Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en starter på nytt av seg selv

Anbefalte innlegg

Jeg formaterte maskinen her om dagen, og nå har jeg seriøse problemer med den. Den starter på nytt av seg selv veldig ofte (den gjorde det 3-4 ganger på rad istad, like etter jeg var kommet inn i Windows), uten noe feilmelding eller noenting, ikke blåskjerm engang.

Jeg tok ut den ene ram-brikken, og den har hittil ikke startet på nytt etter jeg gjorde det. Hvis problemene er borte nå, er det vel klinkende klart hva som er galt; ram-brikken har tatt kveld. Er det ikke?

Har noen av dere opplevd samme problemet?

Edit: Jeg var litt plaget med at maskinen startet på nytt av seg selv før jeg formaterte også. Det hendte at den gjorde det av og til mens jeg satt inne i ett spill.

Når Windows startet opp etter "krasjen", kom det opp en sånn "Systemet er gjenopprettet etter en alvorlig feil" osv, med to valgalternativer, man kan sende feilrapport eller ikke. Jeg sendte rapporten, og fikk opp denne siden:

http://oca.microsoft.com/en/response.aspx?...679eafd3&SID=10

Edit 2: Der starta den på nytt igjen :(

Og da fikk jeg denne opp:

http://oca.microsoft.com/en/response.aspx?...fbe11e9c&SID=11

Laster ned ny skjermdriver nå..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ny BIOS? man må vel ha rimelig peiling for å oppgradere BIOS, må man ikke?

Det står i brukemanualen til hovedkortet. Du skal laste ned den nyeste BIOSen fra hjemmesiden til produsenten, så skal du legge filene på en diskett og starte opp pcen med disketten. Resten forklarer seg selv. Pass på at du laster ned BIOS som passer til hvedkortet. (velg hovedkortet før du laster ned BIOS)

Lenke til kommentar
En  ny BIOS? man må vel ha rimelig peiling for å oppgradere BIOS, må man ikke?

Det står i brukemanualen til hovedkortet. Du skal laste ned den nyeste BIOSen fra hjemmesiden til produsenten, så skal du legge filene på en diskett og starte opp pcen med disketten. Resten forklarer seg selv. Pass på at du laster ned BIOS som passer til hvedkortet. (velg hovedkortet før du laster ned BIOS)

Nye hovedkort har vel programmer som gjør at du kan flashe fra windows? Det har ihvertfall jeg, og mitt hk er ganske gammelt.

Lenke til kommentar

Kan si at jeg har samme problemet.. har ikke testet å ta ut rammen enda. Pcen funka helt fint inntil jeg byttet skjermkort, og tilbake igjen, for jeg fikk en error i WoW med det nye. Byttet tilbake til det som alltid har funket, men hei, plutselig fikk jeg samme erroren som jeg fikk med det nye kortet, en liten periode. Etter et par error'er begynte pcen å restarte istedet... Og etter det har jeg igrunn ikke fått den erroren lenger, men hjelper ikke stort når jeg etter 1-2 min. ekstra rebooter istedet, også utenom WoW. Har prøvd litt diverse gamle og nye drivere, uten noen videre suksess. Har derimot ikke prøvd å skifte skjermkort igjen da, det blir det neste...

Tviler på at man må oppdatere biosen for dette, og forresten, angående bios oppdatering... Om det skulle gå til H, funker det å restarte biosen for å få det til å funke igjen? Eller er hovedkortet slakta da? Litt teit system i så fall :p

Takk til dem som orka å lese alt, og spesiel takk til de som faktisk svarer og ^^

Edit: Erroren i WoW er for de som er ganske kjent med WoW Error #132, Ram - Memory cannot be read/written, men som sagt, den ble borte, og byttet med reboot...

Endret av HyperN
Lenke til kommentar

godt å høre at jeg ikke er den eneste, HyperN ;)

jeg har nå kjørt en test på de 2 ram-brikkene som stod i maskinen, pluss en gammel en som jeg hadde liggende. det ble funnet feil på alle 3, heh.. hadde en kompis med litt mer peiling på data enn meg sammen med meg når vi gjorde dette, og han mente det kunne være hovedkortet eller prosessoren som hadde gått til fae..

fattern tar med pc'en på jobb i morra, og får noen såkalte eksperter til å sjekke den ut. ber til gud om at det er noe som kan fikses, så jeg slipper å sende inn komponenter :no:

når det gjelder den erroren du fikk i WoW, HyperN, så fikk jeg helt samme i Warcraft 3 når jeg spilte det. har desverre ingen tips å komme med, dog.

men lykke til, ihvertfall.

Lenke til kommentar

har fått fiksa pc'en nå. det var tydeligvis støv bak prosessoren som forårsaket problemene.

HyperN: jeg skulle installere WoW istad etter at jeg hadde formatert (igjen), og fikk den feilmeldinga du sleit med.

jeg gikk inn på #wow på irc, efnet og spurte om hjelp. fikk noen råd fra en hyggelig bruker der inne ved navn blinkyn, og rådet meg til å installere windows på nytt, hun sa at det var som oftest software som var skyldig slike feilmeldinger.

og ja, det funka :)

prøv det da, bare installer windows på nytt, trenger ikke formatere. kan hende det hjelper deg også :thumbup:

Lenke til kommentar

jeg trekker tilbake det jeg skrev istad. pc'en har stått på i 5 timer nå uten å starte på nytt, og nå gjorde den det.

helv.. :(

ender vel opp med at jeg må kjøpe nye deler.

edit: sendte feilrapport, og fikk beskjed om at erroren ble forårsaket av en "device driver". men jeg aner ikke hvilken driver..

Endret av pokerfjes
Lenke til kommentar
Fortell litt om hva du har i pcn, da

hmm, er ikke helt sikker på hva du mener? software eller hardware?

av hardware har jeg hvertfall

Asus A7N8X-E Deluxe Socket A Hovedkort

nForce2 Ultra400,DDR,SATA,LYD,2xLAN,USB2

AMD Athlon XP 3200+ 2.2GHz, Socket A

400Mhz Bus, 512Kb, Barton, BULK

TwinMOS 1024MB DDR PC3200 Dual

512MB x 2, 184pins, 400Mhz, CL2.5

og skjermkortet er et asus v9999gt, geforce 6800gt 128mb.

det er vel disse komponentene jeg kan tenke meg kan være skyldig problemet?

jeg kjører windows xp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...