dSRL Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Har tatt et bilde som jeg er fornøyd med bortsett fra at vannet "renner ut av bildet". Er det noen som vet hvordan jeg retter opp horisonten i PSE? Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Er det ikke en funksjon som heter noe i retningen av "rotate canvas"? Hvis det er det, er det bare å rotere det, og croppe det etterpå. (for å fjerne vinklene) Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Bruk "Measure tool", og strekk en linje langs horisonten. Gå så i menyen, Image->rotate canvas->arbitrary, og trykk OK. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Nå har ikke PSE "measure tool" så det blir vel ikke helt lett å få til. PSE har dessverre ikke noe innebygget verktøy som gjør det enkelt å rette opp horisonten, utenom "Free transform". Gjør vinduet litt større enn bildet slik at du får mulighet til å plassere musa på utsiden av bildet, da kan du rotere når du bruker "free transform" på hele bildet. Lykke til. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Nå har ikke PSE "measure tool" så det blir vel ikke helt lett å få til. Oops.. La ikke merke til at det var Elements... Endret 17. august 2005 av medi8or Lenke til kommentar
bigkay Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 I Pse er det vell smartest å bare slenge på en "grid" også velge transform/rotate Bigk Lenke til kommentar
dSRL Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 I Pse er det vell smartest å bare slenge på en "grid" også velge transform/rotate Bigk Thanx, det hadde jeg ikke tenkt på, men det funket som bare dèt Lenke til kommentar
Zork Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 PSE har dessverre ikke noe innebygget verktøy som gjør det enkelt å rette opp horisonten, utenom "Free transform". Joda - crop tool fungerer utmerket til å rette opp horisonter med. Det bruker jeg også i CS siden measure tool eller andre ting og tang bare mefører unødvendig ekstraarbeid. Dra ut en firkant, plasser markøren på utsiden og vri boksen til den matcher horisontlinjen. Så er det bare å justere størrelsen på crop'et til utsnittet blir så stort som man vil ha det, og dobbelklikke. Oppretting og crop i ett. Lenke til kommentar
dSRL Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Men om hele bildet skal være med (ikke croppes) hvordan får jeg markert og justert hele bildet? får ikke dradd firkanten/linjen på utsiden av bildet En annen ting, noen som vet hvordan jeg f.eks kan få ett bånd til likssom å bøye seg rundt bildet? har lastet ned bånd, men får ikke slik bøy på det.. Har forsøkt div. image transform, men får det ikke til! Anyone? Lenke til kommentar
Zork Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Men om hele bildet skal være med (ikke croppes) hvordan får jeg markert og justert hele bildet? får ikke dradd firkanten/linjen på utsiden av bildet Du er jo nødt til å croppe om du skal rotere bildet - hvis ikke så får du hvite, ujevne kanter utenfor bildet. Om du likevel ønsker å justere hele bildet uten crop er det bare å skaffe seg litt 'canvas' utenfor bildet. Hold nede ALT og bruk mushjulet, eller ta tak i vinduet nede til høyre og dra det ut slik at det blir bedre plass rundt bildet. Da har du et område utenfor bildet der du kan bruke markøren til å justere bildet. En bør uansett justere vinkelen med (minst) en crop-linje over bildet - legg den langs horisontlinjen (eller en annen linje som kan brukes til å rette opp bildet) og sikt langs den når du justerer vinkelen - mye lettere å få det helt korrekt da. Når riktig vinkel er på plass, trekkes crop-firkanten ut slik at den dekker det en vil ha med. Litt svinn blir det som sagt uansett når en cropper et bilde - jo skjevere bilde, jo mer av det må kuttes. Endret 5. oktober 2005 av Zork Lenke til kommentar
dSRL Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 Tusen takk for godt svar, Zork - fikk det til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå