TBPhoto Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Jeg har denne tråden gående på "digitale kompaktkameraer"... men siden det nå ser ut som jeg muligens kommer til å satse på dSLR igjen, tenkte jeg at det kanskje var en ide og sakse følgende fra tråden min inn hit; La oss gå videre til dSLR; jeg var på Japanphoto etterpå, og de hadde D50, D70s, 300D, 350D, 20D, Olympus E-300 og D2x inne så jeg prøvde like godt alle sammen... (til betjeningens store ergelse tror jeg... de var 2 på jobb og masse folk i butikken... men so what - kunden har alltid rett).Jeg tror faktisk at jeg igjen heller mot å skaffe meg dSLR! Det er noe eget med disse kameraene. De hadde også S2 IS inne som jeg prøvde samtidig, og det kameraet er iallefall uaktuelt fant jeg ut. Japanphoto har veldig gode priser på en del av disse kameraene nå, og de løsningene som interesserer meg der nå, er disse; - Nikon D50 m/18-55 til 5 999,- - Nikon D70s m/18-70 til 9 799,- D50 kit'et er jo råbillig, og her har jeg jo som sagt minnekort allerede - kjøper jeg D70s må jeg plusse på en tusenlapp for ett Sandisk UltraII 1GB CF kort. - Canon EOS 300D Black m/18-55 USM, BG-E1 batterigrep og ett 256MB CF kort til 6 666,- - Canon EOS 350D m/EF-S 18-55 til 7 777,- På begge disse løsningene må jeg plusse på ett 1GB CF kort da selvfølgelig! 300D er jo "gammelt", men til prisen med batterigrep kunne det vel være en bra løsning? En ting jeg ikke fikk svar på, er om 18-55 USM er ett annet (og bedre/dårligere) objektiv enn EF-S 18-55 som er i 350D kit'et? Jeg har egentlig satt ett foreløpig pristak på ca. 10 000,- i første omgang nå - noe som da utelukker D70s + minnekort... men jeg kan alltids strekke meg hvis det er verdt det! Og, jeg fikk ett annet tilbud hos Japanphoto som jeg også vurderer å strekke meg mot; - Canon EOS 350D m/EF-S 17-85mm og batterigrep til 11 999,- Blir da totalt 13 000 med minnekort da... Er 17-85'en verdt pengene kontra 18-55? Batterigrepet syntes jeg var godt på 350D (de hadde en modell med det påmontert i utstillingen). Ga litt ekstra vekt og bedre grep, spesielt vertikalt - så jeg syntes det kunne være verdt å ha med. Vel vel... forvirringen er vel fortsatt total, men nå har vel dSLR rykket opp på førsteplass på listen igjen da. Men nå er problemet hvilket jeg skal velge... jeg likte alle! (og hadde jeg hatt 40 000,- hadde jeg sikkert kjøpt D2x ) FZ30 er ikke i noen butikker enda, så jeg har ikke fått sett det eller prøvd det. Meninger om pakkene hos Japanphoto? Og om noen er bedre enn andre? **** jeg glemte en ting; alle Canon modellene hos Japanphoto er norske/nordiske modeller, mens alle Nikon'ene er EU modeller. Har ikke Nikon norske/nordiske modeller, eller er det pga. at det er EU modeller at de er så "billige"? Er det noen ulempe® å kjøpe en Nikon EU modell hos Japanphoto? Endret 15. september 2005 av MrMagoo Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Jeg har ett par spørsmål til; Hvis jeg kjøper D50 m/18-55 objektivet, og kjøper en 70-300 i tillegg - vil det manglende "gapet" mellom 55-70 være noen stor ulempe? Eller er det ett såpass lite område at jeg ikke vil savne det? Så på 2 forskjellige Nikkor 70-300 hos Japanphoto; Nikkor 70-300 mm F:4.0-5.6 G til 1 499,- og Nikkor 70-300 mm F:4.0-5.6 ED til 3 899,-. Hva er den store forskjellen mellom disse, som utgjør hele 2 400 kroner? De har lik lysstyrke på papiret, men har vel forskjellig glass etter hva jeg har skjønt? Etter hva de sa, har ikke G blenderring, mens ED har det - hva er ulempen med å ikke ha det til ett D50 / hva er fordelen med å ha det? Kort sagt; Er ED'en virkelig verdt 2 400 mer for en nybegynner på dSLR? Kjøper jeg D50 kit m/18-55, Nikkor 70-300G, en veske og ett stativ havner jeg på rundt 9000 blanke - hva mer kunne jeg evt. trenge av utstyr da? (til en tusenlapp) Alternativer jeg ser for meg er: -Ett SD minnekort til, enten 512 eller 1GB Sandisk UltraII (alle Sandisk og Lexar SD kort jeg har nå, er ikke høyhastighetskort) -Fjernkontroll - finnes det til D50, hva er evt. pris? -Filtere - ND/gråfilter, UV filter, andre filtere? -Renseutstyr til sensor og objektiver - hva trenger jeg/hva anbefales å ha? -Solblender - eller følger det med på huset eller noen av objektivene? Lenke til kommentar
kamragal1 Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg har ett par spørsmål til; Hvis jeg kjøper D50 m/18-55 objektivet, og kjøper en 70-300 i tillegg - vil det manglende "gapet" mellom 55-70 være noen stor ulempe? Eller er det ett såpass lite område at jeg ikke vil savne det? Så på 2 forskjellige Nikkor 70-300 hos Japanphoto; Nikkor 70-300 mm F:4.0-5.6 G til 1 499,- og Nikkor 70-300 mm F:4.0-5.6 ED til 3 899,-. Hva er den store forskjellen mellom disse, som utgjør hele 2 400 kroner? De har lik lysstyrke på papiret, men har vel forskjellig glass etter hva jeg har skjønt? Etter hva de sa, har ikke G blenderring, mens ED har det - hva er ulempen med å ikke ha det til ett D50 / hva er fordelen med å ha det? Kort sagt; Er ED'en virkelig verdt 2 400 mer for en nybegynner på dSLR? Kjøper jeg D50 kit m/18-55, Nikkor 70-300G, en veske og ett stativ havner jeg på rundt 9000 blanke - hva mer kunne jeg evt. trenge av utstyr da? (til en tusenlapp) Alternativer jeg ser for meg er: -Ett SD minnekort til, enten 512 eller 1GB Sandisk UltraII (alle Sandisk og Lexar SD kort jeg har nå, er ikke høyhastighetskort) -Fjernkontroll - finnes det til D50, hva er evt. pris? -Filtere - ND/gråfilter, UV filter, andre filtere? -Renseutstyr til sensor og objektiver - hva trenger jeg/hva anbefales å ha? -Solblender - eller følger det med på huset eller noen av objektivene? det "manglende gapet vil ikke bli noe problem tror jeg. gå for ED objektivet hvis du har råd, hvorfor ikke kjøpe det brukt på www.foto.no ? jeg har af-g versjonen og det er ikke det beste man kan få tak i for a si det sånn. jeg ville gått for Canon EOS 350D m/EF-S 17-85mm og batterigrep til 11 999,- eller Nikon D70s m/18-70 til 9 799,- dette er helt klart de beste pakkene. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Har sett ED utgaven til 3295 (kan ikke si hvor, da jeg jobber der og det vil regnes som snikreklame... men ikke se deg blind på "spar xxxx kroner" i annonsene til Japan Photo... det er bare tull). Vil påstå at ED utgaven er verdt de 1800 kronene mer. Endret 16. august 2005 av Afseth Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 **** jeg glemte en ting; alle Canon modellene hos Japanphoto er norske/nordiske modeller, mens alle Nikon'ene er EU modeller. Har ikke Nikon norske/nordiske modeller, eller er det pga. at det er EU modeller at de er så "billige"?Er det noen ulempe® å kjøpe en Nikon EU modell hos Japanphoto? Siterer meg selv fra din andre tråd (så denne her først nå): Nikon finnes med norske modeller, med norsk bruksanvisning og norsk garanti. Der jeg jobber selger vi norsk modell av D70s for bare 196 kroner mer enn EU modell hos Japan Photo. D50 koster heller ikke mange kronene mer, men husker ikke nøyaktig pris her. Synes selv det er verdt å legge i et par hundrelapper ekstra for å få norsk modell da EU modeller kan være litt kronglete med tanke på reklamasjonssaker (skrevet mye om det her i forumet før, men en av grunnene er at Japan Photo og ikke norsk importør er ansvarlig... samt at det vil ta lenger tid med reparasjoner da det antakeligvis må sendes til utlandet. Også får du ikke norsk bruksanvisning). Går du for Nikon, så bør du snuse opp et sted der de selger norsk modell. Tilbake til saken... I mine øyne får du mye for et D70s med 18-70 linsa, da denne er mye bedre enn Canon sin 18-55 linse. På den annen side er 350D med 17-85 og batterigrep til 12.000 også en meget god pris. 17-85 IS USM er et godt objektiv som gir deg en bedre fotoopplevelse enn Canons 18-55 objektiv. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Har sett ED utgaven til 3295 (kan ikke si hvor, da jeg jobber der og det vil regnes som snikreklame... Mr Afseth, kan du sende meg en PM med hvilken butikk du jobber i da? Jeg får spørre først; er butikken i sentrale deler av Østlandet? Bor på Hedemarken, så alt inntil Oslo og omegn er ikke noe problem. Det kan jo evt. være interessant, siden dere fører norske modeller av D50, og også har ED objektivet til litt billigere penge! (hvis du sender meg en PM, hva tar dere for D50 m/18-70 objektivet?) Men jeg vil spørre enda en gang; siden jeg ikke vet om jeg kommer til å bruke en 70-300 mye eller lite... vil det ikke være en fordel å kjøpe G'en og bruke den inntil jeg ser om jeg trenger noe bedre eller ei? Skulle jeg absolutt trenge en lyssterk zoom, og evt. med stabilisering senere, ser jeg jo at mange anbefaler å kjøpe en 80-200 f/2.8 - også evt. brukt. Som sagt, tror jeg 10 000 er max jeg vil bruke i første omgang. Og da vil jeg også ha ett greit stativ, en grei veske, og kanskje noen filtere og renseutstyr i tillegg til hus og 2 objektiver. Ser at det omtrent akkurat kan gå med D50 og G'en. ...hvis jeg ikke ombestemmer meg igjen når jeg ser FZ30'en da... (tviler egentlig på det nå, etter min invasjon av Japanphoto og prøverunden er jeg 99% sikker på at jeg vil ha dSLR!) Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hvis du ikke er sikker på om du trenger telezoom, hvorfor ikke vente med den? Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Jeg vil ha telezoom, vet bare ikke hvor mye jeg vil bruke det? Ser for meg litt utprøving av dyrefotografering, portretter og litt bil/MCsport. Skal jeg ha en god tele til dette vet jeg at jeg trenger noe bedre i det lange løp, men nå er planen først og fremst å få meg ett dSLR og komme i gang (og holde budsjettet!). Har mikset og trikset litt med priser og utstyr frem og tilbake i dag, og har satt sammen dette utstyret; Tamron AF 70-300 F4-5.6 LD MACRO 1:2 telezoom, Tamrac 5375 Ryggsekk Adventure 75, ett greit stativ, fjernutløser og ett ekstra batteri, og ett Sandisk Ultra II 512MB SD kort. Dette kommer på ca. 3500-3700 kroner - altså har jeg inntil 6500 til D50 kit'et (det er vel ingen krise skulle jeg bruke en tusenlapp ekstra...). Tror jeg velger Tamron objektivet fremfor Nikon G, eller er det noen som har STORE innvendinger mot det valget? Jeg har følgende SD kort fra før; 1 stk. 128MB, 3 stk. 256MB og ett 512MB - kjøper jeg med ett ekstra 512 kort burde jeg vel ha så det holder en stund? (det blir vel nesten totalt 2GB til sammen) Er det noe jeg har glemt sånn i første omgang? Tar gjerne imot tips på hva jeg bør ha av renseutstyr til objektiver, sensor og i det hele tatt! Så får ekstern blitz, flere objektiver, osv. komme etterhvert - nå vil jeg bare ha ett ordentlig kamera så jeg kan fotografere uten at jeg banner og sverter pga. begrensningene i kompaktkameraet mitt! Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Ja, jeg plukker opp tråden min igjen da... Har (selvfølgelig ) ikke fått kjøpt meg kamera enda... bombe! Vel vel, nå skjer det vel innen meget kort tid (les: 2-3 uker) Det blir Nikon D50 med 18-55 kitobjektivet sånn helt til å begynne med. Minnekort har jeg nok av for øyeblikket (1x128 Sandisk, 2x256 Sandisk, 1x512 Lexar, 1x256 highspeed Memory Corp og 1x1GB highspeed Memory Corp). Ok stativ har jeg også nå (Velbon CX560). Sånn økonomien er just nu, blir det kun D50 kit og noe småtteri helt til å begynne med. Tenkte å ta med fjernkontrollen siden den er såpass billig (150,-) og noe basic renseutstyr. Så vidt jeg skjønner, kommer jeg langt med en sånn blåsebelg og noen sensorswab pinner (+evt. en renseklut til objektiver). En ting før jeg glemmer det; tenkte å kjøpe ett ND filter til 18-55 objektivet til å begynne med - hvilken type/størrelse/osv. må jeg ha eller anbefaler dere? Ca. pris på dette er? Er det andre filtere som er noe "must" ellers? Neste trinn blir en ordentlig ryggsekk/veske og ett tele/macroobjektiv (se gjerne DENNE TRÅDEN for hjelp til valg av ett sånt objektiv- står mellom Tamron og 2 forskjellige Sigma'er). Har tittet litt på enten Tamrac Expedition 75 ryggsekk eller den "kvasi-ryggsekk/veske" tingen til Tamrac, Velocity 7. Erfaringer med noen av disse? Så til neste år blir det forhåpentligvis noe av utstyret under... -ekstern blitz (har lyst på SB800) -Nikon 50mm f/1,4 eller f/1,8 -ett ordentlig macro objektiv -ett ordentlig vidvinkel objektiv (tips på noe fra 10mm?) -ett lyssterkt teleobjektiv (hvis jeg ser jeg må ha det... har veldig lyst til å farte rundt i skog og mark og ta dyrebilder - og da er vel billigmodellene til Tamron og Sigma som jeg snakker om lengere opp, ganske uaktuelle?) -sikkert ett bedre stativ... -flere minnekort... (er det noen vits i med f.eks. ett ExtremeIII kort til D50?) -en lastebil til å dra alt dette rundt med Uansett; tiden og behovene mine får vise hva jeg trenger av alt dette. Siste innspilll mottas med takk - som sagt blir det vel en 2-3 uker føe jeg kjøper kameraet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Minnekort har jeg nok av for øyeblikket (1x128 Sandisk, 2x256 Sandisk, 1x512 Lexar, 1x256 highspeed Memory Corp og 1x1GB highspeed Memory Corp). Hvis dette er SD brikker, så har du nok sånn til å begynne med. En ting før jeg glemmer det; tenkte å kjøpe ett ND filter til 18-55 objektivet til å begynne med - hvilken type/størrelse/osv. må jeg ha eller anbefaler dere? Ca. pris på dette er?Er det andre filtere som er noe "must" ellers? Ville satset på et UV filter for beskyttelse av linsen. Velg et av god kvalitet for å hindre blant annet lysreflekser (Hoya Super HMC eller Nikons originale er av meget god kvalitet). ND filteret kan du ikke ha på hele tiden, så da er det greit å sette på et UV filter som kan være på konstant. -ekstern blitz (har lyst på SB800) Tenk godt etter om du virkelig har behov for en såpass kraftig blits. Det er hovedsaklig styrken som er forskjellen fra den betydelig billigere SB600. Du kan også bruke SB800 som master ved styring av flere blitser, mens SB600 kun kan brukes som slave, men de færreste har behov for dette. SB600 holder til de aller fleste situasjoner. -Nikon 50mm f/1,4 eller f/1,8 Nå kan jeg ikke bastant påstå at det er helt sant, men mange mener at optisk kvalitet på f/1,8 linsen er bedre. Lysstyrken er ikke så god, men 1,4 vs. 1,8 har ikke all verden å si. Kanskje i en helt spesiell situasjon, men den koster jo et par tusenlapper mer også da. -ett ordentlig macro objektiv Tamron har et godt og relativt billig 90mm macroobjektiv. Sjekk ut dette. -ett ordentlig vidvinkel objektiv (tips på noe fra 10mm?) Har du pengene, så er jo Nikon 12-24 helt rått da. Men for de fleste er Tamron sitt 11-18 godt nok. Sjekk i butikken, ta med ditt kamera og ta noen bilder og studer bildene på din egen datamaskin hjemme. Se om forskjellen i bildekvalitet rettferdiggjør prisforskjellen. Jeg tipper du da går for 11-18... det er betydelig billigere enn Nikons 12-24. -ett lyssterkt teleobjektiv (hvis jeg ser jeg må ha det... har veldig lyst til å farte rundt i skog og mark og ta dyrebilder - og da er vel billigmodellene til Tamron og Sigma som jeg snakker om lengere opp, ganske uaktuelle?) Nikon har få objektiver med bildestabilisator i en grei prisklasse. Det er heller ikke spesielt billig med mye zoom og god lysstyrke. Men har du råd, så vil jo et lyssterkt objektiv hjelpe om det ikke er godt dagslys og du ikke har med et godt stativ. Spørsmålet er bare hvor mye du har bruk for det. Vei det opp mot hvor mye det koster. -flere minnekort... (er det noen vits i med f.eks. ett ExtremeIII kort til D50?) Et highspeed kort er å foretrekke for seriebilder og for å utnytte kameraets hastighet. Men du finner jo fort ut om du synes dine nåværende kort er for trege. -en lastebil til å dra alt dette rundt med Tror nok du kan klare deg med en Wolksvagen Transporter. Foreldrene mine har en slik. Den sparker godt i fra tross størrelsen :!: Lenke til kommentar
olemm Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) [-en lastebil til å dra alt dette rundt med Tror nok du kan klare deg med en Wolksvagen Transporter. Foreldrene mine har en slik. Den sparker godt i fra tross størrelsen :!: Jeg tror til og med at en liten stasjonsvogn burde holde - jeg har en middels stor en og får plass til ALT utstyret mitt inni der (foreløpig) (se forøvrig Bjørn Rørsletts bagasjerom her). Som du nevner forsåvidt også, hvis ikke budsjettet strekker til ny bil så holder en sekk godt. Kikk gjerne på LowePro sine ting også, det koster men det fungerer svært bra. Se f.eks. på AW-serien, husker ikke betegnelsene i farta, mini-trekker kanskje, eller computrekker hvis du har laptop. Endret 15. september 2005 av olemm Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Bare sånn apropos: Kjempedeal på D70 m/18-70 på Japan Photo nå: 8999,- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Bare sånn apropos: Kjempedeal på D70 m/18-70 på Japan Photo nå: 8999,- Men vær obs på at det er EU modell. Innkjøpspris på norsk modell er langt over den prisen der. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 Tror nok du kan klare deg med en Wolksvagen Transporter. Foreldrene mine har en slik. Den sparker godt i fra tross størrelsen :!: Hehe... det med lastebil var vel litt i overkant... Fra spøk til alvor, så har jeg en Hyundai H1, vare 4x4. Omtrent samme størrelse som en Transporter - så jeg har god plass. Jeg vil ha norsk modell, så Japanphoto er vel dessverre uaktuelle. Litt synd, for jeg kunne muligens ha tenkt meg den 4 års supersikringen de tilbyr. Hva slags forsikring bør jeg evt. ha på kameraet m/utstyr? Er det noen vits med egen forsikring? (jeg burde kanskje sjekke forsikringene mine gjennom EL&IT/LO Favør... der har jeg masse forskjellige - kanskje de dekker noe...) En ting til på lista over fremtidige anskaffelser; - En lyssterk normalzoom - f.eks. Sigma 18-50 f/2,8 Vil ett slikt objektiv være en god anskaffelse senere, for å erstatte kitobjektivet? Ser at en del klager på akkurat Sigma objektivet - andre gode til D50 som tilbyr ca. 17-18 til 50-70mm og er lyssterke og skarpe? Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Tror nok du kan klare deg med en Wolksvagen Transporter. Foreldrene mine har en slik. Den sparker godt i fra tross størrelsen :!: Hehe... det med lastebil var vel litt i overkant... Fra spøk til alvor, så har jeg en Hyundai H1, vare 4x4. Omtrent samme størrelse som en Transporter - så jeg har god plass. Jeg vil ha norsk modell, så Japanphoto er vel dessverre uaktuelle. Litt synd, for jeg kunne muligens ha tenkt meg den 4 års supersikringen de tilbyr. Hva slags forsikring bør jeg evt. ha på kameraet m/utstyr? Er det noen vits med egen forsikring? (jeg burde kanskje sjekke forsikringene mine gjennom EL&IT/LO Favør... der har jeg masse forskjellige - kanskje de dekker noe...) En ting til på lista over fremtidige anskaffelser; - En lyssterk normalzoom - f.eks. Sigma 18-50 f/2,8 Vil ett slikt objektiv være en god anskaffelse senere, for å erstatte kitobjektivet? Ser at en del klager på akkurat Sigma objektivet - andre gode til D50 som tilbyr ca. 17-18 til 50-70mm og er lyssterke og skarpe? Hvorfor på død og liv "norsk" modell? Få gode argumenter for dette syns jeg. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Hvorfor på død og liv "norsk" modell? Få gode argumenter for dette syns jeg. Hvorfor ikke, når de koster det samme? De fleste webbutikkene tar 5995,- for D50 kit nå, og det er norske modeller alt sammen. Greit å ha norsk bruksanvisning, selv om det langt fra er noe must for meg. Når det gjelder garantier og evt. reparasjoner; hva er forskjellen mellom å ha en D50 EU kjøpt fra JP kontra en norsk modell kjøpt fra, la oss si som eksempel, xd.no? Vil det kunne bli mer kranglete med en EU fra JP? Hvis jeg tar med 4 års supersikringen derfra, må de vel dekke/reparere/bytte kamera uansett? Vil gjerne høre argumenter for hvorfor/hvorfor ikke jeg skal ha enten EU eller norsk modell. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Det er diskutert veldig mye på forumet før. Mine argumenter (nok en gang ) EU Modell: *Du er ikke sikret bruksanvisning på et forståelig språk. Kan ende opp med tysk, spansk, polsk eller lignende. *Du MÅ levere kameraet der du kjøpte det, og kan ikke bruke andre forhandleres plikt til å behandle garantireparasjoner på produkter de fører. *Går butikken du har handlet fra konkurs eller noe annet skjer med de, så har du ingen rettigheter i garanti/reklamasjonssaker. *Mindre velvilje fra norsk importør i supportsaker, om du har problemer, lurer på noe eller lignende. *Selv om det stort sett er samme pakkeløsninger i alle land, kan man risikere ukurant strømkabel eller at noe som følger med i norsk utgave ikke følger med. *Garantisaker/reklamasjonssaker tar lenger tid ettersom butikken sender kamera til sin distributør i utlandet. Norsk modell: *Du får bruksanvisning på et nordisk språk (Nikon har norsk bruksanvisning). *Du kan levere kamera til reparasjon på garanti/reklamasjon til en hvilken som helst forhandler av samme kamera (kan være du må bekoste frakt) eller direkte til norsk importør, eller direkte til autorisert norsk verksted *Om butikken går konkurs, kan du altså bruke en hvilken som helst annen kanal til norsk importør. *God hjelp fra norsk importør om du trenger hjelp til diverse småting *Sikret strømkabler og utstyr som fungerer 100% i Norge. *Du kan få kuttet reparasjonstiden dramatisk, spesielt om du leverer direkte til verksted. Er det en liten ting, kan de kanskje gjøre det der og da mens du venter. Det er argumentene jeg kommer på her og nå. Endret 17. september 2005 av Afseth Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hvorfor ikke, når de koster det samme? Poenget er jo at de IKKE koster det samme: - D70s kit m/18-70 på Japan Photo nå (EU-modell): 8.999,- - D70s kit m/18-70 på f.eks. fotovideo.no ('Norsk' modell): 10.748,- Over 1.700,- i prisforskjell er vel verdt å vurdere spør du meg; du får jo fort et 1GB minnekort, trådløs fjernutløser (den har jo ikke Nikon Norge giddet å fremskaffe det siste halvåret her i landet alikevel forøvrig...) og en god kamerabag eller rett og slett en rimelig 70-300 zoom for de pengene du sparer... Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Poenget er jo at de IKKE koster det samme:- D70s kit m/18-70 på Japan Photo nå (EU-modell): 8.999,- - D70s kit m/18-70 på f.eks. fotovideo.no ('Norsk' modell): 10.748,- ...men så skal jeg ikke ha D70s, jeg skal ha D50! -D50 EU modell fra Japanphoto: 5 999,- -D50 Norsk modell fra de fleste webshopper: 5 995,- Så nei; de koster ikke det samme... men 4 kroner mindre for norsk modell (greit, frakten koster en hundrings eller to men jeg skal ha med litt annet småtteri - så det er ingenting jeg henger meg opp i) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Hvorfor ikke, når de koster det samme? Poenget er jo at de IKKE koster det samme: - D70s kit m/18-70 på Japan Photo nå (EU-modell): 8.999,- - D70s kit m/18-70 på f.eks. fotovideo.no ('Norsk' modell): 10.748,- Over 1.700,- i prisforskjell er vel verdt å vurdere spør du meg Du får norsk modell av D70s med 18-70 til under 10.000 også. Det virker som alle tror at Fotovideo alltid er billigst, noe de ikke er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå