Gå til innhold

Ny spill PC, AMD s939 ca. 15k

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Skal hjelpe en kamerat med et PC-oppsett, og ønsker litt tilbakemeldinger og råd :)

Det er allerede bestemt at det skal bli et AMD s939 system. Maskinen vil bli brukt til følgende:

• Spilling av alle typer spill
  • Litt videoredigering
  • Div filbehandling (pakking osv)

Maskinen kommer absolutt ikke til å bli overklokket.

Her er en liste over hva han allerede har:

• Skjerm, Mus og tastatur
  • Systemdisk (raptor 74g) og lagringsplass
  • Lyd
  • Dvd-brenner

Da trenger han altså:

• Kabinett
  • Strømforsyning
  • Hovedkort
  • CPU
  • Minne
  • Skjermkort
  • Operativsystem

Har etter beste evne satt opp et oppsett som jeg tror vil kunne være noe av det bedre valget man kan ta:

Kabinett: Lian Li midi-tower PC7BSCAND 795,00

PSU: MIST 500W 895,00

Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium 1 595,00

CPU: AMD s939 3700+ "San Diego" 2 450,00

Minne: OCZ 2048 MB Dual Channel Platinium Edition 2 795,00

Skjermkort: POV 7800 GT kr 3 195,00

Sum: 11725 kr.

Må også ha Windows XP til systemet, men å kjøpe det koster jo nesten 4k (!). Ser at det er en OEM versjon også, og at denne må kjøpes sammen med hardware som er nødvendig for bruk av systemet (det har vi jo). Om han kjøper denne OEM versjonen, vil han kunne bruke den på en annen PC hvis denne selges med tid og stund?

Tror det var alt :) Tar gjerne i mot råd om forbedringer/endinger og andre forslag til maskin. Kan maks bruke 15k på dette, men vil også holde det under om mulig.

Endret av Frugy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-uHVgFQ

det her er jo mye kulere: http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...BSCAND&toc=3050

jeg ville kjøpt 7800gtx eller x2 4400+ hvis han har 15k, i stedet kuttet ned på hk og minne siden han ikke skal overklokke, jeg vil og si at det er en ypperlig sjanse til å begynne med linux, men OS koster ikke mer enn 750kr om du kjøper f.eks. minne brikkene dine på netshop sammen med OS, da kan du skrote den gamle og bruke OS til du dør

Lenke til kommentar

Det kabinettet du linket til var det samme som jeg satt opp :)

Grunnen til at jeg valgte akkurat det hovedkortet var at det har passiv chipset kjøling, noe kameraten min setter stor pris på :)

Jeg satt ikke opp et GTX kort etter jeg leste noen tester av begge kortene. Synes ikke det er forsvarlig å betale 1500kr ekstra for så liten ytelseøkning som GTX gir i forhold til GT.

X2 4400+ var jo svinaktig dyr, i forhold til denne X2´n. Kan det være lurt å kjøpe denne istedenfor den jeg satt opp eller 4400+ ?(dyr dyr sak :p)

Hvilke andre minnebrikker er et godt valg? (blir 2GB ram uansett)

Så det går altså helt fint å kjøpe OEM versjon med maskinen å bruke det på en annen PC i ettertid? Og hva som ble sagt angående linux : "Skifter ikke til linux før MS går konkurs!" :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...