Langbein Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg kan fortelle deg at JEG holdt på å skrike stygge ord å gråte sånn som de oppfører seg.... Jeg fikk nesten en kontrollør til å begynne å grine engang, og har overhodet ikke dårlig samvittighet for deg. Jeg bare skjelte vedkommende foran endel folk, pga deres udugelige jobb (de hadde blant annet skapt forsinkelser på T-banen, og visste tydeligvis ikke hva ordet "service" betydde). (Jeg hadde selvsagt billett) Lenke til kommentar
Z_AGo Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 jeg blei tatt i kontroll engang... de var skikkelig hyggelige og sånt.. fikk en liten bot men den kosta mindre enn billetten egentlig ville kosta fordi jeg sa at jeg hadde mnd kort.. som jeg har men ikke kjøpt billett til og litt sånt.. men d folk sier at en ikke kan få bot når man er under 15?? d er bull!! særiøst!! kan folk under 15 bare gå på trikk/buss/tog eller noe annet offentlig framkomstmiddel uten å betale da eller, også faktisk komme bort m d m bare en latter??? d virker ikke totalt ass! Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg fikk nesten en kontrollør til å begynne å grine engang, og har overhodet ikke dårlig samvittighet for deg. Jeg bare skjelte vedkommende foran endel folk, pga deres udugelige jobb (de hadde blant annet skapt forsinkelser på T-banen, og visste tydeligvis ikke hva ordet "service" betydde). (Jeg hadde selvsagt billett) Knis. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Er merkelig hvor raskt overdrivelsene kommer når en historie går via flere personer, men å lyve om navnet (er vel det samme som falsk leg.) er ganske alvorlig.... Å lyve om navnet er ganske uproblematisk sålenge det ikke er snakk om å lyve til politi- eller tollbetjenter. Men jeg vil vel heller anbefale å nekte å oppgi personalia. Tyttebærpoliti har nemlig ingen rett til å kreve at fremmede mennesker legitimerer seg, like lite som jeg kan kreve at du legitimerer deg hvis jeg møter deg på gata. Selvsagt ikke. Like selvsagt som de kan holde deg igjen. Jeg gidder ikke stå sammen med en gjeng kontrollører til spott og spe til de har tilkalt Politiet, som du til gjengjeld er pliktig å gi riktige opplysninger. Sniking, i strafferettslig betydning nasking (tyveri under 2000 kr) har en strafferamme som tilsier at kontrollørene har rett til å holde deg igjen. Du er ikke pliktig til å gi dem opplysninger, de kan ikke ransake deg osv, men de kan holde deg igjen. Det enkleste er igrunnen å ta boten som en mann og tenke bedre lykke neste gang. Lenke til kommentar
mr. Bjerre Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Ungdommen nå til dags skal absolutt kverrulere på alt og måle sine krefter med autoritetene! Blir du tatt: "that's life" Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Er merkelig hvor raskt overdrivelsene kommer når en historie går via flere personer, men å lyve om navnet (er vel det samme som falsk leg.) er ganske alvorlig.... Å lyve om navnet er ganske uproblematisk sålenge det ikke er snakk om å lyve til politi- eller tollbetjenter. Men jeg vil vel heller anbefale å nekte å oppgi personalia. Tyttebærpoliti har nemlig ingen rett til å kreve at fremmede mennesker legitimerer seg, like lite som jeg kan kreve at du legitimerer deg hvis jeg møter deg på gata. Dog blir kontrollørene sikkert ikke mindre gretne av slikt mvh. kontrollørenes store skrekk Kontrollører av denne typen har noe som heter et eller annet fint, ikke lovfestet, men et eller annet, rett til å holde deg igjen til politiet kommer, og da er det fint at du ikke oppgav personalia... Jeg hadde reist fra Bærum - sjeldent jeg tar kollektivtrafikk til Bærum, og kjøpte SL-billett på automat. Det var to dger etter at jeg hadde fylt 16 - men det tenkte jo ikke jeg på, og trykket barn... Det er kontroll på trikken - og jeg klarer først å svare at jeg er femten når det kom en SVÆR, truende neger og stilte seg opp for meg, etter å ha forhørt seg med en annen kontrollør. jeg retter straks opp dette, "nei, selvsagt er jeg seksten", og viser ham legitimasjon, ettersom han spør etter det. Han ber ikke om det, han truer meg omtrent til det. Før han får se legitimasjonen, sier jeg pent; "tror du jeg kan konfere min jurist først?" hvorpå han forteller at da vil jeg bli politianmeldt for å ha nektet å legitmere meg. "Do virkar ike trovardig på mai" sier han så, og skriver ut en deilig bot... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Like selvsagt som de kan holde deg igjen. Jeg gidder ikke stå sammen med en gjeng kontrollører til spott og spe til de har tilkalt Politiet, som du til gjengjeld er pliktig å gi riktige opplysninger. Det er ikke så selvsagt etter min mening, faktisk er det en nylig lovendring som ligger til grunn. Sporveien har tidligere blitt dømt for å ha gått fysisk til verks på snikere. Sniking, i strafferettslig betydning nasking (tyveri under 2000 kr) har en strafferamme som tilsier at kontrollørene har rett til å holde deg igjen. Sorterer sniking virkelig under nasking? Jeg er isåfall dypt uenig i den definisjonen. Jeg mener trikkesniking er like lite nasking som at man "nasker" når man laster ned ulisensiert mp3 fra nettet. Man unnlater riktignok å betale for en tjeneste, men man frarøver ikke et produkt, slik som ved å stjele et klesplagg eller en bil. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Ungdommen nå til dags skal absolutt kverrulere på alt og måle sine krefter med autoritetene! Sporveiskontrollører != autoriteter Blir du tatt: "that's life" Sikkert ikke noe dumt tips nei. Har forresten aldri blitt tatt for sniking, så har ingen erfaring der. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Det er ikke så selvsagt etter min mening, faktisk er det en nylig lovendring som ligger til grunn. Sporveien har tidligere blitt dømt for å ha gått fysisk til verks på snikere. Strafferammen ble endret for noen år siden. Deal with it. Sorterer sniking virkelig under nasking? Jeg er isåfall dypt uenig i den definisjonen. Jeg mener trikkesniking er like lite nasking som at man "nasker" når man laster ned ulisensiert mp3 fra nettet. Man unnlater riktignok å betale for en tjeneste, men man frarøver ikke et produkt, slik som ved å stjele et klesplagg eller en bil. Ehm, ja vel. Eventyrjus kan du ha for deg selv, det er knekkende likegyldig for kontrollørene og rettsvesenet. Tar du trikken uten å betale har du urettmessig stjålet til deg en tjeneste som koster 20/30 kr. Kvasi- og ønskejus aksepteres ikke av norske domstoler. Det absurde i din argumentasjon kommer tydeligere frem om man sammenligner med en taxiregning, som også er en tjeneste i så måte. Løper du ofte fra taxiregningen med god sammvittighet og mp3-analogier i bakhodet om snuten skulle innhente deg? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Strafferammen ble endret for noen år siden. Deal with it. Vi snakker vel om to forskjellige ting her - strafferamme og Sporveiens utvidede fullmakter til å holde igjen passasjerer? Ehm, ja vel. Eventyrjus kan du ha for deg selv, det er knekkende likegyldig for kontrollørene og rettsvesenet. Tar du trikken uten å betale har du urettmessig stjålet til deg en tjeneste som koster 20/30 kr. Kvasi- og ønskejus aksepteres ikke av norske domstoler. Det absurde i din argumentasjon kommer tydeligere frem om man sammenligner med en taxiregning, som også er en tjeneste i så måte. Løper du ofte fra taxiregningen med god sammvittighet og mp3-analogier i bakhodet om snuten skulle innhente deg? La meg bare først presisere, jeg snakker om jusen her og ikke om MEG som person. Jeg har som nevnt i forrige innlegg aldri blitt tatt for sniking på noe kollektivtransport, og jeg har et lovlig innkjøpt månedskort foran meg Forøvrig står jeg fast på dette ikke dreier seg om nasking. §403 er vel den mest aktuelle loven som omhandler sniking, og den dreier seg om nettopp t-bane, buss, tog osv. Sånn som jeg ser det, er å unnlate å gjøre opp for taxiregning en annen og mer alvorlig form for lovbrudd. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Det er eksakt det samme som å stikke av fra taxien... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Det er eksakt det samme som å stikke av fra taxien... Hvis noen løper ut av taxien for å slippe betaling, er det jo overhode ikke noe spørsmål om forsett, ikke sant? Busted som det heter. Men på t-banen er det litt mer komplisert siden det tross alt går an å glemme billetten hjemme osv. Har opplevd dette flere ganger selv, men det har heldigvis ikke vært kontroll på akkurat de dagene Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Det er eksakt det samme som å stikke av fra taxien... Hvis noen løper ut av taxien for å slippe betaling, er det jo overhode ikke noe spørsmål om forsett, ikke sant? Busted som det heter. Men på t-banen er det litt mer komplisert siden det tross alt går an å glemme billetten hjemme osv. Har opplevd dette flere ganger selv, men det har heldigvis ikke vært kontroll på akkurat de dagene Hadde du ikke penger heller? Det er like mulig å glemme penger når man tar Taxi.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Hadde du ikke penger heller? Det er like mulig å glemme penger når man tar Taxi.. Godt mulig jeg hadde penger, men scenarioet er at jeg ikke var klar over at billetten ikke lå i lomma idet jeg gikk ombord. Når man oppdager det kan det være litt seint. Du har rett i at man kan glemme penger når man taxi også, selv om sannsynligheten nok er mindre. Uansett er det litt smidigere der da, man kan jo f.eks kjøre hjem og hente penger eller noe. Slett ikke uvanlig at sånt kan skje (ikke opplevd det selv men hørt fra andre). Antakeligvis har man penger, men i de senere nattetimer kan det jo hende regningen blir endel høyere enn først antatt. Endret 17. august 2005 av Langbein Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Jeg har selv glemt billett, er ikke det. stort sett tar jeg en trikk om morgen (når jeg oftest har glemt...) hvor jeg har kjente på. Da får jeg låne litt cash, om det er lommeboken som er glemt... Men poenget, og der skjønner jeg kontrolløren, er at det er den vanligste unnskyldningen han får... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Men poenget, og der skjønner jeg kontrolløren, er at det er den vanligste unnskyldningen han får... Der er jeg enig med deg. Eller at "bikkja spiste billetten" Men alikevel gjør det saken komplisert, siden det er vanskelig å bevise forsett. Gebyrene bør derfor holdes på et "rimelig" nivå. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Holdes de på et rimelig nivå vil det lønne seg å snike... Men å gi kontrollørene et kurs i vennlighet og service- ja takk... Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Eg har hørt at e.g. Securitasvakter ikkje har lov til å røre deg engang, og at det einaste dei kan gjere er å seie at du ikkje skal røre deg. Videre blir det vel opp til deg om du velger å springe, eller å høre på dei vise orda som kjem ut av kjeften til vedkommande. Am I right? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Ved trikkekontroll har man et eller annet fint, forskrift eller noe, som gir vakten fra det aktuelle selskap rett til å holde deg igjen.. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Ved trikkekontroll har man et eller annet fint, forskrift eller noe, som gir vakten fra det aktuelle selskap rett til å holde deg igjen.. Men i andre, mindre alvorlige tilfeller, der du blir stoppa av en vekter - kan han gjere det samme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå