Gå til innhold

Rette opp horisonten i PSE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har ikke PSE "measure tool" så det blir vel ikke helt lett å få til.

PSE har dessverre ikke noe innebygget verktøy som gjør det enkelt å rette opp horisonten, utenom "Free transform". Gjør vinduet litt større enn bildet slik at du får mulighet til å plassere musa på utsiden av bildet, da kan du rotere når du bruker "free transform" på hele bildet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
PSE har dessverre ikke noe innebygget verktøy som gjør det enkelt å rette opp horisonten, utenom "Free transform".

Joda - crop tool fungerer utmerket til å rette opp horisonter med. Det bruker jeg også i CS siden measure tool eller andre ting og tang bare mefører unødvendig ekstraarbeid.

Dra ut en firkant, plasser markøren på utsiden og vri boksen til den matcher horisontlinjen. Så er det bare å justere størrelsen på crop'et til utsnittet blir så stort som man vil ha det, og dobbelklikke. Oppretting og crop i ett.

Lenke til kommentar

Men om hele bildet skal være med (ikke croppes) hvordan får jeg markert og justert hele bildet? får ikke dradd firkanten/linjen på utsiden av bildet ;)

En annen ting, noen som vet hvordan jeg f.eks kan få ett bånd til likssom å bøye seg rundt bildet? har lastet ned bånd, men får ikke slik bøy på det.. :blush: Har forsøkt div. image transform, men får det ikke til!

Anyone?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Men om hele bildet skal være med (ikke croppes) hvordan får jeg markert og justert hele bildet? får ikke dradd firkanten/linjen på utsiden av bildet  ;) 

Du er jo nødt til å croppe om du skal rotere bildet - hvis ikke så får du hvite, ujevne kanter utenfor bildet.

Om du likevel ønsker å justere hele bildet uten crop er det bare å skaffe seg litt 'canvas' utenfor bildet. Hold nede ALT og bruk mushjulet, eller ta tak i vinduet nede

til høyre og dra det ut slik at det blir bedre plass rundt bildet. Da har du et område utenfor bildet der du kan bruke markøren til å justere bildet.

En bør uansett justere vinkelen med (minst) en crop-linje over bildet - legg den langs horisontlinjen (eller en annen linje som kan brukes til å rette opp bildet) og sikt langs den når du justerer vinkelen - mye lettere å få det helt korrekt da. Når riktig vinkel er på plass, trekkes crop-firkanten ut slik at den dekker det en vil ha med.

Litt svinn blir det som sagt uansett når en cropper et bilde - jo skjevere bilde, jo mer av det må kuttes.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...