olona Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Går det an å bruke en conditional "case when" clause i Oracle SQL? Av typen select * from table1 t where case when t.navn='MAT' then t.kost < 50 else t.kost>50 end Altså det jeg vil få til er at dersom raden er av type mat, skal vi bare ha med kost under 50, mens hvis det ikke er mat skal vi ha kost over 50. O. Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Jeg vet ikke svaret på det direkte spørsmålet ditt, men hvorfor ikke skrive om og bruke boolsk algebra? Pseudo-eksempel: where (t.navn='MAT' and t.kost<50) or (t.navn!='MAT' and t.kost>50) Lenke til kommentar
olona Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Du kan så si. Det var dette jeg havnet på til slutt, men av en eller annen grunn hadde jeg håpet på at det hadde vært mulig med "case when". Don't ask me why... :-) Takk for svar. O. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Det er helt riktig som Mr. Floppy her sier, det WHERE du er på jakt etter. Både CASE og IF returnerer verdier og er ikke funksjoner for å begrense søket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå