Gå til innhold

Temperatur på XP1800


Einar82

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Temperaturen vil selvsagt variere med hvilken vifte en bruker og eventuelt om en bruker kjølepasta eller ei. I tillegg vil også typen hovedkort ha noe å si da ulike typer hovedkort måler temperaturen forskjellig.

 

Selv har jeg kjennskap til to AMD 1800 maskiner. Den ene har en MSI Pro-2 RU kort og en Zalman kjøler som er justert ned til laveste hastighet på viften. Den har en temperaturn på ca. 40-45 grader når det ikke kjørsr noen tunge prosesser på den. Med høgere "load" stiger selvsagt temperatuen. Maskinen har vel vært opp i 65 grader på det meste.

 

På den andre maskinen er det er ASUS A7V333 hovedkort og Zalman kjøler med laveste viftehastisghet. Denne maskinen har ikke kabinettvifter ennå. Dette kortet måler temperaturen på en annen måte og her er temperaturen ca. 55-60 når maskinen ikke jobber noe særlig. Ved høyere "load" stiger temperatuen ofte til ca. 70 grader.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 12:13, regn skrev:


Selv har jeg kjennskap til to AMD 1800 maskiner. Den ene har en MSI Pro-2 RU kort og en Zalman kjøler som er justert ned til laveste hastighet på viften. Den har en temperaturn på ca. 40-45 grader når det ikke kjørsr noen tunge prosesser på den. Med høgere "load" stiger selvsagt temperatuen. Maskinen har vel vært opp i 65 grader på det meste.


 

det kan jeg aldri tro.. jeg hadde xp1800+ og en zalman vifte før, og da var den på 50-55 grader. p åmaks turtall på vifta!

Lenke til kommentar

Det kan jo gå opp og ned på enhver pc det. Romtempraturhar mye og si. Og god kjøling av kabinett er jo også en grei måte å få ned temp på cpu. Jeg har 3 kabinett vifter @ 5 volt. Hører dem ikke engang. Cpuvifte er en Taisol CGK760092 @ 7 volt. Jeg har 55 grader på cpu etter 2 timer maks load. Romtempraturen min er mellom 25-30 grader. I skrivende stund 28 grader. Cpu idler på 38.

Lenke til kommentar

Min CPU holder lett en temp på 70 grader med litt jobb. Jeg har en Alu kjøler og en PAPST 19 dB vifte. Har faktisk vært oppe i så mye som 78 grader (men tror det var fordi PSUen køddet seg og ga litt mye strøm i pulser). Har en kabinettvifte. Tenker det kommer til å gi seg når jeg får min Swiftec super kjøler (Husker ikke nevnet nå).

Lenke til kommentar

Min xp1800 lå tidligere idle på 43 grader. men så la jeg inn CPUidle og nå er idler den på 31 grader.. hvordan går det for seg, et lite program senket cpu temp med 12 grader.. for et par dager siden kjøpte jeg 3 stk Enermax kabinett vifter og de senket cpu temp med 7 grader tilsammen ca ( på lav hastighet, for de bråket som et twin-otter på fullt).. hva i alle dager er det det programmet gjør?? Bortsett fra å senke cpu temp seff :grin:

Mvh

Goebbels

 

_________________

gunter.gif

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Goebbels på 2002-08-09 12:27 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Goebbels på 2002-08-09 12:28 ]

Lenke til kommentar

En liten kommentar, mine herrer:

En _vesentlig_ forutsetning for en sammenligning av CPU-temperaturer, er temperaturen på lufta som CPU-vifta forsynes med!

Det nevnes bl.a. en Zalman-vifte i tråden, som sikkert fungerer helt ok.

Men det sier seg jo selv, at denne vifta plassért i "Pål´s" kabinett som holder 35grader, nødvendigvis må gi et dårligere resultat enn hos "Per", hvor kabinettemperaturen ligger på 23grader!

Nevnt bare som et eksempel.

 

Temperaturen på en CPU bør generelt sett holdes så lav som mulig, og sjøl ville jeg nok følt det litt ubehagelig om tempen drar seg over 50-60grader. Men det finnes jo massevis av eksempler på at de fungerer greit med høyere temp også!

 

Sist, men ikke minst; Skal man i det hele tatt vurdere og sammenligne CPU-temp og vifter, så må jo nødvendigvis forutsetningene være like, dvs. lik kabinett- lufttemperatur.

 

 

Ikke glem det da folkens! :smile:

Lenke til kommentar

Viktig at forutsetningene er like ja.

 

Som Regn skriver har type HK mye å si ift måten temp måles på. En sensor i brønnen på socketen vil vise en del lavere temp enn ved bruk av den innebygde sensoren i XP'ne. Dessverre er det få HK som støtter det sistnevnte.

Har vært borti tilfeller hvor ekstern temp sensor har bomma med over 20 grader. I værste fall vil det kunne si at CPU egentlig holder 80 grader i dette tilfellet......

 

Siden PC'n er ustabil er det heller ikke utelukket at chipsetet blir for varmt. Med høy kabinett temp er det fort gjort å få overopphetet chipset. Tok knekken på et A7V266-E kort på den måten.

 

Ellers er det ikke lett å komme med noen gode forslag uten å vite type HW, kabinett-temp ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...