Satyriasis Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Jeg starter nå en ny tråd etter råd fra Playmofetish fordi alle syntes visst at den forrige var for useriøs... Jeg skal bygge meg en ny pc, den skal først og fremst brukes til spill. Men den skal også kunne brukes til andre tyngre applikasjoner. Jeg ønsker rett og slett å få vite hva slags innmat som passer best sammen både hastighet messig og stabilitetsmessig. Og hadde du hatt ork til å lage en liten begrunnelse på hvorfor akkurat disse komponentene er verd å velge ville jeg blitt veldig takknemlig. Jeg trenger bare kabinett med innmat, ikke skjerm etc. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Sjekk DENNE handlelisten fra Komplett for oppsett og kommentarer. Edit: Jeg rådet deg til å IKKE starte en ny tråd, men heller lage et nytt innlegg i den forrige tråden. jaja, moderatorer får se på dette hvis de gidder. Endret 16. august 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Kan bare si det at det holder med et 7800 kort nå, kjøp deg heller et til seinere hvis du syns det blir for dårlig. () Lenke til kommentar
Martinabc Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hvorfor kjøpe en så dyr pc, når en til 20k drar alt som er? Da har du 10k igjen til ein fet 21* lcc skjerm Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Moderatorkommentar: Slik den andre tråden utvikla seg var det nok best å starte ny tråd. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Sjekk DENNE handlelisten fra Komplett for oppsett og kommentarer. Edit: Jeg rådet deg til å IKKE starte en ny tråd, men heller lage et nytt innlegg i den forrige tråden. jaja, moderatorer får se på dette hvis de gidder. Den ser bra ut den, men det er meningsløst å kjøpe Raptor, siden den ikke gir noe serlig bedre ytelse enn en "vanlig" disk. Kjøp heller en SSD som er mye raskere til OS. CPU-vifte er vel unødvendig, hvis diskusjonsstarter ikke skal overklokke. Litt begrunnelser: * AMD Athlon 64 FX-57 2.8GHz er den beste prosessoren til spilling. (også noe annet) * Gainward GeForce 7800GTX er helt nytt og det beste (for øyeblikket). To stykker i SLI gir enda bedre ytelse enn et kort. (som i oppsettet) * NEC DVD recorder ND-3540A er en god brenner, og forskjellene på denne brenneren og dyre modeller er ikke så veldig stor. Jeg har ND-3520A(litt eldre modell) og jeg er kjempefornøyd. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 den pc'n var heelt smood :OOOO Har du penger, så kjøp den !! Lenke til kommentar
knutby Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hvorfor ikke Raptor i Raid0? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Hvorfor ikke Raptor i Raid0? Stemmer for det jeg også. Bruker 14 sekunder å starte windows etter BIOS er ferdig Har 2 stk. Raptor 74 i RAID 0 (for best ytelse) og 2 stk. WD 200 i RAID 1 (for lagring og sikkerhet). Se sigg for specs. Velg en billigere prosessor og sleng inn 4 disker om valgt hovedkort støtter det. Bortkastet å kjøpe prosessor for 9000 kroner når budsjettet bare er 30 000,- Med Raptor 74 i RAID 0, minsker tiden drastisk ved lasting av spill osv. Dessuten formateres disken normalt på 5 sekunder ved bruk av XP-plata. Installerer winXP på 5 minutter. Hvorfor kjøre lada når man kan fly en Raptor? Sveinl. Endret 16. august 2005 av Sveinl Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Om Raptor og oppstartstid: Her finnes det ingen fasittid på hvor lang tid det tar å starte opp, da dette er HELT individuelt av hvor mange programmer man har i start-mappa. At Raptor er generelt raskere enn andre disker i oppstart er nok riktig, grunnet veldig lav søketid. Formatering: Ja visst man kan velge "formatere med NTFS (hurtig)", og at det da tar 5 sekunder å "formatere". Det gjør det med alle disker, Raptoren er ingen superhelt der. Det Raptoren er super på, er å finne filer raskt, samt gi en generell god overføringshastighet, bedre enn mange av dagens disker. Søketiden er det ingen disker annet enn kjempedyre SCSI-disker (10k/15k rpm), eller SSD-disker som effikan nevner. Hvis derimot effikan kan vise hvor disse diskene er i salg, og at de er billigere enn Raptor i forhold til lagring/pris, skal jeg være fullstendig enig i at Raptor er meningsløst. Trådstarter sier INGENTING om hva han prioriterer av 3D-ytelse fremfor diskplass, CPU/RAM fremfor skjermkort og andre ting som kabinett/støy/overklokking/detaljerte bruksområder. Derfor var det vanskelig å vite hva jeg skulle sette opp. Ellers skulle jeg gjerne ha slengt inn 2 Raptorer i en sånn PC, så fremt jeg hadde pengene. Endret 16. august 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Stemmer heller for 2x Raptor enn prosessor til 1\2 av budsjettet. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) La til en ekstra Raptor, samt mere lagrinsplass, MEN droppa et av 7800GTX-kortene. Tror egentlig et av de kortene skulle greie seg med det første. Man må jo ha 20" LCD-skjerm eller større (eller CRT) for å dra nytte av referdighetgjøringen av ytelsesforskjellen mellom 7800 og dårligere kort. I 1280x1024 skulle alt av spill dras glatt unna "bare" med et 7800GTX-kort. Så, Satyriasis, dersom du virkelig vil kaste bort pengene dine på det råeste, gå inn på handlevognen jeg har laget, og trykk kjøp. Endret 16. august 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Formatering: Ja visst man kan velge "formatere med NTFS (hurtig)", og at det da tar 5 sekunder å "formatere". Det gjør det med alle disker, Raptoren er ingen superhelt der. Jo Raptorene mine i RAID 0 er superhelter ved formatering. De bruker 5 sekunder uten å bruke NTFS(hurtig). Spør meg ikke hvorfor men må innrømme at jeg mista maska da jeg så det selv. Når det gjelder oppstartstid så tar det nøyaktig 14 sek. (merk: på min PC) fra den begynner å lese fra disken. Og da er vekslefila målt på forhånd og flytta ytterst på disk-sektorene, sammen med systemfilene for best ytelse. Jeg kan få den til å laste inn windows på 8-10 sek. men det betinger at jeg deaktiverer RAID-kontroller 2 i BIOS. Edit: Har aldri testet hurtigformatering da jeg har fått det for meg at dette ikke er noen pålitelig formatering. Sveinl. Endret 16. august 2005 av Sveinl Lenke til kommentar
knutby Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Greit at det er inviduelt med oppstarttiden, men raptor i raid0 vil gjøre all jobben ca. 50% - 100% raskere. Og det er praktisk erfaring. (har det selv) Husker ikke hvordan det var med formateringen min, men når den installerte windows fikk jeg hakeslep(etter cd kopiering) Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) La til en ekstra Raptor, samt mere lagrinsplass, MEN droppa et av 7800GTX-kortene. Tror egentlig et av de kortene skulle greie seg med det første. Man må jo ha 20" LCD-skjerm eller større (eller CRT) for å dra nytte av referdighetgjøringen av ytelsesforskjellen mellom 7800 og dårligere kort. I 1280x1024 skulle alt av spill dras glatt unna "bare" med et 7800GTX-kort. Så, Satyriasis, dersom du virkelig vil kaste bort pengene dine på det råeste, gå inn på handlevognen jeg har laget, og trykk kjøp. Synes denne PCen ser helt "killer" ut etter oppdatering av handlevognen. Særlig når FX57 prosessoren fremdeles er med i oppsettet, C2-RAM fra Corsair og 2 stk. Raptor 74 Til trådstarter: Du kan kjøpe til et skjermkort senere om du får behov for det. Men Raptorer i RAID0 er etter mitt syn høyst nødvendig i en knall-PC da diskene er trege i forhold til å laste data inn i minnet, og 2 raptorer i RAID0 vil gjøre sitt til at PCen blir en god del raskere. Sveinl. Endret 16. august 2005 av Sveinl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå