Gå til innhold

vidvinkel til interiørbilder 350D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden 350 har 1,6 crop må du nesten ned til 10-12 mm for å få skikkelig vidvinkel. Her finnes det alternativer både fra Canon (10-22) og Sigma (10-20). Canon linsa er endel dyrere mens Sigma'en ikke har fått pris i norge enda. Basert på priser i USA vil jeg anta at den kommer til å havne rundt 3500,-

Lenke til kommentar

Canon sin EF-S 10-22 som en annen nevte er perfekt !

Den har også god optisk ytelse, noe jeg ikke kan si om Sigma sin 12-24.

Her er et par interiørbilder jeg har tatt med EF-S 10-22:

Stue.jpg

Kjokken_etter_600.jpg

Roger

Endret av rogers
Lenke til kommentar
vidvinkel, er det en "type objektiv" som også vil passe bra til bilder av store landskap? Flotte bilder forresten rogers, jeg likte dem iallfall :)

Hvor liten breddvidde kan man gå ned til på landskapsbilder før det ser unaturlig ut? Er lavere enn 18mm å anbefale (har nemlig 18mm selv)

Lenke til kommentar
Hva slags fatning har egentlig Sigma 10-20mm for Canon. EF eller EF-S. I produktguiden står det EF fatning, men jeg har lest at objetivet er spesiallaget for digitalkameraer med mindre sensor brikker. Er det ikke da et EF-S objektiv?

EF eller EF-S er fatninger. Det vil si om de fysisk går an å feste på kamerahuset.

Sigma sine objektiver til Canon er EF. Men de har redusert bildesirkel, så hvis du setter dem på et kamera med større sensor enn APS-C (1,6x crop), så vil du få en vanvittig vignettering.

I praksis blir forskjellen at du kan bruke disse objektivene på for eksempel 10D, D60 og D30, som har samme størrelse på sensoren, men ikke støtter EF-S.

Erik

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen!

Jeg har nå fått et tilbud om å kjøpe en Sigma 12-24mm 1:4,5-5,6 DG HSM for Canon (det er det han kaller det hvertfall!) til 5000kr. Leste her at noen ikke syntes den var helt å satse på? Rogers, hva ente du med den optiske ytelsen??

Linsen er jo en del dyrere enn Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Canon. (kr 3950)

Hvilke av disse bør jeg satse på??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...