Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Husk, hvis du demonterer skjermen, så skal du ikke se bort i fra at mye av strømkravet forsvinner i Katodene. De trekker en del av strømmen, men overgang er nok det lureste ja :)

 

Veldig fin reflektor, selges den seperat eller er det en ikea bolle (Ser de er populære på lumenlab)? oO

 

Hvor stor tror du selve boksen ender opp å bli?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvsagt lodde en vanlig skjøteledning fast i pinnene, forutsatt at disse er i "riktig" / loddbart materiale!

I de aller fleste tilfelle brukes messing i slike kontaktpinner, og da skal det gå greit å lodde.

Skrap / fil vekk forkrommingen på kontaktpinnene før du lodder, og bruk en god loddebolt på 60w eller mer.

Og så husker du selvsagt på å isolere godt etterpå.

 

Tre f.eks en passende bit krympestrømpe inn på ledningene før du lodder dem fast, det kan duge godt nok.

Lenke til kommentar

Snakket med en på jobb i dag som mente at jeg kanskje kunne skifte vegguttaket til et som passer.

 

De selger det t.o.m på biltema: vegguttak og nok et vegguttak

 

EDIT: Jeg ser nå at jeg må forlenge ledningen til strømforsyningen til lcd-skjermen. Det er to ledninger som henger sammen, som hver er ca. 0,5mm i diameter. Kan jeg bruke en ledning som er ca. 5mm diameter til å skjøte med? Medfører dette noen problemer?

Endret av FredrikFredrik
Lenke til kommentar

I så fall er det den første modellen du skal bruke.

Den har utenpåliggende montering, og er derved beregnet for feste rett på vegg.

Men, vær klar over at det strengt tatt ikke er lovlig å montere stikkontakter uten jord, i et rom hvor det er jordete kontakter fra før av...

 

Skal du skjøte den ledningen, så spiller det ingen rolle om du bruker en 5mm ledning.

Men hvorfor ikke kjøpe et par meter med lampettledning for skjøting i stedet da?

Der har du 2x0,75kvadrat i ledningen, og det holder helt greit til den belastninga det er snakk om. (1 til 1,5A).

Lenke til kommentar
Men, vær klar over at det strengt tatt ikke er lovlig å montere stikkontakter uten jord, i et rom hvor det er jordete kontakter fra før av...

 

Takk for kloke og nødvendige innspill.

 

 

Jeg går nå for en annen løsning. Jeg fant et skjøteuttak av plast, ikke veldig ulik den på bildet. På denne saget jeg bort den øverste delen, slik at kontakten passer perfekt. Jeg laget deretter en kort skjøteledning. Skjermen virker utmerket, og bildet er pent. Nå er jeg på jakt etter noe jeg kan bruke som ramme/skjelett til prosjektoren. Når jeg har funnet det, kan jeg begynne å arbeide for fullt. :)

 

44-502_l.jpg

Lenke til kommentar

Takk for kloke og nødvendige innspill.

 

 

Jeg går nå for en annen løsning. Jeg fant et skjøteuttak av plast, ikke veldig ulik den på bildet. På denne saget jeg bort den øverste delen, slik at kontakten passer perfekt. Jeg laget deretter en kort skjøteledning. Skjermen virker utmerket, og bildet er pent. Nå er jeg på jakt etter noe jeg kan bruke som ramme/skjelett til prosjektoren. Når jeg har funnet det, kan jeg begynne å arbeide for fullt. :)

 

44-502_l.jpg

hva med aluminium da hadde sett svært phett ut med aluminium runt hele kassa og på den rundingen som stikker ut i carbon fiber!

Lenke til kommentar

Qouter meg selv:

Prosjektoren skal bygges i aluminium som skal børstes, og den vil dermed matche min selvbygde Linux HTPC, som også er børstet alu.

 

 

Da jeg skrev "ramme/skjelett" mente jeg kun de tynne pinnene som stiver av prosjektoren, og som gjør det mulig å montere bl.a. aluminiumsplatene.

 

Mulig jeg misforstod litt hva du mente haakie, er ikke helt sikker på om jeg forstod den setningen din.

Lenke til kommentar
Gleder meg til å se hvordan dette går ! :dribble:

Får så sinnsykt lyst til å prøve å lagt DIY PJ nå.. Har desverre ikke plass til lerret på rommet grunnet skråtak. :cry:

Huh? Da er det jo bare fett med lerret i taket :dribble:

(Har skråtak selv, lurer på om jeg skal lage lerret i taket eller på den 3 meter høye veggen i høyeste enden :hmm::p)

Lenke til kommentar
Nå er jeg på jakt etter noe jeg kan bruke som ramme/skjelett til prosjektoren. Når jeg har funnet det, kan jeg begynne å arbeide for fullt. :)

Dersom den ene plata di er stor nok til det og du har tilgang på ei plateknekke kan du gjøre noe i denne duren. Plata bøyes ved de grå strekene. Da kan alt monteres på bunnplata og bunn, front og bak-plate skrues fast i den bøyde plata.

 

Dersom du ikke har mulighet til å gjøre dette er kanskje rack-skinner med tillhørende mutttere fra clas ohlson være et alternativ.

 

 

Forøvrig artig prosjekt. Får mer og mer lyst til å lage en sånn selv jo flere prosjekter jeg leser og det til tross for at jeg allerede har en PJ ;)

post-132-1125923582_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skrue nevnte tidligere at han mistenkte forskjell på adapterene, men det kan jeg avkrefte. Begge leverer likerettet spenning på 12V, men det orginale adapteret er påstemplet å kunne levere 1,2 A. På det andre er det påstemplet 1A, å da mine kjære lesere skal jeg fortelle dere noe rart, I NEK 400 (Norsk elektronisk norm) står det at alle elektriske artikler skal ha en sikkerhetsmargin på 1,45, noe som sier at den skal kunne levere hele 1,45A :yes: for å bli godtatt og bli påstemplet men det kjente CE merket. Og siden du skal/har fjernet bakgrunnsbelysningen skal det gå smertefritt :thumbup:

Endret av warlord
Lenke til kommentar
QUOTE (FredrikFredrik @ 30/08/2005 : 21:06)

Nå er jeg på jakt etter noe jeg kan bruke som ramme/skjelett til prosjektoren. Når jeg har funnet det, kan jeg begynne å arbeide for fullt. smile2.gif

 

Dersom den ene plata di er stor nok til det og du har tilgang på ei plateknekke kan du gjøre noe i denne duren. Plata bøyes ved de grå strekene. Da kan alt monteres på bunnplata og bunn, front og bak-plate skrues fast i den bøyde plata.

 

Det var ikke dumt. :thumbup: Men jeg mistenker at jeg ikke får festet frensellinsene, og ikke minst kontrollpanelet til lcd-skjermen med denne løsningen. Jeg tror nemlig at frensellinsene bør ha festepunkt flere steder enn i bunnen. Kunne jo selvsagt laget til et par breketter som holder dem da :hmm: . Uansett så trenger ikke front og bakplate å vare løs fra bunnplata, så disse kan sikkert skrues sammen med små aluminiumsvinkler.

 

De rack-skinnene var svindyre!

Lenke til kommentar
Jaja, jeg vet jo det Tha sims, men jeg mente at en legger hele lerretet i taket, sånn at bildet kommer opp i taket ;)

Med mindre man vil at bildet skal bli skeivt må jo PJen være under gulvet da.

Ihvertfall i mitt tilfelle.

Under gulvet? Kan den ikke bare stå skrått da, i samme vinkelen som taket er? :hmm:

*tenke seg om* Kanskje du ikke har så høyt tak, kom på at jeg har det veldig høyt under taket (skråtak med ca. 160cm som laveste punkt)

Lenke til kommentar
Skrue nevnte tidligere at han mistenkte forskjell på adapterene, men det kan jeg avkrefte. Begge leverer likerettet spenning på 12V, men det orginale adapteret er påstemplet å kunne levere 1,2 A. På det andre er det påstemplet 1A, å da mine kjære lesere skal jeg fortelle dere noe rart, I NEK 400 (Norsk elektronisk norm) står det at alle elektriske artikler skal ha en sikkerhetsmargin på 1,45, noe som sier at den skal kunne levere hele 1,45A :yes: for å bli godtatt og bli påstemplet men det kjente CE merket. Og siden du skal/har fjernet bakgrunnsbelysningen skal det gå smertefritt :thumbup:

Ja, det stemmer, og mistanken min var først og fremst rettet mot konstruksjonen på de to adapterne.

Som du sikkert vet, så er det ganske stor forskjell på hvor "ren" 12v du får ut av et vanlig adapter kontra et adapter med switched løsning.

Av den grunn var jeg litt skeptisk til å fore elektronikken med et vanlig adapter, ettersom de 12v du får ut av disse ikke akkurat er så "glatt" som kanskje ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...