Gå til innhold

Anbefalte innlegg

DIY PJ

(Do It Yourself Projector)

Vell vell. Da går også jeg løs på en worklog. Jeg vil først bare si at dette sikkert kommer til å ta litt tid. Min erfaring med å bygge saker og ting, er at det alltid er en eller annen del som mangler, og da blir det ofte mye venting.

Planen er altså å bygge en prosjektor, slik som både Th0mas, Tha sims, sigen og sikkert mange flere her på forumet driver med.

Kort forklart:

En lcd-skjemr strippes, slik at man står igjen med selve lcd-panelet, et kretskort og diverse ledninger. En halogenlignende lyspære monteres bak lcd-panelet, og lyser gjennom det. En fokuseringslinse foran lcd-panelet sørger for at bildet blir fokusert på veggen (som på en overhead). I tillegg trengs en del samlelinser og reflektorer for at man skal få mest mulig lysutbytte fra lyspæren.

diagram_lcd_projector_basic.jpg

Langt forklart:

http://www.diyprojectorcompany.com/theory/index.htm

Fordeler med DIY PJ:

-Stillegående. Siden man selv velger og setter inn store og stillegående vifter. Jeg har selv opplevd torturen fra en liten drittvifte i en komersiell PJ.

-Billig i innkjøp. En prislapp på 3500,- bør være realistisk.

-Billig i drift. en pære til en komersiell Pj kan koste 4000,- og vare i kun 3000 timer. En pære til DIY PJ koster 200,- og varer i 10 000 (!) timer.

-Man bestemmer selv hvor stort bilde man vil ha, da man kan velge mellom mange ulike brennvidder på linsen. Også zoomlinser.

-Mulighet for svært høy oppløsning. WUXGA, eller 1920*1200, er mulig med lcd-panel fra #link kommer senere#.

-Mulighet for lav responstid.

-man slipper regnbueeffekten som de billige DPL-prosjektorene har

-gleden av å bygge selv (kan være en ulempe for noen)

-designe PJ'en selv

Ulemper med DIY PJ:

-selve prosjektoren blir en del større enn en vanlig PJ, men mindre enn en trerørs PJ.

-lavere lysstyrke (er litt usikker her)

-ofte lavere kontrastnivå, men ikke viss du finner et godt lcd-panel.

-tidkrevende (tror jeg)

Jeg bestillte mine deler fra Izzotek. For øyeblikket ligger pakken min fanget i tollen, men jeg regner med å få den i løpet av uka.

LCD:

8" Hami.

-800*600.

-Kontrast 350:1.

-Fjernkontroll.

-Tv-tuner

Mer om priser senere.

Prosjektoren skal bygges i aluminium som skal børstes, og den vil dermed matche min selvbygde Linux HTPC, som også er børstet alu. (Bilde kommer) Jeg har allerede fått tak i aluminiumsplater, gratis. Utrolig hvor fine plater mekaniske verksted kvitter seg med.

Mitt strengeste krav til prosjektoren er at den skal være stillegående. Derfor skal viftene (silenX) kjøpes fra Vendur.no, dersom de ser seg villige til å sponse meg litt.

Siden jeg ikke har fått delene mine enda, har jeg ikke fått laget en endelig plan over hvordan herligheten skal bygges. Derimot har jeg laget noen skisser som viser omtrent hvordan den skal bygges. Langt fra alle delene er på plass, og jeg er rimelig sikker på at jeg blir nødt til å flytte på ting. Og så det er sagt: dette er min første sketchup-erfaring.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

I hjørnene ser dere en firkantet stang, eller en profil, som holder platene og de ulike delene sammen. er det noen som vet hvor jeg får kjøpt en slik stang?

Flere bilder kommer.

Webshop og forum:

http://www.diyprojectorcompany.com/ (gratis design, flere alternativer. selger alt utenom LCD)

http://www.lumenlab.com/ (både design og tilgang til forum koster penger. mangler bl. annet LCD)

Webshop:

http://www.izzotek.com/english/ (selger det meste du trenger)

Forum:

http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?forumid=12

Og sikkert mange flere jeg ikke kommer på i farten.

Mvh Fredrik :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Målene er sånn ca. pluss minus en cm eller to pr del. Avstanden mellom lysære, lcd, frensellinser og fokuseringslinse er ikke korrekt.

Målene på tegning: 27*14*50 (cm)

Skjermstørrelsen kan jeg regulere, da jeg ikke vet hvor stort jeg kan gå med 800*600. Optikken i MITT rom tillater meg å få opp til 3 meter diagonalt. Bildestørrelse er avhengig av lengde til skjerm, samt størrelsen på lcd-panelet.

equations_for_focal_length.gif

Lenke til kommentar

Ser bra planlagt ut dette ja, endelig noen som ta rseg råd til å bruke en 8" skjerm, istedenfor 15" som alle andre "inkludert meg :blush: ) bruker.

Hvor fikk du ta k i alu-platene? (kanskje jeg bygger hele eller deler av min i det om jeg får tak i også :cool: )

Lykke til btw!

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at jeg har tatt meg tid, enn tatt meg råd. Min HAMI 8" koster ikke mer enn kr 1352,-, men det tok meg laaang tid før jeg fant den. (Izzotek)

Platene fant jeg i en container utenfor Johnsen og Sønner AS. En kar sa at jeg bare kunne ta dem. Mange av platene hadde t.o.m. på seg beskyttelsesplasten. Men bare ta deg en tur rundt til ulike bedrifter. Det er mange som har avkapp de ikke bruker. Om du ikke finner noe kan jeg sikkert sende deg det jeg ikke skal bruke, om du betaler frakten. :) (bor i Stavanger)

Lenke til kommentar

Da sender jeg deg en PM når jeg ser hvor mye alu jeg har til overs. smør deg med tolmodighet imens. :)

Når det gjelder lys, så har dere helt rett. Jeg har vurdert å en slags sjakt eller kanal som males sort innvendig, men jeg har kommet frem til at det beste trolig er å skaffe noen viftefiltre som ikke slipper gjennom så mye lys, i kombinasjon med aluminiumsplater med overlappende mønster. Males disse matt sort, tror jeg det vil blokkere en del lys.

Åpen for innspill og ideer når det gjelder blokkering av lys! :)

Lenke til kommentar

Definitivt interessant med en 8" skjerm som utgangspunkt!

Da blir jo hele stasen straks litt nettere, og litt mer "husmorvennlig".

Skal følge med her, ettersom størrelsen ser ut til å bli bortimot "bærbar"! :yes:

Men tegningene var jo skummelt store da, og burde kanskje vært redusert litt. :hmm:

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldinger. :)

Nesten juks når du kan kjøpe alle delene så ferdige men ;D Dette ser jo bra ut da  Keep it up!

It will be keppt up! :)

Kanskje du har sett på siden www.diyprojectorcompany.com , som jeg linket til. Der har du kanskje også sett at de selger ferdig tilskåret materialer. I så fall skjønner jeg godt hva du mener.

Men jeg skal ikke benytte meg av ferdig tilskåret materiale. Jeg bestillte alle mine deler fra Izzotek.com. Men du må gjerne påpeke hva du mener jeg kunne ha bygget selv. Selv synes jeg både optikk og ikke minst kretskort til lcd-panel høres lott vanskelig ut å bygge selv.

drit bra planlagt fiiiiine tegninger håper at du får bra bilde kvalitet

Når prosjektoren er ferdig skal jeg ta bilder av det prosjekterte bildet, og sammenligne det med en komersiell prosjektor.

Hva er specs. på LCD-skjermen?

Står i første innlegg.

Jeg snakket med posten i dag, eller nærmere bestemt tollerkontoret i Oslo. De mente at jeg kunne forvente å pakken i løpet av en uke. Men desverre vet man aldri når det gjelder post og fortolling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kommer det en update snart?

Beklager så mye! Jeg har rett og slett ikke fått tid til å jobbe noe særlig med verken workloggen eller prosjektoren. Store deler av skylden tilskriver jeg den nyinnkjøpte mercedesen min fra 1962. :)

30.jpg

UPDATE

Gode nyheter!

Jeg har endelig hentet pakken, uskadd, fra postkontoret i Stavanger. Jeg måtte betale 702,- i mva og tollavgifter. Jeg har dermed brukt ca. 3800,- på deler til prosjektoren. Jeg har smått begynt å bygge det de engelsktalende rundt om i verden kaller "light box". Det dreier seg altså om en slags lysboks, og det er nærmere bestemt en boks som lyspæren sitter i.

25.jpg

Alle delene var godt pakket inn.

18.jpg

Strømforsyningsdeler (og ja, alle dere som ikke greier det der med orddeling, det ER slik det skrives)

26.jpg

Reflektor. (monteres bak lyspæren, for å få mer lysutbytte)

23.jpg

22.jpg

Foruseringslinse. (spar 2 er med for å gi ett inntrykk av størrelsen på delene)

19.jpg

Frensellinser, 2 stk. sammenhengende.

17.jpg

Frensellinsene igjen. som dere ser, er de limt sammen. Erfaring fra andre personer tilsier at man får best bilde om man plasserer lcd-panelet mellom frensellinsene. Dette forklares med at da får lyset passere rett gjennom lcd-panelet, og ikke på skrå. Jeg regner med at dette gir mindre fargeforvrengning, samt en jevnere lysstyrke over hele bildet. Det skal dersor sages bort en halv cm av alle kantene, slik at linsene kan skilles.

16.jpg

Ny plan ang. lysboksen:

10.jpg

Denne er ikke ferdig, men snarere en test. Den følger derfor ikke tengingen 100%.

24.jpg

Ny plan ang. strømforsyningen:

Den største strømforsyningsdelen veier 1,3 kg. Selv om det kanskje hadde gått fint, er jeg skeptisk til å henge den i taket. Dermed er valget enkelt. Jeg kommer til å satse på ekstern strømforyning!

Dette gir meg flere fordeler:

-mindre og penere PJ

-lettere og mer plasseringsvennlig Pj

-gjemme bort støy fra strømforsyningen, da jeg lett kan pakke den inn i støydempende materiale

Strømfosyningsboksen kommer ikke til å bli større enn 20*10*12 cm.

11.jpg

Skjermen

21.jpg

Allerede nå har jeg støtt på et problem. Franskmennene har neppe samme type kontakt som jeg har her i kjelleren min:

15.jpg

Derimot har de noe så latterlig som dette her:

14.jpg

Jeg hadde denne liggende å slenge:

13.jpg

Det store spørsmålet er dermed: Kan jeg bruke den kontakten jeg hadde liggende på lcd-skjermen min? Her er specsene fra de to kontaktene, den til venstre er den som fulgte med skjermen.

12.jpg

Jøss. Dette ble nesten en slags bildebok-worklog! Men-men, Nikon sier mer enn Keytronic! :p

Mvh Fredrik.

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke bruke den du har fra før. Den du har fra før leverer bare 1A, mens den som hører til skjermen leverer 1,2A. Det betyr at den gamle ikke klarer å levere nok strøm til skjermen, og dermed vil det nok ikke komme noe på skjermen :no:

Men du finner kanskje noe på Clas Ohlson/Biltema, jeg fant strømforsyningen til routeren min der (jeg fikk tilsendt feil, privatkjøp)

Så mitt råd: Ta med deg den strømforsyningen som hører til skjermen, og se om du finner en som kan levere det samme ;)

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal kanskje være forsiktig med å si noe her, er kanskje ute på tynn is? Men med fare for å bli arrestert på dette, prøver jeg likevel:

På orginaladapteret står det jo "switching adaptor", på den andre står det AC-adaptor.

Førstnevnte oppfatter jeg som et "switched-mode" power, altså ikke ulikt et PSU.

Det andre er vel en enkel transformatortype, men en innebygget likeretter.

Sistnevnte vil antakelig gi mye mere rippel ("støy") på 12v enn førstnevnte, og jeg er ikke så sikker på at skjermen takler det?

Om mine antakelser er riktige da, det er jeg som sagt ikke sikker på. :hmm:

Det enkleste er nok å få tak i et adapter for stikkontakten, det er passende overganger å få tak i!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...