Ondskapen Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg trenger mer lagrings plass på min pc... I den anledning lurer jeg på om mitt hovedkort støtter SATA disker... Jeg har et SiS 651 (tror jeg, det er det EVEREST home edition viser) Jeg har en Seagate Barracuda 40GB (fulgte med pc`en.) Men på den står det S ULTRA - ATA. Er det det det samme som SATA? Lenke til kommentar
Andy_12 Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Hvis du finner navnet på hovedkortet så skal vi nok se om du har det. SiS651 er navnet på briksettet. Endret 16. august 2005 av Andy_12 Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Ifølge det som står nederst på denne siden, støtter ikke ditt brikkesett SATA. Har funnet fram to bra disker til deg, til en billig penge: Disk 1 Disk 2 Begge diskene er meget stillegående, og anbefales rundt om på forumet. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Er SATA en opgradering av S ULTRA - ATA da eller? Litt off topic: hvordan får du linken inne i et ord? Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 SATA er etterfølgeren til gode, gamle IDE. IDE tilbyr en teoretisk overføringshastighet på 33, 66, 100 og 133 MB/s, mens SATA tilbyr 150 og 300 MB/s (teoretisk). Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Ultra ATA er navnet på alt utenom "standard" ATA (ATA-33), man kan kalle ATA-66, ATA-100 og ATA-133 for Ultra ATA. Tror det har noe med at det er samme ribbonkabel som blir brukt på disse. Det som vanligvis menes med ATA er parallell ATA, eller PATA. Seriell ATA, eller SATA, er neste generasjons ATA (lett sagt). OT: Prøv knappen som det står "http://" på over tekstboksen du skriver inn i når du skal legge inn et innlegg. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Er det Prosesoren eller Hovedkortet sm ikke takler SATA disker? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Det er hovedkortet som ikke har integrert S-ATA kontroller. Hvis du absolutt MÅ ha en S-ATA disk kan du kjøpe et PCI S-ATA kontrollerkort. Vil imidlertid ikke anbefale dette, S-ATA medfører i praksis ikke noen særlig ytelsesforbedring fra Ultra-DMA-133. Den største fordelen med S-ATA er at du slipper de uhåndterlige flatkablene... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 For å gjøre en lang historie kort, så må det være slike kontakter på hk for å bruke sata. Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Er det Prosesoren eller Hovedkortet sm ikke takler SATA disker? Brikkesettet på hovedkortet ditt støtter ikke SATA. I tillegg til at brikkesettet må støtte SATA, må du ha SATA-tilkoblingspunkter på hovedkortet. Prosessoren har ingenting med saken å gjøre. Et hovedkortet har ikke SATA-tilkoblingspunkter hvis det ikke er støtte for SATA i brikkesettet, så det er bare å se etter tilkoblingspunkter. Lenke til kommentar
Myrstad Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) kjøp denne, da kan du kjøpe sata disker Endret 16. august 2005 av Myrstad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå