Gå til innhold

Ønsker hjelp til tilpassning av Fluxbox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva vil du tilpasse?

Menyen ligger i ~/.fluxbox/menu

Shortcuts ligger i ~/.fluxbox/keys

~/.fluxbox/startfluxbox bestemmer hva som skal starte sammens med Fluxbox.

Themes ligger i ~/.fluxbox/styles/

Alt dette redigeres med en teksteditor.

Lenke til kommentar

Kort fortalt er jeg en mus-junkie. Med andre ord en godt inngrodd windows-bruker. Jeg har ett ønske om at en gang i tiden kan jeg føle meg sikker nok til å la windows forlate redet og kun bruke åpen kildekode.

Dessverre føler jeg meg ikke trygg nok ennå, men jeg prøver å lære.

Det vil si at det å bruke terminalen og masse diverse tekst-kommandoer er for meg noe gresk ennå. Noen kommandoer skjønner jeg, mens andre har jeg egentlig ikke peil på hva de egentlig fører til.

Jeg har nå installert Fluxbox på Ubuntu. Det jeg ønsker er å få frem noen ikoner og noen klikke-menyer på diverse programmer.

Ordentlig grafisk tilpasning kan jeg ta etter hvert som jeg lærer mer.

Lenke til kommentar
Jeg har nå installert Fluxbox på Ubuntu. Det jeg ønsker er å få frem noen ikoner og noen klikke-menyer på diverse programmer.

Fluxbox har ikke slike funksjoner, da må du installere ROX-filer i tillegg. Den gir deg skrivebord og en filbehandler ala Nautilus i GNOME.

Når du har installert ROX åpner du en terminal og skriver "rox --pinboard=Default", nå har du skrivebord :)

Hvis du vil at Rox skal starte sammens med Fluxbox så legger du til denne linjen i ~/.fluxbox/startup (før "exec /usr/X11R6/bin/fluxbox" linjen):

rox --pinboard=Default &

Endret av olear
Lenke til kommentar

Fluxbox har ikke slike funksjoner, da må du installere ROX-filer i tillegg. Den gir deg skrivebord og en filbehandler ala Nautilus i GNOME.

Når du har installert ROX åpner du en terminal og skriver "rox --pinboard=Default", nå har du skrivebord :)

Hvis du vil at Rox skal starte sammens med Fluxbox så legger du til denne linjen i ~/.fluxbox/startup (før "exec /usr/X11R6/bin/fluxbox" linjen):

rox --pinboard=Default &

Kan jeg åpne Synaptic gjennom terminalen og finne ROX der og installere den via Synaptic?

Lenke til kommentar
Kan jeg åpne Synaptic gjennom terminalen og finne ROX der og installere den via Synaptic?

Regner med det. Bare søk etter rox eller rox-filer.

Hva skriver jeg i terminal-vinduet for å bytte til superbruker (root)? jeg skrev Synaptic, men fikk melding å bytte til superbruker.

Lenke til kommentar

rox --pinboard=Default &

art_render_invoke: no image source given

Stod det når jeg skrev koden.

Må jeg laste ned noen temaer også?

Lenke til kommentar

Nei. ROX bruker GTK og støtter derfor de themes som følger med GNOME.

Betyr at det er noe feil med rendring av et (eller flere) SVG ikoner. Slett eller flytt ~/.gtkrc-2.0 (f.eks mv ~/.gtkrc-2.0 ~/.gtkrc-2.0.bak).

Lenke til kommentar

Nei. ROX bruker GTK og støtter derfor de themes som følger med GNOME.

Betyr at det er noe feil med rendring av et (eller flere) SVG ikoner. Slett eller flytt ~/.gtkrc-2.0 (f.eks mv ~/.gtkrc-2.0 ~/.gtkrc-2.0.bak).

Når det står ~ foran, betyr det at det er en backup-fil?

Jeg skrev kommandoen mv og det påfølgende teksten som du skrev, men fikk melding om

missing file argument

.

:hmm:

Lenke til kommentar
Når det står ~ foran, betyr det at det er en backup-fil?

Jeg skrev kommandoen mv og det påfølgende teksten som du skrev, men fikk melding om

missing file argument

.

:hmm:

~/ betyr home (f.eks /home/dinbruker).

Jeg tror du kan ha konflikter med innstillingene til GNOME (uten å være 100% sikker). Filen .gtkrc-2.0 inneholder informasjon om themes osv. Se om du finner den (ls -la). Hvis du finner den så flytt den (mv fra til) eller slett den (rm fil).

EDIT: ROX skal fungere selv med feilmeldingen. Er du sikker på et ROX ikke fungerer? Prøv å skriv bare rox.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Nå kom plutselig desktop-mappa fram på skjermen. Må si at jeg er noe forvirret.

Prøvde å skrive rox uten at noe nevneverdig skjedde.

Hvor og hvordan kan jeg finne gtkrc.2.0-fila?

.gtkrc-2.0 ligger i hjemmemappen din.

"Desktop-mappa" Så det fungerte?

Hvis du skriver rox så skal det komme fram et vindu med hjemmemappen din. Skriver du rox --pinboard=Default så tar Rox over skrivebordet og gjør det mulig å legge snarveier til programmer på skrivebordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...