Gå til innhold

SATA Power tilkobling

Tja

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke helt hvor du vil med det spørsmålet...men en mindre ledning som gir strøm til din harddisk? (........)

Utdyp deg mer om du synes d er noe rart med å ha en ny type tilkobling på sata...

Noen ganger lurer jeg på hvor vanskelig det må være.....

Hva er hensikten med en SATA-powertilkobling fremfor den som de aller fleste av oss har fra før, OG bruker, selvom man har en SATA-disk - ja for de fleste SATA-diskene kan jo kobles til med både gammel og ny kabel !

Jeg skjønner jo poenget med SATA-datakabelen - både for taklingen av høyere hastighet og at den er mye mindre ( og dermed gir bla bedre luftgjennomstrøøming i kabinettet) - men ærlig talt - hva er FORSKJELLEN mellom en SATA-powerkabel og den vanlige gamle ?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke studert specs, og vet derfor ikke nøyaktig hva hensikten er, men... sånn rent praktisk så synes jeg de nye S-ATA strømkontaktene virker mer solide enn mange molex-kontakter. Og det er en del brukere som har fått ødelagt filene sine på gunn av dårlig kontakt i molex'en.

For meg er det grunn god nok til å bytte.

Lenke til kommentar

Nyere og generelt bedre teknologi er vel svaret....Den nye er lettere å plugge inn, og mye mer brukervennlig slik jeg ser det.

Er vel kanskje på tide å gå over til nytt kontakt-system på mange ting...

Personlig har jeg irritert meg over molex-kontaktene en god del ganger...Disse her....damn så greit og effektivt =)

for øvrig ikke meningen å virke frekk i første posten =)

Endret av AciD18
Lenke til kommentar
Noen ganger lurer jeg på hvor vanskelig det må være.....

Det er faktisk ganske vanskelig. Cluet med å få nøyaktig det svaret du vil ha er å bruke mer enn èn setning i spørmålet for å spisse deg inn på den nøyaktige problemstillingen. Spørsmålet ditt var svært så tvetydig, så det er ikke rart folk ber deg utdype slik at de kan gi et godt svar.

Når det gjelder den nye strømtilkoblingen som følger med S-ATA-standarden så mener jeg den er ment å erstatte den gamle molex-en delvis, som Mr. Floppy nevner, for å øke stabiliteten i strømoverføringen og delvis fordi den er enklere å sette inn/ta ut. Se for eksempel i hotswap-situasjoner. Det er ikke så enkelt å nappe en disk ut av en ekstern brunn med molex-kontakten. Derfor er man nødt til å putte diskene i en 5 1/2" skuff hvor diskens tilkoblinger ligger i skuffen og denne bruker en egen tilkobling eksternt. Med S-ATA-disker er det faktisk bare å dytte disken rett på plass i et spor, og nappe den ut igjen. Selv under kjøring.

Lenke til kommentar

Det er 2 grunner til at det er ny type kontakt.

Hot-swap: har forskjellig lengde på pinnene, slik at det er garantert at jord blir brutt sist.

3.3V: for framtidige behov. Hvis du ser på en PSU kabel (ikke Molex overgang) så ser du at det er en ekstra ledning for 3.3V. Man kan bla.a få ned effektbruken ved å bruke elektronikk som går på lavere spenning.

Lenke til kommentar
Det er 2 grunner til at det er ny type kontakt.

Hot-swap: har forskjellig lengde på pinnene, slik at det er garantert at jord blir brutt sist.

3.3V: for framtidige behov. Hvis du ser på en PSU kabel (ikke Molex overgang) så ser du at det er en ekstra ledning for 3.3V. Man kan bla.a få ned effektbruken ved å bruke elektronikk som går på lavere spenning.

Perfekt ! Takker ! :thumbup:

Lenke til kommentar
Liten kommentar - jeg har funnet S-ATA kontaktene ganske skrøpelige og løsner og knekker lett i motsetning til molex. Så sånn sett er de dårligere etter min mening

Virker litt mere skjøre disse kontaktene ja.

Tror jeg så WD reklamere for forsterkede kontakter sist jeg kjøpte harddisk , men jeg har ikke noe å sammenligne med , for jeg har bare WD disker! :blush:

Det jeg liker mest ved bruk av SATA disker er den store klyngen med IDE kabler som forsvinner.

Bare DVD brennere med S-ATA interface kan begynne å komme til folkelige priser snart så har jeg snart et ryddig kabinett! :yes:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...