Ostepølsa Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 10-15 min er ikke nok for prime, du må kjøre mellom 10 og 24 timer hvis det skal kalles noenlunde stabilt. Prøv heller OCCT (google!). Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 Jojo, jeg kjører ikke for å teste 100% stabilt, men jeg tester for å se om det er sånn "passe" før jeg klokker videre. Nå er det forresten slik at pc'en henger seg under boot i ett minutt etter Windows Loadescreenen. Den buzzzzzzzzz lyden kommer, og er der t.o.m i idle nå. KOmmer og går etter minste load nå, har vært sånn før og. Kommer som regel bare når jeg har klokket endel. Høres ikke godt ut og pc'en burde ikke henge seg under boot... Lurer på hva som er galt. Har klokket ned nå, er der fordet, men den forsvinner i morra, var sånn en annen gang og... Lenke til kommentar
smy Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 prøv still agp mhz til 67 noen hvodkort så låser ikke den ikke før still til 67mhz ikke spør hvorfor Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) prøv still agp mhz til 67 noen hvodkort så låser ikke den ikke før still til 67mhz ikke spør hvorfor Det som er cluet? Har hatt agp tingen på 78 i snart ett år jeg nå! Sikkert sundt for skjermkortet Siden jeg og trådstarter har så godt som samme hardware, så vil jeg joine jeg og! =) Har også twinmos og cpu'n vil ikke over 220... Det jeg lurer på da, er, om jeg "klokker ned" ramen til 333 som nevnt for så å øke fsb'n til la oss si 230. Vil jeg egentlig få noen ytelses bedring da, i spill f.eksempel? Siden ram'n nå er treigere, men cpu 100mhz kjappere?? For hvis ikke, er det jo ikke verdt det... Da kjøper jeg heller ordentlig ram, og ny kjøler for den del (kjører stock, og ligger på 50 MAX-load og 30 ellers) Og klokker ordentlig... Edit: Lurer på en ting angående agp-lock... Siden jeg "alltid" har hatt'n på 78, blir det letter å klokke skjermkortet på 67, eller spiller det ingen rolle? Endret 12. september 2005 av klomp1 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Hmm, er noe rart her. Har jo låst AGP porten min nå, måtte stille opp fra 66 til 67 og deretter ned igjen. Alt går fint opp til 233MHz FSB. Men over 233MHz klikker det for skjermkortet. GFX scoren i Aquamark faller fra rundt 8k til 7k, og øker jeg ytterligere detter den til 5k. Men pc'en melder ifra om at AGP porten er på 66. Skulle jo ikke påvirke skjermkortet da? Noen som har en diagnose til meg? Klump1: Setter HT til 3 og RAM til 333 og øker FSB med 10 så taper du 1sek i SuperPI. Jeg har høyere score med HT 4, 400MHz ram og FSB 220. Men jeg skal prøve å gå høyere vettu. Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Jeg har en vifte som blåser inn og tre som blåser ut, så gjennomluftingen er god nok... Er det plass til så mange vifter?! Finner bare to kontaker til vifter jeg, tre med cpu-vifta... Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 13. september 2005 Forfatter Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Jeg har en vifte som blåser inn og tre som blåser ut, så gjennomluftingen er god nok... Er det plass til så mange vifter?! Finner bare to kontaker til vifter jeg, tre med cpu-vifta... Er kun 3 plasser på Hk ja... Har vunent en viftestyring jeg bruker som tar 3pins kontakter + at jeg har en som er koblet rett på MOLEX kontaktene. EDIT Men jeg har et problem: Det later til at det ikke hjalp å låse AGP porten. Jeg får allikevel artifacts! Kjører 233FSB og får artifacts... Skal jo ikke det? Lurer på om det er CPU som lager artifacts, eller kan det være skjermkortet som blir påvirket? Evt hvordan kan skjermkortet blit påvirket av FSB når AGP Port MHz er låst? Endret 13. september 2005 av -Teddy- Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Ikke at jeg er noen ekspert.. Men du kan ha vært uheldig å ha skadet kortet ditt mens du ikke hadde agp-lock'n på... En mulighet bare... Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Sikkert ikke populært at jeg starter en ny tråd med det lille spm. jeg skal komme med, så legger det her... Twinmos minnet mitt lar ikke systemet mitt kokke mer enn 220 fsb... Og så vidt jeg har forstått, så er forskjellen mellom klokking av fsb og multiplier, er at ved fsb klokker man hele systemet (RAM, CPU, Chipset....), mens ved multiplier kun CPU... Riktig? I såfall... Kan ikke jeg bare øke multipliern min til 11-12? Altså 220*11-12... Eller er det farlig å øke multiplier med så "høy" fsb? Tørr ikke å prøve uten å spørre først =) Vil jo da få litt mer juice, sant? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Er vel ikke værre enn å prøve. Senk FSB'n din litt først da vettu, så er du den sikre siden. Men MB'et vårt har en fin funksjon, så lenge du ikke klokker "way over limits", så er det slik at systemet oppdager at det er noe feil og det står "Overclock failed" ved post. Da kan du trykke F2 for å resette eller F1 for å gjøre om manuelt. Om vi har samme ca. samme RAM så stemmer det at det stopper på 220MHz FSB @ 1:1 på minnet ja. Sett RAM divideren din på 333MHz så går det så bra atte. Om vi har lik CPU så tror jeg ikke du kan øke Multipler, den er låst til max 10x. ---- Jeg sliter med at skjermkortet påvirkes og har klokket ned alat til default igjen... Er ikke noe mer jeg kan gjøre, skjermkortet tar jo helt av om jeg kjører FSB over 230. Pc'en rebooter også helt uten grunn i BF2 nå på mer enn 800*600 pixler men det er vel heller et annet problem enn klokken min vil jeg tippe. Endret 16. september 2005 av -Teddy- Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 AMD Athlon 64 har låst multiplier oppover, dette gjelder ikke FX prosessorer. Så hvis standard på din er 10, kan du ikke stille den til 11 og oppover. Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Om vi har samme ca. samme RAM så stemmer det at det stopper på 220MHz FSB @ 1:1 på minnet ja. Sett RAM divideren din på 333MHz så går det så bra atte. Om vi har lik CPU så tror jeg ikke du kan øke Multipler, den er låst til max 10x. Det er jeg ikke så keen på =) Vil ikke få så mye ut av det... Da får jeg heller kjøpe ny ram med stunder... AMD Athlon 64 har låst multiplier oppover, dette gjelder ikke FX prosessorer. Så hvis standard på din er 10, kan du ikke stille den til 11 og oppover. Kjedelig da... =) Jaja... Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 Om vi har samme ca. samme RAM så stemmer det at det stopper på 220MHz FSB @ 1:1 på minnet ja. Sett RAM divideren din på 333MHz så går det så bra atte. Om vi har lik CPU så tror jeg ikke du kan øke Multipler, den er låst til max 10x. Det er jeg ikke så keen på =) Vil ikke få så mye ut av det... Da får jeg heller kjøpe ny ram med stunder... Altså, jeg får samme resultat med: 1:1RAM 220FSB og 333RAM 233FSB i SuperPI. Iallefall nesten. Så kommer du høyere enn 230FSB kan du stille ned vettu. Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Om vi har samme ca. samme RAM så stemmer det at det stopper på 220MHz FSB @ 1:1 på minnet ja. Sett RAM divideren din på 333MHz så går det så bra atte. Om vi har lik CPU så tror jeg ikke du kan øke Multipler, den er låst til max 10x. Det er jeg ikke så keen på =) Vil ikke få så mye ut av det... Da får jeg heller kjøpe ny ram med stunder... Altså, jeg får samme resultat med: 1:1RAM 220FSB og 333RAM 233FSB i SuperPI. Iallefall nesten. Så kommer du høyere enn 230FSB kan du stille ned vettu. Var d ikke snakk om 1 sekund da? Det er jo mye i superpi =) Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Hvorfor får jeg ikke "legge til element" her? Vil legge ut bilde av overklokken min Cpu-z o.l., men d får jeg altså ikke.. :s Uansett.. Tenkte jeg skulle prøve å klokke mer, bare for å se om cpu'n var villig, for hvis ikke, gidder jeg ikke å kjøpe kvalitetsram... Nå kjører jeg FSB på 240 HELT uten problemer... Ram hastighet satt jeg ned til 333, men den ble klokket den også, så den ligger nå på 400 =) (lå jo på 440 før, når jeg hadde fsb på 220 og ram på 400) Så i teorien kan jeg klokke lenger både på cpu og ram... (til trådstarter: har ikke rørt Vcore...) Fikk bare 1 sek bedre i superpi (42 til 41), men cpumark99 gikk fra 246 til 260 =) HT hastigheten ligger nå på 960mhz, standard er 800... Er det drøyt? Merker ingen problemer... Har ikke sett tempraturen over 50 enda, ikke over 42 engang faktisk... (sjekker tempen like etter benchmarks, så den får jo noen sek å kjøle seg på..) MEN, siden jeg sitter med flaskehalsen 9600XT er det vel ikke no vits i å la cpu'n gå så høyt? Kan vel bare klokke opp ved oppgradering av kort? Eller sliter det egentlig ikke så mye på systemet? (Altså, hvis jeg ikke beholder disse innstillingene, går jeg tilbake til fsb 220 og ram 400) Edit: Kom over noe merkelig her nå... Tenkte jeg skulle prøve å skru opp Vcore, for sikkerhetsskyld... Men når jeg skulle bytte fra 1,52 eller hva d sto så fikk jeg bare 2 valg: 1.52 og "ignored" Hva faen er det for noe a?? =) Hjalp ikke å trykke på + og - hell, kom bare "ignored" opp Skjønte jeg ingenting av... Har jo aktivert Cool'n Quiet som noen sier er nødvendig... Endret 17. september 2005 av klomp1 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Edit: Kom over noe merkelig her nå... Tenkte jeg skulle prøve å skru opp Vcore, for sikkerhetsskyld... Men når jeg skulle bytte fra 1,52 eller hva d sto så fikk jeg bare 2 valg: 1.52 og "ignored" Hva faen er det for noe a?? =) Hjalp ikke å trykke på + og - hell, kom bare "ignored" opp Skjønte jeg ingenting av... Har jo aktivert Cool'n Quiet som noen sier er nødvendig... Du må oppdatere BIOS'en din for å stille vCore, CPU Multpler og HT. Du kan stille CPUM og VCore men da må du ha må CNQ, det går som regel på trynet da siden CNQ stiller CPU Multiplern din i hytt og pine. Der du prøver å øke vCore er på "Hardware monitor", der skal du egentlig bare se hvor kjapt viftene dine går og temperaturene dine. Alt av klokking er på "Advanced -> Jumperfree Configuration" og "Advanced -> Chipset" Du bør oppdatere BIOS'en din altså... Standard er umulig. Skjønner forresten ikke hvordan du klarer å ha HT på nesten 1000MHz, det klikker helt her om du drar den over 810MHz... --- Lurer på om skjermkortet egentlig er grunnen til alle mine klokk problemer og at systemet henger under boot osv. Noen som kan komme med noen tips? Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Du bør oppdatere BIOS'en din altså... Standard er umulig. Skjønner forresten ikke hvordan du klarer å ha HT på nesten 1000MHz, det klikker helt her om du drar den over 810MHz... --- Lurer på om skjermkortet egentlig er grunnen til alle mine klokk problemer og at systemet henger under boot osv. Noen som kan komme med noen tips? Trodde jeg hadde oppdatert BIOS jeg... Gjøre det igjen da... HT hastigheten min skjønte jeg ikke stort av jeg heller =) Vet ikke angående skjermkortet ditt... EDIT: Har nå oppdatert BIOS til 1010 final (01.07.2005) Men finner fremdeles ikke hvor jeg stiller inn Vcore... Hvor finner jeg det under advanced?? EDIT2: Fant'n! =) Måtte jo sette en funksjon på manuel først, da dukka det opp mange nye ting... Satt Vcore til 1.6 og det ble jo bare 6-7 grader varmere.. Etter 3dmark 2001 SE var cpu'n på 47 grader, og dette er med standard kjøling.. Så tror nok jeg skal få en fin klokk på denne etterhvert... Forøvrig ble det kun 300 3dmarks økning med 240fsb/333 ram vs 220fsb/400 ram... Så ny ram skal bli deilig ja =) Ingen som vet hvorfor trådstarter ikke kan ha HT på mer enn rundt 810 (800 standard), mens jeg har null problemer på 960, kan sikkert gå høyere, men tørr ikke enda... Vente på god-ram og nytt skjermkort... =) Endret 17. september 2005 av klomp1 Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Klarer jo ikke å stoppe nå da! Prøvde følgende: Fsb: 250, Ram:333, HT:3 og Vcore på 1,7V Da fikk jeg tempraturer på 34 idle i windows(det med CNQ aktivert seff, altså 1250mhz), 41 grader etter cpumark99 og 42-43 etter superpi... Men sjekket i BIOS, og lot den stå litt, siden der er den jo på 2,5ghz hele tiden... Da kom den helt opp i 50 grader etterhvert Det syns jeg var litt på kanten, men har jo kun stock kjøler da, så vil vel oppnå mye med en ny? Dette var desverre ikke helt stabilt da... Fikk kjørt superpi (37 sek.) og cpumark99 (279 poeng =) ) Men når jeg skulle kjøre 3dmark2001se, rebootet pc'n etter 3-4 spilletester... Dette er et problem jeg er rimelig sikker på forsvinner hvis jeg øker Vcore (hadde samme problem på [email protected], men forsvant når jeg økte til 1.6), men det er uaktuelt med høyere tempraturer nå =) Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Superpi er ikke akkurat programmet dere skal stole på hvis dere er på jakt etter stabilitet. Klarte 32M pi på 2.9, men ikke 3 sec i Prime95 eller OCCT engang. Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Superpi er ikke akkurat programmet dere skal stole på hvis dere er på jakt etter stabilitet. Klarte 32M pi på 2.9, men ikke 3 sec i Prime95 eller OCCT engang. Heh, okk =) Edit: Var stabilt på 30 min med prime... Da gadd jeg ikke mer =) Så spilte jeg hl2 i 3kvarter etterpå, og d funket fjell... Eneste at CPU ble veldig varm, 55 grader :s Endret 18. september 2005 av klomp1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå