Gå til innhold

HDTV erstatte tv og pc skjerm? Alt i en skjerm?

Anbefalte innlegg

Vel, spørsmålet er i tittelen lol. Jeg lurte på dette nemlig. Om det vil være praktisk bedre, og teknisk, og bruke en bra og stor hdtv skjerm isteden for pc skjermen? Jeg har en CRT skjerm, og jeg har en gammel kasse tv. Jeg vil ikke kjøpe meg en lcd skjerm til pcen eller noe lignende.

Greia jeg lurer på er om jeg kunne kjøpt meg en hdtv, og brukt den som pc skjerm, samt koblet til tv kabelen og Playstation2 og video spillere osv osv. Så kunne jeg hatt en felles skjerm for alt.

I et år nå har jeg hatt tanker om tv in og ut kort, og store tv'er og små tv'er. At jeg kunne brukt tv ut for å se filmer osv fra dataen på tven, og tv in for å ta opp tv sendinger digitalt, men jeg måtte bruke pc skjermen til gaming og arbeids oppgaver, grunnet latency osv osv.

Men nå lurer jeg på, en hdtv, er ikke den bedre enn noen som helst dataskjerm? Vil jeg ikke kunne game på den med pc'en like bra som med en dedikert pc skjerm? Kan jeg det, plus å se tv på den, spille på den, så hadde det vært et ultimat balansert effektivt medie senter. Og jeg hadde spart plass på skrive bordet også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jeg var i din situasjon ville jeg kjøpt en LCD som er dedikert for PC-bruk og dermed har oppløsningen på plass. Enten Dells 20" eller 24" widescreen skjerm for å ta ett eksempel.

Dersom du går til innkjøp av en plasma, la oss si 42", så vil den fungere veldig bra til tv og film, men heller dårlig til PC bruk på grunn av oppløsningen på dagens plasmaer er langt fra god nok. 1024x768 er vel den mest vanlige oppløsningen på HD-klare plasmaer i dag, mens de mye billigere og HD-kompatible skjermene vanligvis har 852X480.

Tilbake til Dell'en jeg skrev om så kan jeg utdype det litt bedre. Jeg har selv 2005FPW Ultrasharp skjermen som er på 20" og den kan du uten problemer også bruke som TV siden den har 4 video-innganger. DVI, VGA, S-VIDEO og Kompositt. Da trenger du bare en tuner -eventuelt ett tv-kort eller en videospiller for å få se TV.

Viktigst av alt mener jeg er oppløsningen (som du må vektlegge dersom det skal være en PC skjerm også) som er 1680x1050. Så om du setter det litt i perspektiv har en PC-dedikert skjerm på 20" 1680x1050 pixler, mens en tv-dedikert plasma i verste fall bare har 852x480 pixler på hele 42"

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar
Mener HDTV-LCD tvene skal ha ganske god oppløsning og funker bra med PC. er ikke sikker though.. :ermm:

En HD-READY 32" LCD TV-skjerm ligger vanligvis på 1366x768 i oppløsning, men det er fortsatt ikke i nærheten av hva en LCD for PC ligger på.

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar
Mener HDTV-LCD tvene skal ha ganske god oppløsning og funker bra med PC. er ikke sikker though.. :ermm:

En HD-READY 32" LCD TV-skjerm ligger vanligvis på 1366x768 i oppløsning, men det er fortsatt ikke i nærheten av hva en LCD for PC ligger på.

... Men fungerer faktisk bra hvis man sitter i normal sitteavstand fra en 32" TV

Lenke til kommentar

Koblet PCn min på vår 37" Hitatchi Plasma-TV, HDTV-klar, som støtter 1024x1024 (med pc = 1024x768).

Må si dette blei sylskarpt i forhold til mine forventninger (dog er jeg vant til s-video -> vanlig TV). Men ikke no problem å lese vanlig tekst fra en 3-4 meters avstand. Blir det lengre distanse kan det bli vanskelig å få med seg alt..

Min erfaring iallefall ;)

Lenke til kommentar
jeg trodde hdtv var på 1900 x et eller annet, jeg?

Det eneste kravet til oppløsning for å få "HD Ready"-stempelet er at TV-en har minimum 720 linjer. HD-formatene er 1280*720 (720p) og 1920*1080 (1080i/p).

Edit: Personlig ville jeg definitivt hatt en egen skjerm til PC-en.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe i veien for å koble en 32" til PC-en. Personlig synes jeg oppløsning er minst like viktig som størrelse på en PC-skjerm. Du kan jo velge pose og sekk og gå for Apple 30". ;)

Dog blir 32" fryktelig stort på vanlig PC-skjerm-avstand.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...