Vargtass Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Se topic, og hvordan fungerer den egentlig? Er det mulig å lage seg en slik, f.eks med en gammel batterieliminator?? mvh r. Lenke til kommentar
jonarnes Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hvis det er 12 Volts batterier du tenker på vet jeg iallfall at 14,4 V er en fin ladespenning. Hvis du skal kjøpe deg en lader til feks bil, så kjøp en Automatisk lader ! Fort gjort å glemme at en har noen batterier på lading Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Blybatterier skal lades med konstant spenning, men ikke over maks strøm batteriet tåler å lades med (større batterier tåler høyere ladestrøm). NiCD/NiMH skal lades med konstant strøm. Lader du med vanlige strømforsyninger er det viktig å holde rede på tiden selv. Avanserte ladere justerer også strøm og spenning avhengig av hvor mye ladning det er på batteriet for å få optimal lading. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Takker for svar :-) Jeg tenkte på å lage en lader til slike 'walkman-batterier' (AA & AAA). Har diverse gamle eleminatorer liggende, mulig å få til noe med disse? mvh r.- Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 du kan jo bare lage en spenningsregulator å regulere det ned til den spenningen bateriene er på... http://www.electronics-lab.com/articles/LM317/ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 du kan jo bare lage en spenningsregulator å regulere det ned til den spenningen bateriene er på...http://www.electronics-lab.com/articles/LM317/ Husk for guds skyld at mange batterier skal ha Konstant strøm, ikke spenning! Alt kommer jo an på hva du skal lade. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 som en tommelregel er 10% av batteriets kapasitet, cirka maks ladestrøm... f.eks. er batteriet på 10 Ah bør det ikke lades med mer en 1 amperé. er det 20 Ah, maks 2 amperé... Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg tenkte på å lage en lader til slike 'walkman-batterier' (AA & AAA). AA og AAA er (i hvertfall ikke som jeg har hørt om!) et blybatteri, det er enten et NI/MH eller NI/CD batteri, disse skal lades med en konstantstrøm! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) AA/AAA (NiCD/NiMH)-ladere får man kjøpt for en slikk og ingenting nesten overalt. En enkel en til kr. 30,- En mer avansert, prosessorstyrt lader med vedlikeholdsfunksjon. (Slipper å ta tiden selv) til kr. 170,- Endret 16. august 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 du kan jo bare lage en spenningsregulator å regulere det ned til den spenningen bateriene er på...http://www.electronics-lab.com/articles/LM317/ Husk for guds skyld at mange batterier skal ha Konstant strøm, ikke spenning! Alt kommer jo an på hva du skal lade. stemmer, det tenkte jeg ikke på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå