Gå til innhold

Vector Linux (Slackware)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har fått med meg så er Vector en nedkuttet versjon av Slackware. Målgruppen skal være folk med dårlig HW (noe jeg egentlig ikke ser behov for da Slackware fungerer på alt mellom himmel og jord).

Anbefaler heller at du ser på "the real thing" ;)

Lenke til kommentar

Det stod noe om at den var mer brukervennlig og lettere å installere. Etter hva jeg har lest av kommentarer når dere andre prater om Slackware i andre tråder blir jeg litt skremt fra å teste den enda, selv om jeg er veldig nysgjerrig da det er mey skryt av distroen også.

Lenke til kommentar
Det stod noe om at den var mer brukervennlig og lettere å installere. Etter hva jeg har lest av kommentarer når dere andre prater om Slackware i andre tråder blir jeg litt skremt fra å teste den enda, selv om jeg er veldig nysgjerrig da det er mey skryt av distroen også.

Installasjonen av Vector går ut på det samme som installasjonen til Slackware, den største forskjellen er at i Vector så får du ikke velge hvilke pakker du vil ha installert.

Installasjonen av Slackware er det enkleste med hele distroen. Når det gjelder generellt bruk av Slackware så skiller den seg ikke så mye ut i forhold til andre distroer. Det er når ting skal konfigureres at Slackware skiller seg litt ut, Slackware forventer at du vet hva du gjør som betyr at du ikke finner noen programmer som letter hverdagen din.

Lenke til kommentar
Installasjonen av Slackware er det enkleste med hele distroen. Når det gjelder generellt bruk av Slackware så skiller den seg ikke så mye ut i forhold til andre distroer. Det er når ting skal konfigureres at Slackware skiller seg litt ut, Slackware forventer at du vet hva du gjør som betyr at du ikke finner noen programmer som letter hverdagen din.

Aha. Da tror jeg at jeg venter littegrann til før jeg prøver meg med den. Jeg har som sagt Ubuntu på en maskin. Der driver jeg og tester Fluxbox og Xfce, og nå er jeg på vei til å teste Fedora på en annen maskin (skal straks begynne å installere), og til sist har jeg planer om å teste FreeBSD på en tredje maskin da jeg ble tipset om at FeeeBSD var overlegen mtp multimedia.

Lenke til kommentar
og til sist har jeg planer om å teste FreeBSD på en tredje maskin da jeg ble tipset om at FeeeBSD var overlegen mtp multimedia.

*BSD har ikke bedre støtte for multimedia.

Uansett anbefaler at du prøver Slackware før du prøver FreeBSD. Slackware har mange likheter med *BSD og vil nok lette overgangen fra Linux til *BSD.

Lenke til kommentar

:yes:

Da skal jeg avente litt med både FreeBSD og Slackware/Vector.

Jeg får se hvilken distro jeg tør å prøve meg på på den siste maskinen, men den kan ikke kjøre med altfor tung vindu-behandler da maskinen er en noen år gammel laptop.

Takk for hjelpen så lang alle sammen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kjører Vector Linux på to maksiner nå;

En gammal haug(600Mhz & 64 MB RAM)

Og min stasjonere PC(2Ghz & 512 MB RAM)

Er veldig fornøyd jeg.

Hadde litt HW problemer med Fedora, men i vector så funker så og si alt "out of the box".

Jeg har tenkt til å bruke Vector frem til desember, så skal jeg gå over til Slackware.

Endret av Jorek
Lenke til kommentar
og til sist har jeg planer om å teste FreeBSD på en tredje maskin da jeg ble tipset om at FeeeBSD var overlegen mtp multimedia.

*BSD har ikke bedre støtte for multimedia.

Uansett anbefaler at du prøver Slackware før du prøver FreeBSD. Slackware har mange likheter med *BSD og vil nok lette overgangen fra Linux til *BSD.

Øhhh... Jo, FreeBSD har støtte for multimedia. DVD-avspilling fungerer, MP3 og video fungerer glimrende. Hardware-støtten er ikke like bred som i GNU/Linux, men med et lydkort fra Creative (opp til Audigy 2) så er du sikker. FreeBSD har støtte for linux-binaries, så spill for GNU/Linux vil fungere på FreeBSD hvis linux-støtte er installert. En del TV-kort (Hauppage) fungerer i FreeBSD gjennom bktr-driveren. Men bakdelen er at kdetv sannsynligvis ikke fungerer i FreeBSD, da det er skrevet for GNU/Linux. K3b har en FreeBSD-port. Den dagen jeg går vekk fra Slackware, og dermed også GNU/Linux seiler FreeBSD opp som en solid kandidat.

Edit: nVIDIA har gode, oppdaterte FreeBSD-drivere som fungerer like bra som de velkjente linux-driverne. Så 3D-støtte i FreeBSD er ikke noe problem. Det er utprøvd, for jeg har prøvd UT2004 i FreeBSD. 3D-støtten fungerte utmerket.

Vil også anbefale at du begynner med Slackware før du prøver deg på *BSD. I *BSD er det en del nye ting du må lære deg (f.eks. kernel, userland) og da er det greit at grunnkunnskapen du får i Slackware ligger i bunn når du begynner med *BSD.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Øhhh... Jo, FreeBSD har støtte for multimedia.

Det jeg sa var at *BSD ikke har bedre støtte en Linux, jeg sa ikke at *BSD ikke har støtte for multimedia.

Så det nå. Men at FreeBSD har like bra støtte for multimedia, som for GNU/Linux, det er et faktum.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...