Gå til innhold

korrodering: metall mot metall


sjanten

Anbefalte innlegg

korrodering krever oksygen.

meninga med kjølepasta er å fjerne luftlommer.

 

mao. burde ikke metallet i blokka (kobber/alloy/sølv) korrodere rett over core, men rundt ellers, noe som ville redusere ledeevnen mot luft (laver case temp).

 

tf? (hjelp?)

 

hvordan redusere korrodering mest mulig på innsiden av blokka?

 

salt vil vel øke tæringa, men kobber og kobbersalt er alge/bakteriedrepende. hva er da værst av algevekst og korrosjon?

 

hvordan male opp kobberstøv _meget_ fint og samle det opp uten å samle opp masse "ekle" ting man ikke vil ha i et system og ha i vannet? jeg antar det her ville være mulig å bare pusse kobber med elektrisk pussemaskin, men det ville vel bli store mengder støv og rester fra papiret i blandingen?!

 

og til slutt: hvor lenge lever 0,3mm-blokka til anders?! :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-07 11:22, sjanten skrev:

korrodering krever oksygen.

meninga med kjølepasta er å fjerne luftlommer.


mao. burde ikke metallet i blokka (kobber/alloy/sølv) korrodere rett over core, men rundt ellers, noe som ville redusere ledeevnen mot luft (laver case temp).


tf? (hjelp?)


hvordan redusere korrodering mest mulig på innsiden av blokka?


salt vil vel øke tæringa, men kobber og kobbersalt er alge/bakteriedrepende. hva er da værst av algevekst og korrosjon?


hvordan male opp kobberstøv _meget_ fint og samle det opp uten å samle opp masse "ekle" ting man ikke vil ha i et system og ha i vannet? jeg antar det her ville være mulig å bare pusse kobber med elektrisk pussemaskin, men det ville vel bli store mengder støv og rester fra papiret i blandingen?!


og til slutt: hvor lenge lever 0,3mm-blokka til anders?!
:grin:


 

Støvog partikkler er ikke lurt og ha i systemet (Jeg tenker på kobberstøvet du snakket om). En annen tråd tilbake handlet om et stoff som man tilsatte i vannet for å få farget i vannet. En fyr tipset om et stoff man kunne bruke, men en annen sa at dette var skadelig for pumpa. Stoffet sleit ned bladene på pumpa og det samme kan sje vis du putter oppi kobberpatikler.

Lenke til kommentar

Hm, blander vi snørr og barter her nå?

 

Korrosjon er avhengig av luft, ja. Og alle flater som kommer i kontakt med luft vil kunne korrodere i større eller mindre grad.

Innvendig i et kjølesystem kan man praktisk talt se bort fra problemet, da det normalt ikke finnes luft tilstede.

 

Derimot kan man risikere _galvaniske tæringer_ inne i et system, noe som har sammenheng mellom ulike metaller´s galvaniske egenskaper. Og det er noe heelt annet! Men slike tæringer er allikevel avhengig av en elektrolytt, dvs en væske som er i stand til å lede elektrisk strøm.

Har man f.eks. saltvann i kjølesystemet, vil det garantert skje ting, om man f.eks har kombinasjonen kobber og aluminium tilstede.

Nå husker jeg ikke i farten hva som er "best og værst" når det gjelder kombinasjonen av ulike metaller, men kobber / aluminium (som vi ofte finner i våre kjølesystemer) er nok på langt nær i faresonen.

NB! Dette forutsetter som jeg (og andre) tidligere har nevnt; Vannet i systemet bør være så rent som mulig, og bør tilsettes en skvett frostvæske.

 

Den som gidder, kan jo gjøre følgende eksperiment:

Fyll et glass med vann, og løs opp en god porsjon salt i vannet. Finn så frem en gjenstand av f.eks kobber og en gjenstand i et annet metall, f.eks sink. Koble et voltmeter til gjenstandene, og voila! Man kan jo måle en elektrisk spenning mellom metallene! (0,5 - 1,5volt). I prisippet har du nå laget et batteri, og med den rette kombinasjonen av metaller og sterk nok saltoppløsning, kan du faktisk få lys i en 1,5volt´s pære!

Elektrisitet er som kjent elektroner i bevegelse, og i vårt tilfelle vandrer elektronene fra det ene metallet til det andre. Og holder du på lenge nok, så "spises" det ene metallet opp ved at elektronene vandrer over på det andre, og avsettes der.

Og i aller veste fall kan man altså risikere en slik situasjon i et kjølesystem, men da skal man pinadø være forsiktig med å drikke av det samme vannet!

 

Så moralen må bli: Aldri saltvann i et kjølesystem!

 

Og nå er vel også forskjellen mellom korrosjon og galvanisk tæring bragt på det rene?

 

Jeg tror selv ikke Hondaen kan komme med innsigelser her? :grin:

Og han har jo absolutt peil på slike ting, og mye annet også!

Lenke til kommentar

skrue: nei, jeg blanda ikke: korrosjon på utsiden og tæring på innsiden :wink:

 

er frostvæska bakteriedrepende? hvis den ikke gjør det er den jo helt obsolete! (med mindre den fungerer som water wetter)

avgir kobberet i blokker, evt tank og rør nok metall til å drepe (kobber=usunt! :grin: ) uønskede skapninger?

Lenke til kommentar

men hvordan hindrer man da uønskede muslinger og kreps å vokse frem i systemet? pumpa og kobberet er ikke sterilt!

 

når de fleste i tillegg bruker gjennomsiktige eller delvis gjennomsiktige slanger og temp'en er sånn noenlunde har man jo et middels oppdrettsannlegg!

 

skrue: ang korrodering:

(liten oppsummering av første del av ID=1) :

-kobberet kommer ikke til å korrodere rett over core, fordi der (skal det ikke være)/er det ikke luft. resultatet vil da bli like god kontakt "altid".

 

på utsiden av blokka vil kobberet korrodere og danne ei hinne som leder varme dårligere enn vanlig kobber, og dermed gir fra seg mindre varme til kabinettet.

tf?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 12:30, sjanten skrev:

skrue: nei, jeg blanda ikke: korrosjon på utsiden og tæring på innsiden :wink:



 

Hm, du skrev da vitterlig

"hvordan redusere korrodering mest mulig på innsiden av blokka?"

 

Selv om du senere snakker om tæring, så reagerte jeg litt på ovvennevnte setning!

 

Men skal ikke pirke mer nå! :smile:

Lenke til kommentar

Skrue dekket denne saken godt ;)

 

Vil bare si at vann ofte inneholder oppløst oksygen ( ja, en fisk må jo puste f.eks ;) ) oksygen får ting til å oksydere.. har du f.eks 100% rent oksygen og lar det komme i kontakt med f.eks bensin så kan alt gå opp i flammer. Som rakettbrenstoff brukes ofte hydrogen og oksygen som blandes sammen i et brennkammer under høyt trykk.. blir krefter av det der ja ;) Konklusjonen er at jo mer %holdig oksygenholdig vann vil tære mer på bestanddeler. Oppløst oksygen i vann inneholder heldigvis ikke så store konsentrasjoner..:D

 

Var en her som sa at ionefritt vann hadde vært en fordel å bruke. Ja det er det, men med en gang man heller ionefritt vann oppi et kjølesystem som inneholder metalldeler, så dannes det ioner.. man er like langt. I flere norske store vannkraftverk brukes det vannkjøling på synkrongeneratoren, dette vannet går gjennom et filter som fjerner ioner noe som hindrer korrosjon og muligheter for svekkelse av isolasjonsegenskaper.

 

Frostveske som blir brukt til bil er ypperlig til til vårt bruk, det har antikorrosive egenskaper, noe som er nøye testet og utprøvd. Kjølevannet på vei igjennom en bilmotor kommer i kontakt med forskjellige legeringer og frostveske har vist seg å virke tilfredstillende på motorer gjennom mange mange år.. da går det vel bra for en liten kjøleblokk i en pc..

 

Water wetter er bare noe bull for å tjene penger. Bruk heller litt frostveske, 10% ellernoe sånn.

Lenke til kommentar

Frostveske inneholder glykol, noe som dreper de fleste organismer blir det inntatt..

Er en alkohol altså.

 

Men nå regner jeg med dere ikke drikker kjøleveske og ellers har vettet i behold.. ? :D Fordampning av kjøleveske inne på et soverom er forøvrig noe som ikke bør skje. Kan du luke noe, så er det en fordampning. Dette gjelder mange stoffer rundt oss, f.eks plast og vesker..

 

Man bør igrunn være forsiktig hva man har rundt seg av stoffer.

Lenke til kommentar

Alger, bakterier og annet utøy er ikke noe særlig stort problem så lenge du har frostvæske oppi. Kjøleanlegget vårt er jo temmelig likt det til en hvilken som helst vannkjølt bilmotor, og vil ha de samme problemene, så du kan nok bruke de samme stoffene i vannet.

 

Et godt tips er å ta fra hverandre og rense hele systemet med jevne mellomrom. Gjerne en gang for året. (Vårrengjøring! :grin: ) Tror det var en artikkel her på OK.no om dette for en tid siden... (Så den i hvert fall ett sted)

Lenke til kommentar

Når det gjelder alger, så tror jeg det bare er et lite fåtall som sliter med det. Jeg har litt frostveske i vannet, og det finnes ikke antydniger her. Hvis man skulle ha mistanker om en oppblomstring, så kan det kanskje være en ide og ta en "burn-out"? skru av vifter på radiator, sett CPU på max load, og vent til du passerer 45-50 grader i vannet. Noe skulle nå i allefall daue. Jeg er ikke bioingenør, men kanskje noen andre kan svare på dette?

Lenke til kommentar

utstyrsliste:

batterivann (kjemisk rent vann, fåes på bensinstasjoner)

Kjølveske konsentrat (også på bensa)

 

How to:

bland batterivann og kjøleveskekonsentrat som det står på kjøleveske flaska. (over 33% eller noe)

 

Why:

batterivann er helt rent (uten algespirer og næringstoffer og metallsalter)

på kjøleveske flasken står det at produktet er korrosjonsbeskyttende.

kjølevesken skal også være syre absobrende slik at luft/surstoff forsvinner og lufthinna som dere snakker om blir borte (det er vel slik water wetter virker og?)

om det er algedrepende husker jeg ikke men det regner jeg med og uansett blir det mindre alger med batterivann.

 

hvis jeg ikke tar helt feil burde dette virke veldig bra.

en eller annen kommer sikkert til å klage på at kjøleveske forhindrer varmeoverføringa, men hvorfor skulle den det? den er jo beregnet på kjøling...

 

håper det viker bra:-)

Lenke til kommentar

ja, hvis surstoffet forsvinner bør algene dø ut. men mikroorganismer har de merkeligste måter å overleve; verdens største encellede organisme er ca 0.8mm og lever i et av de mest utrolige miljøene! -i vulkaner under havoverflaten, og lever av svovel! (som man egentlig skulle tro drepte den)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 12:15, Skrue skrev:

Hm, blander vi snørr og barter her nå?


Korrosjon er avhengig av luft, ja. Og alle flater som kommer i kontakt med luft vil kunne korrodere i større eller mindre grad.

Innvendig i et kjølesystem kan man praktisk talt se bort fra problemet, da det normalt ikke finnes luft tilstede.


Derimot kan man risikere _galvaniske tæringer_ inne i et system, noe som har sammenheng mellom ulike metaller´s galvaniske egenskaper. Og det er noe heelt annet! Men slike tæringer er allikevel avhengig av en elektrolytt, dvs en væske som er i stand til å lede elektrisk strøm.

Har man f.eks. saltvann i kjølesystemet, vil det garantert skje ting, om man f.eks har kombinasjonen kobber og aluminium tilstede.

Nå husker jeg ikke i farten hva som er "best og værst" når det gjelder kombinasjonen av ulike metaller, men kobber / aluminium (som vi ofte finner i våre kjølesystemer) er nok på langt nær i faresonen.

NB! Dette forutsetter som jeg (og andre) tidligere har nevnt; Vannet i systemet bør være så rent som mulig, og bør tilsettes en skvett frostvæske.


Den som gidder, kan jo gjøre følgende eksperiment:

Fyll et glass med vann, og løs opp en god porsjon salt i vannet. Finn så frem en gjenstand av f.eks kobber og en gjenstand i et annet metall, f.eks sink. Koble et voltmeter til gjenstandene, og voila! Man kan jo måle en elektrisk spenning mellom metallene! (0,5 - 1,5volt). I prisippet har du nå laget et batteri, og med den rette kombinasjonen av metaller og sterk nok saltoppløsning, kan du faktisk få lys i en 1,5volt´s pære!

Elektrisitet er som kjent elektroner i bevegelse, og i vårt tilfelle vandrer elektronene fra det ene metallet til det andre. Og holder du på lenge nok, så "spises" det ene metallet opp ved at elektronene vandrer over på det andre, og avsettes der.

Og i aller veste fall kan man altså risikere en slik situasjon i et kjølesystem, men da skal man pinadø være forsiktig med å drikke av det samme vannet!


Så moralen må bli: Aldri saltvann i et kjølesystem!


Og nå er vel også forskjellen mellom korrosjon og galvanisk tæring bragt på det rene?


Jeg tror selv ikke Hondaen kan komme med innsigelser her?
:grin:
Og han har jo absolutt peil på slike ting, og mye annet også!


 

Mange kloke ord her... Vil bare legge til at hvis man skal se skikkelig elektrolyse så kan man tilføre spenning til polene. Har selv hat forsøk på å destillere fram hydrogen og div stoffer ved hjelp av elektrolyse. Husker når jeg brukte saltvann for å få klorgass (stinka dritt i kjellern flere år etterpå :smile: ), kunne da se at anoden (det ene metallet i bøtta) ble spist opp, mens det boblet noe alvorlig fra den :grin:!

 

Jeg har jo også prøvd meg med kaustisk soda og vann :grin:)

Lenke til kommentar

Takk for kommentaren MrA|!

 

Har i sin tid lekt meg mye med det du nevner! :wink:

Og "utvidet" hele eksperimentet ved å lede gassene ned i en kopp med såpevann. Fine bobler ble det, og gudhjelpe meg som det smalt når man satte fyr på suppa! Og spruten stod...

Brukte togtransformatoren som spenningskilde.

 

En gang fikk jeg også tilbakeslag i "beholderen" med saltvann og elektroder. Beholderen bestod rett og slett av en tom elektrotape-boks i plast.

Det smalt ganske friskt det også! Og lokket tok av som en Scud-rakett, og satt klistra i taket på gutterommet! det var tider det gitt...

 

En liten digresjon til temaet, men skitt au!

Jeg våger det..... :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-08-10 14:05 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...