Gå til innhold

Dell Inspiron 4150, RAM


Anbefalte innlegg

Tenker på denne laptopen: (Dell Inspiron 4150)

Service & Complete Care: 1 år Collect and Return (CAR)

Standard komponenter: Sound Blaster Pro kompatibel 3D Lyd

Smart Lithium Ion Batteri

Inspiron 4150, Vekt fra 2,7 kg

Innebygd mikrofon og høyttalare

 

CD-ROM: DVD/CD-RW COMBO Drive 24x/8x/8x/24x

Prosessor: Mobile Intel Pentium 4 prosessor - M 1,8GHz

Minne: 256MB DDR SDRAM/266MHz (1x256MB)

Skjerm: 14.1'' TFT UXGA+ (1600x1200)

Harddisk: 40GB Ultra DMA/ATA 100 (5400RPM)

Grafikkort: 32MB ATI Mobility Radeon 7500, 4X AGP 3D

Diskettstasjon: 3,5'' 1.44MB diskettstasjon, modul til Media Bay

Modem: Internal combo 56k modem / 10/100 network og mini-PCI TM 1150 Wireless

Bæreveske: Bæreveske (Nylon)

Programvare: MS Works 6.0

Operativsystem: MS Windows XP Home

Sprog på operativsystem og programvare: Norsk

Tilbehør: Ekstra Batteri Lithium-Ion

 

Pris= 23.413,-

 

Bruken blir vel hovedsaklig dette:

Forelesning, lesesal og jobbing med skoleting på UiO (juss).

Litt spilling når jeg er hos venner med den og når jeg jobber nattvakt. (Trenger ikke å spille så veldig avanserte spill. RA2 og Age Of Empires og slikt. Kanskje GTA3 og CS)

 

Noe som er viktig er at den ikke bråker så mye, siden den skal brukes i forelesninger og lesesal.

 

Er det nok med 256 mb ram til Windows XP?? Hørte noen som sa at det var anbefalt å ha 290 mb ram... Er det nok med 256 mb ram til Windows XP??

Vil 256 mb ram bli en flaskehals??

 

Burde jeg heller velge en Dell Inspiron 8200?? Hva sier dere? Jeg trenger input!

 

Mvh

 

Nils Pils Påse

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Nils_Pils_Påse på 2002-08-07 09:22 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: [L]337-Zonic på 2002-08-09 00:24 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja...vanskelig å si...jeg har, som nevnt en million ganger, vært ute for forferdelig kundebehandlig fra dell ved flere anledninger, så jeg anbefaler deg egentlig å kjøpe en annen maskin...gjerne zepto 2002...

 

når det gjelder bråk, så er vel maskinen sånn mitt på treet...viftene suser litt når de sitter igang, men det er ikke så altfor ofte når man bare driver tekstbehandling...

 

selv har jeg kjørt xp uten noen store problemer med 128 mb ram...så 256 er egentlig ikke verdens største flaskehals...men jo mere ram jo bedre, så jeg ville anbefalt deg å kjøpe en tredjepartsbrikke senere, når du føler for det!;)

 

heh...gta3 er et relativt krevende spill, men jeg tror det vil fungerere greit på den maskinen...og spill som cs vil den ikke ha noen problemer med...men hvis du er veldig glad i å spille så ville jeg anbefalt å investere i den noe tyngre 8200, med GeF4-440...men det må bli litt opp til deg...en annen fordel med 8200 er at den har 15', noe som gjør det litt lettere å venne seg til den høye oppløsningen!;)

 

har forøvrig en 8200 selv, så bare spør hvis det er noe mer du lurer på!

 

mvh

krister

Lenke til kommentar

ville garantert valgt en 4150 istede for en 8200, 8200 er jo svær som et helv.....

Kan ikke akkurat regnes som bærbar.

 

Ellers burde du velge 3 års car! det er absolutt verdt pengene, 1 år går fort og da sitter du med en defekt pc kanskje...

 

Evo N800c burde jo også være et alternativ

Lenke til kommentar

Quote:



Ellers burde du velge 3 års car! det er absolutt verdt pengene, 1 år går fort og da sitter du med en defekt pc kanskje...



 

Kjøpsloven sikrer deg mer enn godt nok i så måte. Det er bortkastede penger å betale for en garanti de er pliktet å gi deg. IIRC så er garantitiden i Norge 2 år? Og om saken er ventet å vare vesentlig lenger 5 år?

Lenke til kommentar

Kanskje en ide å skille mellom reklamasjonsrett ifølge kjøpsloven og garanti-tid?

 

Mener det skal være slik at under kjøpsloven må kunden selv påvise at det er en feil med varen, som skyldes produksjonsfeil eller dårlig kvalitet på annen måte..

 

.. mens under garanti må leverandør påvise at kunden har ødelagt produktet på en eller annen måte som ikke går under vanlig bruk.. (f.eks bruke Inspiron 4150 under vann..)

 

Men for privatperson burde forsåvidt kjøpslovens 5 år holde - f.eks skal jo et hovedkort holde mer enn 2 år :smile:

Lenke til kommentar

Om et hovedkort ryker har du rett på nytt. Det er selger som må bevise at du har gjordt noe galt for å få deg til å betale. Garantitiden er den tiden selger garanterer at produktet skal fungere, men den er uinterresant om den er kortere enn det loven pålegger.

 

Man reklamerer vel alltid når man klager på at produktet ikke fungerer som det skal.

Lenke til kommentar

når det gjelder reklamasjon så er det kjøper selv som må bevise at feilen er forårsaket av en feil i produksjonen. Dette kan for ta tid og massse penger som du selv må betale hvis reklamasjonen ikke blir godkjent. Jeg synes det er greit å kunne få maskinen hentet på døra og få den tilbake en eller to dager etter, istede for å begynne å skrive en skriftlig reklamasjon, sende inn pcen, og vente en mnd på å få den tilbake. Men det er jo et valg man får ta.......jeg er ei pyse, tar det tryggeste....:smile:

 

Forskjellen på evo n800v og c er omentrent det samme som 1år car og 3år car, men de er også i forskjellige konfigurasjoner. Livssyklusen er uaktuelt å tenke på for en privatperson

Lenke til kommentar

Jeg sitter med en 4150 nå selv, nesten lik din, men med dobbelt så mye ram.

Er veldig fornøyd med maskinen!!

sitter faktisk ute i sola og har tråløst bredbånd:)

Var også veldig god service fra Dell, ingenting å klage på. Men det lønner seg å bekrefte alt med den selgeren som du har fått "tildelt".

 

Jeg skulle først kjøpe en 8200, men kameraten min kjøpte en, og den var alt for stor!

Hvis det er noe du lurer på så er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Jeg har 1600x1200

Trodde først kanskje at dette var en for høy oppløsning, men det går veldig fint.

Kjører litt større fonter enn vanlig.

 

Når du surfer på nettet, så har du to forskjellige måter siten kan sette størrelsen på fontene på.

Den første er at den følger innstillingene på maskinen din(som hardare.no), mens den andre er når den overstyrer dette og kjører sin egen størrelse(som spraydate:)

Disse sidene er det eneste som kan være litt kjipt, å lese med en så høy oppløsning.

 

I dag fikk kameraten min sin 4150 med sxga skjerm.

Vi var begge enige i at min skjerm er bedre å bruke.

 

Lykke til:)

 

[ Denne Melding var redigert av: a_fly_guy på 2002-08-10 19:07 ]

Lenke til kommentar

Fikk min 4150 (1.6GHz, 256Mb ram)for noen dager siden, dessverre er det en feil med hovedkortet som gjør at batteriet ikke vil lade, må derfor bytte Hk i følge Dell service. Vel nok om det.

Maskinen har sxga skjerm som er helt topp.

Det går veldig bra å kjøre XP med 256Mb ram.

Vedrørende spill, har bare spilt Unreal Turnament og det går så det suser på denne maskina.

Selve lokket virker veldig "billig" bare en liten dytt bak på skjermen så blir det forvrengninger i bildet.

Sitter med andre ord igjen med et litt blandet første intrykk.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Vi er to kompiser som også lurer på å kjøpe Dell Inspiron 4150.

Virker som en veldig bra maskin, har sammenliknet med mange andre merker etc.

 

Eneste som savnes er vel USB2/Firewire...

 

Kan noen si noe om viftestøy og batteri tid ?

 

Leser at flere klager på lokket, har dette noen reell effekt? Man skal da ikke sitte på maskinen... heh...

 

Hvilke vesker har folk prøvd hos Dell? Vi har sett på den feteste til 1290,- heh... Ser meget fet ut, men er jo litt dyr... Noen som har prøvd Ryggsekken kanskje ?

 

Noen som kjører Linux på den ? Dette funker bra ?

 

Zone fri DVD spiller? Er det SONY som leverer spilleren som før eller ?

 

TV-OUT funksjonen funker bra? Har erfaring med ATi 8500, og der funker det MEGET bra, rekner vel med at det er like bra med 7500M... :grin:

 

Masse spørsmål dette... jaja... Stor investering for en fattig student... hehe...

:smile:

 

- Noocyte -

Lenke til kommentar

Hmmm... Det eneste jeg kan si, er at nylonbærevesken er bra.. En kamerat har den, og den er liten, praktisk og fin.. Syns de store lærveskene og det blir for klumpete... Dessuten har den mange nyttige rom til. bla cd'er og skoleting! :grin:

 

Mange fine spm forresten! Gleder meg til noen svarer på resten! :grin: (SPES LYD & BATTERI)

Lenke til kommentar

nylon vesken er enkel og grei, og sekken det samme, eneste negative er at det står dell på de!

 

når det gjelder den dyre skinnvesken er den en helvett!! den er stor, tung, stygg og det er svært liten plass inni!;)

 

en kompis av meg kjører linux på i2500, og jeg tror det funker bra etter litt om og men...tror han sleit litt i starten, og dell var lite villig til å gi han den informasjonen han trengte! husker ikke helt detaljene, men han var på nippet ved å sende maskinen tilbake...men tilslutt ordnet det seg ihvertfall!

 

lokket virker billigt, men hvor stor "reell effekt" det har finner du nok ikke ut før du mister noe oppå!=)

 

mvh

krister

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...