Gå til innhold

Sliter med IBM-disk!

Anbefalte innlegg

heisann, jeg har et aldri så lite problem med min IBM 60GB harddisk...

idag, da jeg satt og spilte morrowind på pc'n og den skulle laste inn et nytt spillområde kom det en merkelig knirke-lyd (nesten som en gresshoppe!), og lastingen tok vesentlig lenger tid enn vanlig. det samme skjedde da jeg lagret og avsluttet spillet, samt da jeg avsluttet windows (XP-pro). jeg tenkte en reboot var på sin plass, men rett etter den var kommet til den skjermen med en windows-logo med en animert loading-bar under (fortsatt med knirking) kom det en blåskjerm med feilmeldingen 'Unmountable_Boot_Volume', og at jeg skulle gå i sikkermodus for å sjekke innstillinger til all ny hardware og software. jeg prøvde sikkermodus, men det samme skjedde igjen!

jeg har heller ikke innstallert noe ny hardware eller software de siste dagene.

jeg har dual-boot med win98, og da jeg testet win98 funket det helt fint, uten knirking eller noe trøbbel. jeg antar at grunnen til dette er at alt som har med win98 ligger på en annen disk (en gammel fuji 17GB).

kjenner noen til problemet, evt. en løsning?

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

djm0ng0 skrev (2002-08-07 11:56):

heisann, jeg har et aldri så lite problem med min IBM 60GB harddisk...

idag, da jeg satt og spilte morrowind på pc'n og den skulle laste inn et nytt spillområde kom det en merkelig knirke-lyd (nesten som en gresshoppe!), og lastingen tok vesentlig lenger tid enn vanlig. det samme skjedde da jeg lagret og avsluttet spillet, samt da jeg avsluttet windows (XP-pro). jeg tenkte en reboot var på sin plass, men rett etter den var kommet til den skjermen med en windows-logo med en animert loading-bar under (fortsatt med knirking) kom det en blåskjerm med feilmeldingen 'Unmountable_Boot_Volume', og at jeg skulle gå i sikkermodus for å sjekke innstillinger til all ny hardware og software. jeg prøvde sikkermodus, men det samme skjedde igjen!

jeg har heller ikke innstallert noe ny hardware eller software de siste dagene.

jeg har dual-boot med win98, og da jeg testet win98 funket det helt fint, uten knirking eller noe trøbbel. jeg antar at grunnen til dette er at alt som har med win98 ligger på en annen disk (en gammel fuji 17GB).

kjenner noen til problemet, evt. en løsning?

på forhånd takk

Er XP på NTFS-partisjon eller får du den opp i Win98 oxo?

Jeg hadde oxo problemer med at disken min (IBM 40Gb) lagde "gresshoppe-lyder" hvert 3 sekund og da kom "substeve" med d briliante forslag at FAT-tabellen kunne være "gåen". La inn Win2k på en annen disk og bootet opp med "gresshoppa" som slave. Da sa den at disken ikke var formatert. Prøvde å boote med kun strøm tilkoblet HD (ikke IDE) og da var lydene borte. Måtte installere GetDataBack og kjøre d i 1-2 uker for å hente ut datene mine, så kjørte jeg IBM's DriveFitness Tool som sa at d var S.M.A.R.T-failure... diekn var gone...

Du kan jo derfor prøve å legge inn Win2k/XP på en annen disk og se om du får opp noen "data" på disken din...

Siden den ikke lagde lyder i Win98 tyder d på at d er noe lignende... Se her

Håper dette hjalp deg litt!

Edit:

Skrivefeil

[ endret av ZoRaC den 2002-08-07 12:06 ]

Lenke til kommentar

Håper du har backup av dine data som ligger på IBM disken.

Er disken formatert til NTFS eller FAT ?

Du kan prøve å kjøre chkdsk fra Windows 98 hvis dette er et FAT volum.

Er det derimot NTFS kan du prøve å kjøre Windows 2000 sitt Recovery Console.

Du kan gjøre dette ved å boote fra Windows 2000 CD'en. Velg Repair/Recover ved å trykke "R".

Velg så "Recovery Console". Du må nå skrive inn admin passord.

Herfra kan du kjøre chkdsk på volumet.

Se også følgende beskrivelse:

http://www.microsoft.com/technet/treeview/...te/14w2kadd.asp

Roger

Lenke til kommentar

ZoRaC, takker for link til din tråd, den var meget nyttig, skal teste ut diverse greier da jeg kommer tilbake fra jobb!

alt på IBM disken er såvidt jeg kan huske NTFS :/

hva med å ha XP på den andre HD'n også? og ha den som master, vil det funke å ha to partijoner med XP??...eller prøve å legge inn XP på nytt over der det lå før? gode nyheter er at My Documents ligger på Fuji-disken, og de finnes i win98. kjipt er at alle save-games til spill, samt musikkbiblioteket mitt ligger på IBM-disken...

jeg har vært inne i BIOS, og den fant både disk, og diskstørrelse (størrelsen står på 32GB, selv om det er en 60GB disk, men det gjorde den før også, regner med at det er pga uoppdatert BIOS).

Vel, jeg skal drive litt seriøs mekking etter jobb idag, og poster videre imårra.

takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Quote:

djm0ng0 skrev (2002-08-07 12:31):

ZoRaC, takker for link til din tråd, den var meget nyttig, skal teste ut diverse greier da jeg kommer tilbake fra jobb!

alt på IBM disken er såvidt jeg kan huske NTFS :/

hva med å ha XP på den andre HD'n også? og ha den som master, vil det funke å ha to partijoner med XP??...eller prøve å legge inn XP på nytt over der det lå før? gode nyheter er at My Documents ligger på Fuji-disken, og de finnes i win98. kjipt er at alle save-games til spill, samt musikkbiblioteket mitt ligger på IBM-disken...

jeg har vært inne i BIOS, og den fant både disk, og diskstørrelse (størrelsen står på 32GB, selv om det er en 60GB disk, men det gjorde den før også, regner med at det er pga uoppdatert BIOS).

Vel, jeg skal drive litt seriøs mekking etter jobb idag, og poster videre imårra.

takker for all hjelp!

Bare hyggelig... :smile:

I mitt tilfelle fant jeg en gammel disk jeg hade ligende på 1,5Gb og installerte Win2k på den (bare for å få frem partisjonene min)

Å har Xå på to partisjoner er ikke noe problem, men å legge over den som er der fra før kan være litt dumt, særlig hvis FAT-tabellen er gåen så kan du risikere å legge filer over f.eks. savegames, musikk, osv... ikke legg inn noe på den diekn før du har fått "hentet ut" de data du vil ta vare på! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...