Gå til innhold

Støtter mitt hovedkort SATA hardisker?

Ondskapen

Anbefalte innlegg

Jeg trenger mer lagrings plass på min pc... I den anledning lurer jeg på om mitt hovedkort støtter SATA disker...

Jeg har et SiS 651 (tror jeg, det er det EVEREST home edition viser)

Jeg har en Seagate Barracuda 40GB (fulgte med pc`en.)

Men på den står det S ULTRA - ATA.

Er det det det samme som SATA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ultra ATA er navnet på alt utenom "standard" ATA (ATA-33), man kan kalle ATA-66, ATA-100 og ATA-133 for Ultra ATA. Tror det har noe med at det er samme ribbonkabel som blir brukt på disse.

Det som vanligvis menes med ATA er parallell ATA, eller PATA. Seriell ATA, eller SATA, er neste generasjons ATA (lett sagt).

OT: Prøv knappen som det står "http://" på over tekstboksen du skriver inn i når du skal legge inn et innlegg. ;)

Lenke til kommentar

Det er hovedkortet som ikke har integrert S-ATA kontroller. Hvis du absolutt MÅ ha en S-ATA disk kan du kjøpe et PCI S-ATA kontrollerkort. Vil imidlertid ikke anbefale dette, S-ATA medfører i praksis ikke noen særlig ytelsesforbedring fra Ultra-DMA-133. Den største fordelen med S-ATA er at du slipper de uhåndterlige flatkablene...

Lenke til kommentar
Er det Prosesoren eller Hovedkortet sm ikke takler SATA disker?

Brikkesettet på hovedkortet ditt støtter ikke SATA. I tillegg til at brikkesettet må støtte SATA, må du ha SATA-tilkoblingspunkter på hovedkortet. Prosessoren har ingenting med saken å gjøre.

Et hovedkortet har ikke SATA-tilkoblingspunkter hvis det ikke er støtte for SATA i brikkesettet, så det er bare å se etter tilkoblingspunkter. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...