekt? Hva om du snakker bra tysk, fransk eller whatever - gidder de å plage en turist med slikt? De kan jo uansett ikke sjekke opp navnet i folkeregisteret slik de gjør med norske folk som blir tatt. Forøvrig syns jeg billettprisen på t-banen burde vært 0,- Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Er det vanskelig å lære troverdig Volda-dialekt? Ja. Høyr litt på Sidebrok så får du kanskje ein viss anelse. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Takk til Joachim for rask og positiv respons på min henstilling. Innlegg i den forbindelse er slettet fra tråden. Da kan diskusjonen om emnet fortsette. Geir Lenke til kommentar
Even. Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Er det bare jeg som synes det er riktig at de er litt strenge. Å ikke betale for trikken er jo det samme som å ikke betale på kino, ikke betale i butikken osv. Når folk ikke betaler bilett og på toppen av dette oppgir falskt navn synes jeg det er bra at de får svi. Men det er bare min mening. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Er det bare jeg som synes det er riktig at de er litt strenge. Å ikke betale for trikken er jo det samme som å ikke betale på kino, ikke betale i butikken osv. Når folk ikke betaler bilett og på toppen av dette oppgir falskt navn synes jeg det er bra at de får svi. Men det er bare min mening. Jeg hadde faktisk kjøpt billett - og jeg rettet raskt opp alderen min når jeg fikk tenkt meg om. Jeg synes faktisk, når de ser at jeg kom over "voksengrensen" på mandagen (og jeg ble tatt på onsdagen), vise litt medmennesklighet. Jeg tar mye offentlig kommunikasjon, men er nå faktisk redd for å ta trikken. Det var så ubehaglig den kontrollen jeg var i. Og det er vel ikke sånn Oslo Sporveier AS skal beholde kundene sine. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Og det er vel ikke sånn Oslo Sporveier AS skal beholde kundene sine. Jo. Kunder er noe dritt. HAIL OSLO SPORVEIER!! Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 dere er sikkert de eneste som faktisk klager .. er nok bare de seom skriver i denne tråden som ikke skjønner hvor mange millioner kolektivtransporten taper på snik.. og oslo sporveier har faktisk etter de begynte å slå ned på sniking klart å få snik prosenten ned så mye at det nesten er sykt.. så lenge du betaler og betaler det du SKAL .. så har dere ingen problem.. og får dere problem da så klager dere .. ellers så har de full rett til å knuse ballene deres.. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Snikprosenten går ikke ned ved at de tar meg, som er så godt som fast bruker av kollektivmidlene deres med gyldig billett. Og det er forsåvidt greit at man blir tatt, men om de kunne møte deg med respekt og vennlighet, hvilket ikke koster noe, ville mange vært mer fornøyde. Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 du skulle bare vist hvor ofte de kontrollørene blir angripet.. derfor har de en taktik med å ta kontroll først sårbarefolk som deg som ikke er vant med det virkelige livet blir nok lett rystet når en gjeng utlendinger .. som du selv sa det var kjefter på deg Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 du skulle bare vist hvor ofte de kontrollørene blir angripet.. derfor har de en taktik med å ta kontroll først sårbarefolk som deg som ikke er vant med det virkelige livet blir nok lett rystet når en gjeng utlendinger .. som du selv sa det var kjefter på deg De blir ikke angrepet ofte. Krangling ja, men ikke fysiske angrep. Forøvrig kreves ikke akkurat sertifikat for å være passasjer i kollektivtrafikken. Vi må derfor kunne kreve mer av kontrollørene som faktisk jobber i et "serviceyrke" og har fått opplæring (forhåpentligvis) i jobben. Takler de ikke jobben får de finne noe annet å gjøre Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Når blir en konntrollør som beskrevet av meg over her angrepet av en spinkel gutt i rosa skjorte? Unnskyld at jeg spør. Jeg er ikke vant til å bli behandlet som en forbryter nei. Og når man ser at dette er første gangen han kjører trikk og skulle betalt voksenbillett, og ringer opp sentralen og hører at det ikke er registrert sniking på meg - så fortjener jeg faktisk respekt fra dem. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Eg har hørt at e.g. Securitasvakter ikkje har lov til å røre deg engang, og at det einaste dei kan gjere er å seie at du ikkje skal røre deg. Videre blir det vel opp til deg om du velger å springe, eller å høre på dei vise orda som kjem ut av kjeften til vedkommande. Am I right? ...Er det jeg også har hørt, og dermed viser til. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Det er ikke spesielt plausibelt, men du kunne være bevæpnet eller en ninja joakim, og da er det nok bra at han passer litt på. Uansett er det du som var idiot og kjøpte underpowered billett. Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 du skulle bare vist hvor ofte de kontrollørene blir angripet.. derfor har de en taktik med å ta kontroll først sårbarefolk som deg som ikke er vant med det virkelige livet blir nok lett rystet når en gjeng utlendinger .. som du selv sa det var kjefter på deg De blir ikke angrepet ofte. Krangling ja, men ikke fysiske angrep. Forøvrig kreves ikke akkurat sertifikat for å være passasjer i kollektivtrafikken. Vi må derfor kunne kreve mer av kontrollørene som faktisk jobber i et "serviceyrke" og har fått opplæring (forhåpentligvis) i jobben. Takler de ikke jobben får de finne noe annet å gjøre de blir faktisk fysisk angrepet nesten daglig (dvs det skjer nesten daglig.. men ikke mot alle salvsagt) og det er nettop ungdommer og narkomne som angriker de oftes.. derfor går de hardtes utover ungdommen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå