Gå til innhold

CPU egnet for tallknusing


Torbjørn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ute etter å knuse tall kjappest mulig.. og har prøvd en del systemer. Ganske nylig overrasket det meg at en AMD3000+ regnet vel så kjapt, og tilsynelatende litt kjappere enn en dual Opteron 246 (selvom den siste har høyere hastighet)

 

Dette er ganske rett-i-fram regning, ie starte en jobb og la den gå 7 timer til den er ferdig. Kan det være slik at opteron'en er bedre egnet for et komplekst arbeidsmønster, mens AMD64'en faktisk er kjappere når det likevel ikke er noe annet cpu'en skal gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal man virkelig drive med tallknusing, er Sun Sparc prosessorer det man bør gå for, men har ikke snøring hvor man får kjøpt sånt...

Det hørtes ganske dyrt ut...

 

Ville tatt to dual-core Opteron prosessorer for tallknusning. Da har du fire CPU'er til rådlighet til en ok pris sammenlignet med hva det ville kostet å kjøt 4 CPU systemer.

 

Athlon 64 er en meget god "tallknuser" ja... god FP ytelse

Lenke til kommentar

Det høres ut som at programmet du bruker, ikke er skrevet for SMP (multikjerne/multi-CPU). Hvis det er tilfellet vil alle former for dual-systemer, både dual-CPU og dobbelkjerne, være totalt bortkastet.

Hvis programmet kun er skrevet for én kjerne/CPU, vil en AMD Athlon64 FX-57 være det klare valg av x86-prosessorer i dag.

Lenke til kommentar
Det høres ut som at programmet du bruker, ikke er skrevet for SMP (multikjerne/multi-CPU). Hvis det er tilfellet vil alle former for dual-systemer, både dual-CPU og dobbelkjerne, være totalt bortkastet.

Hvis programmet kun er skrevet for én kjerne/CPU, vil en AMD Athlon64 FX-57 være det klare valg av x86-prosessorer i dag.

Som kjaks sier, kjører jeg bare to parallelt på samme maskin, men en hver form for "dual" medfører vel overhead.

Lenke til kommentar

Det er ikke et dumt spørmsål. All form for prosessoraktivitet er "regning" (med 1'er og 0'er)

 

"mar" er inne på noe når han snakker om å finne rett hardware for softwaren jeg bruker.

 

I dette tilfellet er det et statistisk program som heter R, så det er "klassisk" regning det er snakk om. Hvis det betyr noe at det stort sett blir pluss og minus med "real numbers" (vil jeg tro), så er det det det skal brukes til.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Klarte å finne en liten test basert på R (her). Ser ut som om det er A64 som er best egnet til dette (i x86 verden). Prescott yter også merkbart dårligere enn Northwood, noe som tyder på at denne type oppgaver ikke liker prosessorer med lange pipeliner. Mange forgreininger i koden vill jeg tro.

 

Nå er dette bare en veldig liten test da, så om resultatet bare gjelder for et gitt problem eller er en generell tendens er vaskelig å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...