JohndoeMAKT Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Jeg pleier å ha flere lydkort i maskinen min, og da kan jeg starte et program (spill f.eks) , og så gå på egenskaper for lyd (win2000) og velge ett av de andre som default, og så kjøre en mp3 på det lydkortet. Da får jeg spillet i headsetet i lydkort 1, og mp3 på anlegget på lydkort 2. Det jeg lurer på er om det går ann å gjøre dette med nettverkskort?. Kan jeg bruke et nettverkskort til en "oppgave", og et annet til en annen. Altså f.eks hente data fra en datamaskin på nettverket med hele ytelsen til dette kortet, sammtidig hente fra en annen maskin med hele ytelsen av det andre. Jeg har pleid å gjøre det andre veien, altså få forskjellige brukere til å laste opp til de forskjellige ip'ene, men lurer på om det går det jeg spørr om. Går det eventuelt ann å bruke ytelsen til begge kortene på en "oppgave"? Det siste der høres litt tvilsomt ut, men det får jeg ikke vite før noen svarer. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Quote: JohndoeMAKT skrev (2002-08-07 04:32):Jeg pleier å ha flere lydkort i maskinen min, og da kan jeg starte et program (spill f.eks) , og så gå på egenskaper for lyd (win2000) og velge ett av de andre som default, og så kjøre en mp3 på det lydkortet. Da får jeg spillet i headsetet i lydkort 1, og mp3 på anlegget på lydkort 2.Det jeg lurer på er om det går ann å gjøre dette med nettverkskort?. Kan jeg bruke et nettverkskort til en "oppgave", og et annet til en annen.Altså f.eks hente data fra en datamaskin på nettverket med hele ytelsen til dette kortet, sammtidig hente fra en annen maskin med hele ytelsen av det andre. Jeg har pleid å gjøre det andre veien, altså få forskjellige brukere til å laste opp til de forskjellige ip'ene, men lurer på om det går det jeg spørr om.Går det eventuelt ann å bruke ytelsen til begge kortene på en "oppgave"? Det siste der høres litt tvilsomt ut, men det får jeg ikke vite før noen svarer. Hvilket OS bruker du? Med WinXP (og win2000?) kan man "bridge" to nettkort. (2 nettkort kjører på samme IP på samme maskin), det fører jo til at du får 200Mbit og dermed kan laste ned fra 2 maskiner i nettverket med 100Mbit fra hver... :smile: Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. august 2002 Forfatter Del Skrevet 7. august 2002 Jeg har vært borti det i XP, men jeg hadde ikke sterk nok psyke til å ha xp inne i lengre enn 4 dager før jeg gikk tilbake til 2000 (ahhh). Hvordan tar jeg på dette i 2000? Skal søke litt i hjelpen, men dersom du sier til meg akkurat hvordan jeg gjør dette, så sparer jeg litt tid. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Går det ann å linke to nic's sånn helt uten videre? Blir det ikke kluss med to forskjellige MAC-adresser da? Hvis noen faktisk får det til å funke i Win2k hadde det vært veldig hyggelig om du/dere posta hvordan man gjorde det;) Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 00:18, ufo skrev:Går det ann å linke to nic's sånn helt uten videre? Blir det ikke kluss med to forskjellige MAC-adresser da?Hvis noen faktisk får det til å funke i Win2k hadde det vært veldig hyggelig om du/dere posta hvordan man gjorde det;) Det kalles bonding, og utstyret i andre enden må selvsagt støtte dette, noe som mao betyr at utstyret i andre enden må enten være en switch med fet management software (dyr mao) eller en pc som er satt opp for å takle bonding. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Bonding? Er det noe i samme gate som "port trunking" på en del fetere switcher? Er det sånne switcher som trengs ? Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 ufo skrev (2002-08-08 00:38): Bonding? Er det noe i samme gate som "port trunking" på en del fetere switcher? Er det sånne switcher som trengs ? I WinXP kalles d "bridge"... :smile: Du kobler jo bare 2 TP'er fra PC'en og inn i switchen/huben. tror ikke du trenger noe spesielt egentlig. En ting da: En switch opererer jo på MAC-adresser (OSI-modellen). Dette kan kanskje føre til trøbbel? er ikke sikker. Regner med at d fungerer slik at hvis du f.eks. skal inn på http://www.vg.no sender ikke begge nettkortene deler av forespørselen? Et kort sender vel _hele_ forespørselen til http://www.vg.no og den andre kan sende til f.eks. http://www.hardware.no, noe som fører til at riktig kort får dataene i retur... Finnes sikkert en del info om dette på nett? Vet dessverre ikke hvor du setter opp dette i Win2k eller om d i hel tatt er mulig... sorry... Edit: skrivefeil... [ endret av ZoRaC den 2002-08-08 09:35 ] Lenke til kommentar
guppigutt Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Svært så komplisert dette blei da. I win2k XP er det bare å installere 2 NIC, sett de på DHCP eller statisk IP alt ettersom og vips, der har 2 x 100Mbit full duplx på 2 addresser som gjør at du kan spesifisere utgangskortet i mange applikasjoner/server programvare. Gjort dette mange ganger. Ikke no vits i å røre bridging eller noen dyre svitsjer eller MAC addresser. Eneste er at den kan ha problemer med å velge hvilken den skal bruke til internet hvis den booter med nett kabel i begger kortene. bare slå av "feil" nettkort et sekund så klarer den seg. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 10:01, guppigutt skrev:Svært så komplisert dette blei da. I win2k XP er det bare å installere 2 NIC, sett de på DHCP eller statisk IP alt ettersom og vips, der har 2 x 100Mbit full duplx på 2 addresser som gjør at du kan spesifisere utgangskortet i mange applikasjoner/server programvare. Gjort dette mange ganger. Ikke no vits i å røre bridging eller noen dyre svitsjer eller MAC addresser.Eneste er at den kan ha problemer med å velge hvilken den skal bruke til internet hvis den booter med nett kabel i begger kortene. bare slå av "feil" nettkort et sekund så klarer den seg. Men da får jo hvert av nettverkskortene forskjellige ip'er .. og det var jo det de skulle ha. Det jeg ønsker er å kunne slå sammen 4 fysiske Nic's til et logisk Nic med 400Mbit ... Alt inn på samme ip-adresse. Det er jo ingen kunst å ha to nics med to ip'er .. kanskje laste ned på det ene og la en ftp-server gå på det andre. Men hva om jeg vil ha en über-fet FTP ?? :wink: Lenke til kommentar
aNti hero Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Jeg må spørre så kanskje det blir lettere.. jeg syntes ialf det.. Det du der oppe (HEHE) sa i XP at du bare kobla sammen, La oss si det er et 100 mbit nettverk, men du har bare 2 10 mbit kort og kobler dem sammen. Går så inn på FTP til en fyr (med 100 mbit kort) for å laste ned ettelleranna (sikkert warez ;D). Kan du da få 20 mbit (2,5 MB/s)? Eller er det som en anna der oppe sa at begge to må støtte greiene? Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Men klart ... om du har Win2k Server eller bedre kan man jo bare kjøre "Load Balancing" på nettverkskorta og så masse masse båndbredde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå