Gå til innhold

Skifte ut celler i bærbar-batteri selv ?

johang

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et IBM T30 batteri. Disse batteriene koster ca. 1500 kroner nye og tåler ca. 200 sykluser før de er utslitt. Spenningen er 10.8V og 4.4Ah, ca 48watt-timer eller noe slikt. Ser ut til å være et 6-cellers batteri.

Uansett, nå har batteriet i maskinen min ca. 400 sykluser, mao er det helt utslitt. Jeg skulle gjerne ha kjøpt nytt, men helst vil jeg jo fikse dette selv. Skulle gjerne kunne bytte ut disse cellene selv, det hadde vært topp. Noen som vet noe om dette her ?

johan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda. De kan byttes, men det anbefales ikke. Stort sett er battericeller ganske like og mange av dem er laget på lisens, så de kommer gjerne fra samme samlebånd uansett hvilket navn som står på dem. Så rent teknisk er det ingenting i veien for at de byttes.

Grunnen til at man ikke anbefaler det er at det kan være vanskelig. Mange battericeller er naglet sammen. Disse er veldig vanskelig å satt sammen uten riktig utstyr. Man kan selvfølgelig lodde dem selv, men mange batterikjemier tåler ikke den temperaturen som da må til. Dette må du bare se an hvis du åpner batteripakken.

En annen, og betraktelig viktigere, grunn for at man ikke skal gjøre det selv er at det kan være direkte helsefarlig. Dette kommer veldig an på batterikjemi og montasje. Dagens batterier begynner å bli ganske hissige, og noen går under det kledelige kjælenavnet "håndgranater". Dette er definitivt ikke leketøy, og noen av dem er sågar ulovlige å sende i posten pga energitettheten som gjør disse direkte eksplosive.

Ta med i beregningen at det jeg snakker om her er battericeller. For batteripakker som er bygget opp av slike celler gjelder spesielle krav om sikkerhet som gjør en lukket pakke ganske så idiotsikker etter at det er bygget inn i plasthuset.

Konklusjonen er at hvis du skal håndtere slike battericeller skal du vite hva du gjør, og hvilken eventuell fare de spesifikke cellene du håndterer utgjør. Det kan rangeres fra helt ufarlig til direkte livstruende.

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at eg har lagd noen Ni-Cad og Ni-mh og tilogmed Bly-celle batteripakker til eldre maskiner, og det går forsåvidt greit.(Kjøper cellene på www.elfa.se) men den IBM maskina bruker sikkert Li-ion celler, og de tåler utrolig lite før de rett og slett eksploderer.

I tillegg til at de er vanskelige å lodde, så er det ikkje så lett å åpne moderne batteripakker uten å ødelegge dem, heller, og skulle du klare det, så er spørsmålet om du klarer å få de nye cellene inn i den gamle pakka.

Ikkje er det særlig lett å få tak i løse Li-ion celler heller.

tror faktisk ikkje det er noen firma her i Skandinavia som selger løse celler på nettet.

Om du ikkje finner en ny/pent brukt pakke på f.eks QXL, er eg redd for at du nok må kontakte en IBM forhandler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...