Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SYnlighet på usikrete trådløse nettverk

Anbefalte innlegg

Som sikkert alle vet finnes det drøssevis av usikrede trådløse nettverk rundt omkring. Hva kan eieren av et sånt nettverk finne ut om en som bruker av båndbredden, alså en som kobler seg på nettverket? Og omvendt, hva kan en som kobler seg opp mot nettverket finne ut om eieren og andre brukere?

Og bare for å være sikker: Det er vel ikke ulovlig å koble seg opp mot usikrede nettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare uvitenhet fra WLAN eier at han ikke sikrer det bedre, eller er det generøsitet...?

Er koblet på et WLAN nå som jeg ikke aner eieren til, intil huseiern får opp sitt 4Mb WLAN, som skulle være greit når vi kom flytende.. men neeida.......

Lenke til kommentar
Som sikkert alle vet finnes det drøssevis av usikrede trådløse nettverk rundt omkring. Hva kan eieren av et sånt nettverk finne ut om en som bruker av båndbredden, alså en som kobler seg på nettverket? Og omvendt, hva kan en som kobler seg opp mot nettverket finne ut om eieren og andre brukere?

For å reflektere litt over dette:

Som oftest er det uvitenhet hvis et wlan er åpent, i blant rein latskap :) Andre ganger er det rett og slett gjort av praktiske hensyn (man har mange brukere og ønsker ikke å distribuere nøkler eller sette opp VPN for å sikre nettverket). Sistnevnte kan man oppleve langt oftere enn man skulle tro. Og til slutt har du dem som ønsker å dele sin båndbredde med allmennheten. Ikke minst, finner du i blant trådløse nettverk med kun den hensikt å tiltrekke seg forbipasserende wardrivere og logge aktivitet.

Hva en typisk hjemmeruter logger varierer veldig. Typisk er det at mac-adressen logges, og kobler du deg til med en windows-maskin og DHCP sendes gjerne også maskinnavnet til ruteren. Jeg ser også at noen rutere har logger over hvilke web-sider som blir besøkt. Ergo legger man fort igjen noen spor.

Eieren av et nettverk kan finne ut mye om deg. Spesielt om du kobler deg opp med en rimelig usikret maskin. Dette går selvfølgelig begge veier, men straks man legger seg på en linje for å finne ut mest mulig om et nettverk er det lett å bevege seg i en retning der ting fort blir straffbart.

Lenke til kommentar

MAC adresse kan man forandre til hva man vil, og gjerne bytte fra dag til dag, så det identifiserer deg ikke hvis du går inn for å være anonym.

Kjenner mange som ikke krypterer, men bruker MAC filtrering i stedet. Det er ikke sikkert.

Men det er ikke så vanskelig å peile folk som er inne på nettverket ditt. Retningsbestemt antenne og singnalstyrkemåleren i softwaren.

Om det er lov å gå inn på usikrede nettverk er det delte meninger om. Kripos mener det ikke er det..

Er du redd for at noen skal snylte eller snoke på det så sett opp kryptering. Og da helst ikke WEP, for den knekkes på 20 minutter.

Stort sett regner jeg med at det er uvitenhet som er grunnen til alle de usikre nettene rundt om. Så vær litt snill med dem du kobler deg til ;-)

Lenke til kommentar
Hvordan kan man bytte MAC-adresse på nettverkskortet? Trodde det var en fast hardware-adresse jeg?

Du kan ikke endre den faktiske MAC adressen, for den er kodet i hardware.

Men du kan få OS'et til å simulere (dårlig oversatt fra å "spoofe") andre MAC adresser.

For windows, bruk denne oppskriften:

http://www.nthelp.com/NT6/change_mac_w2k.htm

I de fleste linux varianter kan MAC adressen endres i iconfig fila.

Dette overskriver ikke den hardkodede MAC adressa, så ved å fjerne software spoofinga vises den ekte MAC adressen som vanlig igjen.

Noen routere lar deg også konfigurere hvilken MAC adresse du skal utgi til omverdnen.

Merk forøvrig at en nylig lovendring faktisk gjør det ulovlig å kople seg til anres nettverk, selv om det ikke er sikret. Det regnes nå som innbrudd i andres nettverk dersom man ikke har spurt eieren om tillatelse.

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/10/439776.html

*Edit* Lagt til quote og det siste avsnittet.

Endret av hAgGbArT
Lenke til kommentar
Om man ser på loggen på routeren eller WLAN aksess punktet så kommer fram både Mac-adresse og maskinnavn. Det er her det ikke er smart å kalle maskinen for sitt eget navn! ;)

Strengt tatt kan vel routren også logge all datatrafikk som går ut til brukeren, men det er vel de færreste som orker det. Sprøs sikkert litt på routerens funksjonlitet også, har ikke sett noe særlig på slike "vanlige" trådløs-routere. Essensen er at eieren av nettet kan overvåke det meste av det som skjer på linja, om de ønsker

AtW

Lenke til kommentar
Hva er beste krypteringsmetode i nye routere?

WPA2-PSK (Eller WPA2 Personal som den også kalles) vil jeg tro at er det sikreste man kan velge for et hjemmenettverk, så fremt man passer på å bruke en nøkkel som er minst 20 tegn lang. I bunnen ligger kryptering med AES. AES bruker så vidt jeg vet nøkler på enten 128, 192 el. 256bit.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Slettet-10579

@zenit

Noen ganger er det ikke bare latskap/praktiske hensyn, noen ganger er det faktisk mangel på kunnskap hos kjøper. Noen idiotiske leverandører leverer produkter med wlan aktivert som default, som kanskje ikke er helt heldig.

Hvorvidt det er ok å utnytte andres mangel på kunnskap kan diskuteres.

Lenke til kommentar

Flere skriver at MAC filter ikke er sikkert. Men hvor usikkert er det?

Jeg bruker MAC filter på min SMC ruter og ikke noe annet. For å kunne koble seg på ruteren å bruke den til internett eller på lokal nettet, må MAC adressen være i MAC listen til ruteren.

Og så lenge ruteren er passord beskyttet med ett godt passord, skal det vel litt til å komme inn på ruteren for å legge inn MAC adressen sin?

Og for at folk skal få min MAC adresse, må de vel kunne litt mer data enn gjennomsnitts pc brukeren?

Er det andre ting som gjør mitt nettverk særlig utsatt for folk som vil utnytte internett linjen min? Og hvor mye informasjon kan de hente fra pc'ene som bruker nettet mitt?

Kan de "overvåke" meg og se hva jeg surfer på? Kan de få passordene mine osv som jeg skriver inn mens jeg surfer?

Lenke til kommentar
Flere skriver at MAC filter ikke er sikkert. Men hvor usikkert er det?

Jeg bruker MAC filter på min SMC ruter og ikke noe annet. For å kunne koble seg på ruteren å bruke den til internett eller på lokal nettet, må MAC adressen være i MAC listen til ruteren.

Og så lenge ruteren er passord beskyttet med ett godt passord, skal det vel litt til å komme inn på ruteren for å legge inn MAC adressen sin?

Og for at folk skal få min MAC adresse, må de vel kunne litt mer data enn gjennomsnitts pc brukeren?

Er det andre ting som gjør mitt nettverk særlig utsatt for folk som vil utnytte internett linjen min? Og hvor mye informasjon kan de hente fra pc'ene som bruker nettet mitt?

Kan de "overvåke" meg og se hva jeg surfer på? Kan de få passordene mine osv som jeg skriver inn mens jeg surfer?

5781550[/snapback]

Kvar einaste pakke som går over trådlausnettet ditt inneheld MAC-adressa i klartekst. Det er nok å sniffa ei -1- pakke for å finna MAC-adressa di. Å finna program som gjer det krev heller ikkje så mykje kunnskap. Korleis ein bruker den MAC-adressa står forklart over i tråden.

MAC-filtrering stoppar tilfeldig pålogging pga automatisk søk i windows, men det stoppar INGEN som vil inn (og som klarer å bruka ein søkemotor).

Vil sei det er omtrent like sikkert som å ha ein 8-nøkkel på ytterdøra.... (Det er den som ALLE har og som kan åpnast med spiker, skrujern, saks.....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...