Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Operatørlås - er opplåsning lovlig?


Anbefalte innlegg

Reklamasjon vil fortsatt gjelde. Årsaken til dette er at reklamasjon (og garanti) går mellom deg som forbruker og produsent - ikke mellomleddet (forhandler, operatør etc)

 

Derimot kan, dersom produsenten tatt høyde for det i betingelser, nekte å godta reklamasjon dersom inngrep, uansett korrekt utført (altså uten skade) eller ikke, er foretatt av uatorisert personell.

 

Dersom du som forbruker ikke godtar det, vel, da er det Forbrukertvist utvalget som er neste instans - og som alltid; forhandler blør. Produsenten? Slipper billig unna, som vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal det produsenten skriver i sine retningslinjer være retningslinjer for det reklamasjonsretten gjelder for?

 

EDIT: Lurifaksen: fint, da er det samme garantibestemmelser som reklamasjonsrettspraksisk på området..så vidt jeg vet.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Dealen er: ''Vi sponser telefonen din mot at du binder deg til abonnement hos oss''.

 

Alle forstår hva dette innebærer, så om det ikke er direkte ulovlig å låse opp telefonen så er det ihvertfall moralsk forkastelig å la noen andre betale for DIN telefon uten å yte noe tilbake slik det er forutsatt.

Lenke til kommentar
Dealen er: ''Vi sponser telefonen din mot at du binder deg til abonnement hos oss''.

Alle forstår hva dette innebærer, så om det ikke er direkte ulovlig å låse opp telefonen så er det ihvertfall moralsk forkastelig å la noen andre betale for DIN telefon uten å yte noe tilbake slik det er forutsatt.

Her er det fremdeles snakk om operatørlås - ikke bindingstid. Å fjerne operatørlåsen har som nevnt et par ganger tidligere ingenting å si for bindingstiden - den er det ikke mulig å gjøre noe med. I de aller fleste tilfellene har du altså betalt hele telefonen og langt mer når bindingstiden er over.

 

Unntakene er jo kontant-telefonene, og da kan du jo spørre deg:

Er det moralsk riktig å ta betalt 3kr minuttet, når det finnes andre som tar 0,80kr minuttet? Er det moralsk riktig av operatøren å lure noen til å ta i bruk et abonnement som er det dyreste på markedet UANSETT ringemønster?

 

Er det ikke moralsk forkastelig om du kjøper en kontant-telefon og kaster det medfølgende sim-kortet og bruker et annet telenor-kort i den, uten å låse den opp?

 

Er det moralsk riktig å låse telefonene for å hindre konkurranse?

 

Av alle firmaer er vel ikke akkurat Telenor & co de du trenger å tenke moral når du handler med. De gjør det i alle fall ikke.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Er det moralsk riktig å ta betalt 3kr minuttet, når det finnes andre som tar 0,80kr minuttet? Er det moralsk riktig av operatøren å lure noen til å ta i bruk et abonnement som er det dyreste på markedet UANSETT ringemønster?

Vel, det er vel strengt tatt ikke leverandørens skyld at mattekunnskapene er mangelfulle hos ganske mange mennesker her i landet... Det er ingen som blir lurt til noe som helst; betingelsene står svart på hvitt når man inngår en avtale.

 

Enhver med bittelitt omløp i skallen får jo rimelig god forståelse av hvordan et abonnement vil slå ut i forhold til sitt ringemønster hvis man tenker seg om i noen sekunder. At man fristes til å gå for en telefon som er dyrere enn man ellers ville gjort hvis man måtte betale for den selv selv er jo helt frivillig. Unntakene her er selvfølgelig de som aldri har hatt mobil tidligere.

 

Poenget mitt var dog at når en leverandør sponser en telefon så forventer faktisk denne at du også bruker abonnementet og ikke bare betaler fastavgiften. Det er vel de færreste kun mottar samtaler/meldinger og aldri benytter seg av utgående trafikk selv om slike kunder også finnes.

 

Fastavgiften dekker nok i de aller fleste tilfeller telefonkostnaden og litt til, så de taper nødvendigvis ikke noe, men med tanke på kostnader ifm evt. flytting av abonnement, sending av fakturaer/purring, registrering av innbetalinger o.l. så er vel kunder som låser opp telefonen og bare betaler fastavgift som gjenytelse for at de 'får' en telefon noe som de fleste firmaer helst vil unngå. Heller 0 timers arbeid og 0 kroner i inntekt på å ikke ha en kunde enn å i løpet av et år ha en times arbeid og en hundrelapp eller to i inntekt på en kunde som ikke bruker abonnementet sitt til annet enn som finansiering av telefonen.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Og om du kjøper en telefon til over noen hundre kroner med et vanlig abonnement (ikke kontantkort eller "entry" o.l.) bør ikke telefonen ha SP-lock.

Hvor har du det fra? Operatørene subsidierer enkelte telefoner ekstra vha operatørlås for at de skal bli enda billigere for kunden... Hvis man uansett skal binde seg til et abonnement, hva er da i veien med at telefonen er låst til det nettet man likevel bruker? -Jeg tar gjerne en telefon som er låst til det nettet jeg skal bruke hvis det gjør at jeg sparer noen kroner.

Lenke til kommentar

Og om du kjøper en telefon til over noen hundre kroner med et vanlig abonnement (ikke kontantkort eller "entry" o.l.) bør ikke telefonen ha SP-lock.

Hvor har du det fra? Operatørene subsidierer enkelte telefoner ekstra vha operatørlås for at de skal bli enda billigere for kunden... Hvis man uansett skal binde seg til et abonnement, hva er da i veien med at telefonen er låst til det nettet man likevel bruker? -Jeg tar gjerne en telefon som er låst til det nettet jeg skal bruke hvis det gjør at jeg sparer noen kroner.

Hva om man har 2 abonnement? Hva om man vil bruke det bundene abonnementet i en ny telefon og et annet i den bundene telefonen?

Lenke til kommentar
Dealen er: ''Vi sponser telefonen din mot at du binder deg til abonnement hos oss''.

 

Alle forstår hva dette innebærer, så om det ikke er direkte ulovlig å låse opp telefonen så er det ihvertfall moralsk forkastelig å la noen andre betale for DIN telefon uten å yte noe tilbake slik det er forutsatt.

Bindingstid er en del av avtalen, bryter man den får man oppsigelsesgebyr.

 

Det står ingenting i kontrakt eller vilkår om operatørlås, ergo er det ikke en del av avtalen som kan brytes.

Lenke til kommentar

Har ikke lest ALT her, men det er vel sånn at

 

1. Det ER lov å låse opp telefonen selv om man har binding

2. Men man må fortsatt betale for abbonementet ut de 12 mnd. med mindre man

3. Sier opp abbonementet som koster rundt 1500 minus 100,- for hver måned det har gått siden du kjøpte og bindte deg til abbonementet.

 

Tror iallefall det er sånn :)

Lenke til kommentar
Har ikke lest ALT her, men det er vel sånn at

 

1. Det ER lov å låse opp telefonen selv om man har binding

2. Men man må fortsatt betale for abbonementet ut de 12 mnd. med mindre man

3. Sier opp abbonementet som koster rundt 1500 minus 100,- for hver måned det har gått siden du kjøpte og bindte deg til abbonementet.

 

Tror iallefall det er sånn :)

Du har forstått det :)

 

- Bindingstiden ligger på Telenor sine systemer, og kun Telenor kan fjerne denne. Dette koster 1200 (Telenor) eller 1500 (NetCom), i tillegg til at prisen blir mindre jo lenger tid som har gått.

 

- Opertørlåsen ligger i telefonen, og er fullt lovlig å låse opp uansett hvilke metoder du bruker.

 

Denne KAN også operatøren selv låse opp. Dette koster 600 hos Telenor og 1500 hos NetCom, men er gratis om du samtidig bandt Telenor-abonnementet ditt. NetCom tilbyr ikke det samme. Prisen reduseres også med tiden. (Telenor - 75 kroner per måned reduksjon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...