AMD_Bruker Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hei, noen som kan nok linux til å lose meg igjennom hvordan jeg får opp en e-post server til min dydns-konto. Skjønner lite av dette. Kjører Mandrake 10.1 kun terminal, da den kun brukes som web-server Takknemlig hvis noen kan hjelpe Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Først må du skaffe deg ett domene. Så må du sette opp DNS slik at f.eks mail.foobar.no peker til din dyndns-addresse. Anbefaler Sendmail eller Postfix på serveren. Endret 16. august 2005 av olear Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Skal det ikke gå å bruke dyndns-konto til dette. eks. mail.foobar.dyndns.org ? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 jo det skal gå an. du må konfigurere din MTA til å akseptere mail for ditt domene Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Beklager at jeg er noob på linux, men hva er MTA ? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 din mail transport agent vet ikke hva den versjonen av mandrake bruker dog. Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Har funnet ut at postfix og procmail er innstallert.. Ingen av dem er i nærheten av å være konfigurert på noe vis Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 gjetter at du må legge inn domenet ditt i /etc/mail/domaintable, make i /etc/mail, og deretter service sendmail restart Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 har ingen mail-katalog i etc ... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Du må setje opp ein MX på DynDNS-domenet ditt. Det gjer du i kontrollpanelet. Postfix er super. Du finn som regel konfigurasjon i /etc/postfix Sjekk main.cf Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 vet jeg kan sette opp mx hos dyndns .... Satt og leste i main.cf men har ikke akkurat oversikt over hva som må endres Ser at det står inet_interfaces = localhost - må vel endres til wlan ? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 ok... det var rart. i en mandrake 10.0 boks jeg kommer til ligger det en. Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 (endret) må ikke servername mail.foobar.dyndns.org legges inn en eller annen plass for mail-serveren? Har nå satt opp foobar.dyndns.org også som MX hos dyndns Endret 16. august 2005 av AMD_Bruker Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Står det ikkje forklart over kvart punkt i main.cf? Evt sjekk etter ein annan main.cf der med meir informasjon. Gi meg domenet ditt så kan eg setje opp ein main.cf til deg Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 (endret) se PM Nå har jeg rotet etter beste evne i main.cf og restartet postfix (uten feilmeldinger).' Forsøkte å sende mail til en bruker på denne serveren [email protected] og mailen er ikke kommet i retur - eller kommet frem. Regner da med at mailen skal havne i var/spool/mail Ser ut til å være borte EDIT. Posten kom frem !!! Måtte bare åpne port 25 i shorewall. Tusen takk til de som hjalp til Bare et lite problem til .. Skal det ikke være mulig å hente ut e-post fra linuxen fra outlook eller express. Tror jeg har prøvd alle muligheter uten at jeg får hentet ned noe . er nok jeg som gjør noe galt (igjen). Skjønner ikke at linux må være så vanskelig å konfigurere...... Endret 17. august 2005 av AMD_Bruker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå