Gå til innhold

Plasma 42" - hva er best?

Diezel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste 42" plasmaskjerm til 20.000 i dag tror jeg må bli en normaloppløst skjerm, som for eksempel Panasonic TH-42PA50E. Komplett selger den til 22.990 mens Thorn tar 20.649 for samme skjermen. Mener 42PA50E ble lansert rundt mai i år og har derfor det siste panelet til Panasonic som de kaller 8 generasjon, eller G8.

Skjermen er som sagt normaloppløst og ikke HD-ready, men HD-kompatibel, så den støtter HDTV signaler over komponent-inngangen som den skalerer ned til 480 linjer. Skal du derimot ha en god HD-ready skjerm bør du nok legge på 10.000 mer ellers tror jeg nok du blir skuffet over kvaliteten på de billigst HD-skjermene.

Den billigste HD-ready skjermen til f.eks QPVision; QPV42HDH-05 bruker vel 8bit teknologi og har 16.77 millioner farger mens 42PA50E har en palett på 8.6 milliarder farger. Noen sier til og med at bildet er på linje med -og kanskje bedre enn Pioneer som lenge har vært den produsenten av plasma med best bildekvalitet. Absolutt en skjerm du bør vurdere om du ikke har mer enn 20.000 å bruke, men da kjøper du den av Thorn i stedet for å betale 3000 ekstra hos de andre forhandlerene.

Panasonic TH-42PA50E er også testet av Din Side hvor bildet under er hentet fra.

189334.jpg

Lenke til kommentar

Med en betydelig risiko for å bli slaktet p.g.a. at jeg nevner ett produkt vi selger; jeg er 99% sikker på at den beste Plasmaen i dette segmentet er Hitachi 42"erne med 1024x1024 i oppløsning. Disse er ikke best i forhold til spesifikasjoner, men er overlegne alt annet jeg har sett på bilde, også Pioneers dyreste modeller.

Lenke til kommentar
Eeh... vet ikke så mye om dette selv så da spør jeg. :blush:

Er ikke plasma egentlig noe drit? Har hørt at de har en forventet levetid på 5 år?

Hva med LCD?

Hva er det man bør satse på?

Noen med skikkelig peiling som kan gi oss en forklering?

Står vel forklart litt om LCD vs Plasma i denne tråden.

Ellers kan du lese deg til mye informasjon på http://forum.hjemmekino.no/index.php og http://avforum.no/forum/

Lenke til kommentar

Levetiden på dagens plasmaskjermer ligger fra 30.000 timer og opp til 60.000 timer. Men før du når max levetid vil fosforbelegget på panelene svekkes sakte men sikkert, men det varierer fra panel til panel når det er merkbart svekket.

Projektorer har vel 2000-5000 timer "levetid" (om man kan kalle det for det) før man må skifte pæren. Pærene varierer mye i pris fra modell til modell, men gjevnt over koster de ganske mye.

Vær obs på priser forøvrig når du skal handle deg flatskjerm/projektor for det er enorme forskjeller. Ta ett eksempel på Panasonicen jeg anbefalte lengere opp her og sjekk pris differansen på bordstativet. Deal tar 1095 for det mens Komplett (som jeg alltid har regnet som billig blandt netshopene) tar 2595 for samme foten..

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...