eSik Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hvordan bør jeg arkivere bildene jeg har behandlet i Photoshop? Bruker nå et system hvor jeg lager det prosseserte bilde i .psd format, og minsker bildet og lagrer for bruk på web. Er det mest hensiktmessig å bruke Adobe 98 RGB på dSLRet? Spare på originalen i .psd med Adobe RGD til printing, og deretter lagre bildet til web som sRGB? Hvilken ppi og oppløsning anbefaler dere å lagre "webbildene" mine på? Har dere et annet forslag til arkiveringsmåte? Jeg behandler alle bildene mine i PS, printer de, men ønsker også å publisere online. Når bør jeg bruke raw? RAW krever vel noe mer prosessering, så passer seg dårlig til feriebilder og festbilder? Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Arkivering av RAW filer - Jeg lagrer raw bildene i folder etter dato. Deretter tar jeg 3 brenner jeg dem ut i dvder i tre kopier (er noe paranoid ;-). Bilder for web - Her bruker jeg jpg-format dvs. 72dpi og forminsker ofte bildene til rudnt 800x600 pixels. RAW - Personlig skyter jeg bare i RAW, som har reddet en god del bilder for meg! Det er nødvendigvis ikke mye postprocessering med RAW bildene. I Adobe Photoshop CS2, kan du med et par enkle knapper, la CS2 legge inn autoinstillinger på bildene og lagre dem i JPG format. Håper det hjalp. Lenke til kommentar
eSik Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Lagrer du bildene i RAW-formatet kameraet presenterer, eller i Adobe .psd filer? Og er det noe poeng i å bruke RAW+JPEG funksjonen på 350D? Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Det optimale er å lagre alle tre versjonene, dvs. RAW-filene, post prosesserte PSD-filene, og JPG filene. Personlig tar jeg vare på bare RAW-filene og JPG-filene, siden det er ikke noe særlig avansert postprosessering jeg driver med i Photoshop. For meg som alltid postprosesserer RAW-filene, er det ikke noe særlig poeng å skyte RAW+jpg. Jeg vil heller ha muligheten til å ta flere bilder pr GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå