Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til Printer m/nettverkskabel

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har en printer med masse innganger og utganger. Bl.a så er det en nettverkskabel port. Jeg har tre maskiner hjemme, som er koblet via en switch.

Er det mulig å koble til printeren på den switchen, og da funker det å printe fra samtlige maskiner? ..altså, er det nok med den nettverkskabelen for at printeren skal virke? Jeg har pr skrivende stund koblet den til usb og kun mot den maskina jeg bruker mest

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den vil da fungere som en nettverksprinter ja.

Det kan være at du må foreta noen form for konfigurasjon av printeren, så den havner på samme subnett som resten av nettverket ditt.

Ok, da kobler jeg til ikveld så ser vi :)

Lenke til kommentar

Printeren må ha IP-adresse i samme range som maskinene dine. Dette kan den enten få via en DHCP-server (f.eks. en Windows- eller Linux-server eller en bredbåndsrouter) eller ved at du konfigurerer en fast adresse på selve skriveren.

Dersom du velger DHCP bør du sørge for at DHCPen settes til å tildele en "fast" adresse til printeren. Hvis printeren har et display kan du vanligvis gjøre instillingene via knappene på printeren, hvis ikke kan du vanligvis gjøre det via et web-grensesnitt eller via telnet. Hvis du lurer på innstillingene som er på skriveren kan du forsøke å skrive ut den innebygde testsiden i printeren, les manualen eller sjekk produsentens web om du ikke vet hvordan.

På PCen din starter du med å legge til skriver på vanlig måte. Velg lokal skriver, men fjern evt. plug&play-valget og klikk Neste. Deretter velger du opprett ny port, Standard TCP/IP port. Legg inn adressen til printeren. Hvis ikke Windows selv klarer å detektere riktig type nettverksenhet forsøker du å finne riktig type i listen eller velg Generic. Klikke Neste og Fullfør til du får beskjed om å installere driver.

Gjenta prosdyren på de øvrige PCene eller koble deg til printer-køen på maskinen du nettopp installerte printeren på fra de andre maskinene (Start, kjør, \\maskinnavn_eller_ip_adresse, enter, dobbelklikk printeren).

Det kan hende at du må installere en annen porttype enn Std. TCP/IP. Dette bør i så fall følge med driveren (evt. separat nedlasting) fra produsenten.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...