Gå til innhold

Stille, raskt AMD basert pc til ca 12 000.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DDR2 har jo ikke mye bedre ytelse enn DDR i dag, særlig ikke for AMD-prosessorer da det er viktigere med lav latency enn høy klokkefrekvens for dem (ofte).

 

Skal du ha en AMD-prosessor med DDR2-støtte må du vel også skifte hovedkort og prosessor til M2-sokkel, i tillegg til RAMen da. Blir ganske dyrt... :ermm:

 

Den OCZen jeg sikta til, den er forresten mer enn bare god, særlig hvis du skal klokke :)

Lenke til kommentar
Den OCZen jeg sikta til, den er forresten mer enn bare god, særlig hvis du skal klokke :)

har ikke råd akkuratt nå.. og er den rammen der bedre enn de 3 jeg har på lista mi? bør jeg kjøpe dem? for jeg kan jo kutte ut de 3 rammene jeg har til nå, og kjøpe de to isteden.. blir samma prisen.. lurer bare på om det er verdt det..

 

Bør jeg bruke 100 kr mer på å kjøpe 2 SATA harddisker istedenfor å kjøpe 1 SATA og 1 S-ata? hva er forskjellen??

 

Andre ting dere foreslår jeg bør bytte ut?

Lenke til kommentar
Den OCZen jeg sikta til, den er forresten mer enn bare god, særlig hvis du skal klokke :)

har ikke råd akkuratt nå.. og er den rammen der bedre enn de 3 jeg har på lista mi? bør jeg kjøpe dem? for jeg kan jo kutte ut de 3 rammene jeg har til nå, og kjøpe de to isteden.. blir samma prisen.. lurer bare på om det er verdt det..

Den RAMen er rå!

Konklusjon etter test

Innovation: 10 out of 10

Performance: 10 out of 10

Quality: 10 out of 10

Stability: 10 out of 10

Compatibility: 10 out of 10

Overclocking: 10 out of 10

Software Pack: N/A

Value: 10 out of 10

Men den er vel endel dyrere. Eller misforstod jeg hva du mente nå? Skal du ha litt kvalitet over RAMen så bør du velge noe sånt noe. Du vil nok ikke angre, særlig ikke hvis du skal overklokke!

 

Bør jeg bruke 100 kr mer på å kjøpe 2 SATA harddisker istedenfor å kjøpe 1 SATA og 1 S-ata? hva er forskjellen??

SATA og S-ATA er det samme, begge står for Serial Advanced Technology Attachment. :)

Lenke til kommentar

Hadde, som tidligere nevnt, bare tatt en optisk enhet, og det hadde vært en DVD-brenner. Når jeg går inn på maskinen din nå så ser jeg at du har en SATA-disk og en ATA-133-disk. Jeg mente ikke at SATA var det samme som ATA-133, for sistnevnte er PATA-grensesnitt. Ingen tvil om jeg hadde slengt inn ett hundre til for å få den over i SATA (eller S-ATA om du vil).

 

Ellers så er TwinMOS god billig-RAM, hvis du lurte :) Tror det lønner seg å kjøpe enkeltvis fortsatt (sorry at jeg maser om det), men kanskje på en annen (eventuelt flere) nettbutikk.

 

EDIT: Hyggelig å kunne hjelpe ;)

Endret av gunnard
Lenke til kommentar

det jeg sliter med hvis jeg skal kjøpe enkelt deler, er alle ledningene.. hvor skal jeg kjøpe dem, hvilke skal jeg kjøpe, hvor mye koster dem?

 

tviler på at jeg kjøper fra flere enn 3 nettbutikker.. rammen fra en (tatt i vurdering, tror jeg at jeg kjøper slike), microplex.no, og komplett.no.

 

en venn av meg skal kjøpe 2 gig av den rammen som står på lista, vil jeg eie ham hvis jeg kjøper den rammen som du snakker om, gunnard?

Lenke til kommentar

Sjekk ut handlevogna jeg har laget for deg. Selv synes jeg det virker bra ut! Skjermen kan du få litt bedre av, lavere responstid, hvis dette er ønskelig. Da kunne du også investert i bedre grafikkort, men det er også fint sånn det er nå.

 

Skal du overklokke mye bør du kanskje bytte til et DFI-hovedkort, men med beskjeden klokking vil nok MSI-kortet også strekke til. Men CPUen din og særlig minnet ditt er svært klokkevennlig :thumbup:

 

Hvis du ser på hvor de forskjellige delene er billigst (omtrent like billige), så vil du nok kunne spare noen hundrelapper i forhold til alt fra Komplett. ;)

 

2GB vs god 1GB: Trenger han ekstreme mengder RAM kan det være at han vinner med 2GB. Men det jeg vil anse som normal bruk i dag, vil han ikke ha bruk for mer enn 1GB (+ en sidevekselsfil på 1GB). Og da går det på hvor bra RAMen er, din RAM er da svært bra, spesielt hvis du har klokket den opp, og kan knuse hans (rent teoretisk). Om dere merker noen forskjell i praksis, avhenger av hva som henger etter i systemet. Minne/hard disk henger ofte etter, derfor er det lurt å ha god RAM (og HDD). Og skulle du få for lite RAM en gang (for eksempel i et 64-bits system), så kan du alltid kjøpe deg et til par å sette inn!

 

Gidder ikke legge meg opp i kabinettdesign-diskusjon, blir bare subjektive meninger...

Lenke til kommentar

takker utrolig mye for bra og rask hjelp!

 

Men.. de prisene som ligger i handlevogna som du la ut, er det med eller uten frakt? ville de ikke blitt mye dyrere da??

 

og noen som vet hva slags kabler jeg trenger?

Endret av A11i
Lenke til kommentar

Ikke noe problem ;)

 

Prisene er uten frakt, så du bør maks kjøpe fra 3 butikker (med tanke på frakten). Se på om noen har omtrent best pris på flere varer (altså best pris eller ikke stor forskjell fra best pris), og velg deg ut 2-3 butikker ut ifra det. Frakten avhenger av butikken og størrelsen / tyngden på varene.

 

Hyggelig å kunne hjelpe :thumbup: Lykke til med PC-bygginga!

 

EDIT: Har aldri opplevd at ikke ALLE nødvendige kabler følger med! Kjøper du demovarer kan det være ett lite problem, men du vil oftere oppleve å få for mange kabler enn for få :)

Endret av gunnard
Lenke til kommentar

finner ingen butikker som selger rammen og NZXT Elite..

"valgte" å kjøpe alt fra Mamoz..

PSU fra microplex

kabinett og ram....???

 

Edit: Så hvis jeg kjøper alt seperat, kommer alle ledninger med? Takker og bukker for hjelpen.. :thumbup:

Endret av A11i
Lenke til kommentar

Eksempel:

CPU, grafikkort, anlegg, hovedkort, DVD-brenner og diskettstasjon fra MPX.no til 4735,-

Kabinett, HDDer og skjerm fra PCutstyr.no til 5259,-

 

RAMen leter jeg fortsatt etter, kanskje finne er RAM fra en av de butikkene... :hmm:

 

Angående ledninger så kommer de med. Ikke flere dersom du bestiller fra forskjellige steder, men heller ikke mindre. Det er oftest pakker de er blitt tilsendt fra produsenten. Men det finnes forskjellige typer pakker, de enkelste inneholder bare det mest nødvendige, mens "større" pakker inneholder en del dill-dall i tillegg. Eksempelvis inneholder en "stor" hovedkortpakke ekstrakabler, og ekstraporter for USB 2.0 / FireWire / Seriellport.

 

EDIT: Dette er også et godt par med RAM, og de får du hos MPX. Blir litt billigere da. Eller så kan du kjøpe OCZen fra Netshop, men da blir det et par hundre dyrere (ikke mer heller tror jeg).

Endret av gunnard
Lenke til kommentar
\

EDIT: Har aldri opplevd at ikke ALLE nødvendige kabler følger med! Kjøper du demovarer kan det være ett lite problem, men du vil oftere oppleve å få for mange kabler enn for få :)

opplevde det i dag, fikk til og med feil hovedkort (demo vare fra komplett)

On topic: Hovedkortet er jo der det følger flest kabler med i, så demovare av det kan være litt risikabelt. Egentlig trengs det ikke, til et vanlig oppsett, mer enn kablene som følger med hovedkortet (i tillegg til strømkablene og eventuelle kabler til USB/FireWire-front og vifter på kabinettet, men det er ingen som selger uten disse). Så lenge han ikke kjøper demovare av akkurat den komponenten, så får han kablene han trenger.

 

Off topic: Er det feil på kortet hadde jeg forlangt pengene tilbake, eventuelt bare brukt angreretten, og så kjøpt et nytt hovedkort som ikke var demovare. Men det er vel kanskje det du alt har gjort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...