Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kva blir gjort på bilservice? Mulig å gjere sjølv?


Zeph

Anbefalte innlegg

Frister lite å bruke 3000-6000 kroner på service, har faktisk ikkje eit øre til overs, så saken er jo grei. Men kva blir gjort på service? Eg er ingen mekanikar, men har Haynes-bok så eg skal alltid klare å rote litt rundt sjølv.

Har ein Primera 98-mod og den er trilla 110 000 km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om det er hovedservice eller vanlig intervall service.

 

Hva de gjør avhenger om det er andre feil enn det som normalt skal gjøres. Men normalt byttes olje og oljefilter, plugger, luftfilter+ div småtterier.

 

Du kan gjøre meste av dette selv, og med haynes boka blir det enda enklere. I haynes boka står det også hva som skal sjekkes/gjøres på det intervallet du er på nå.

 

Evnt skifte av brem,seveske er vel det eneste jeg kan tenke meg som kan være litt vanskelig om denne er mer enn 2 år.

Lenke til kommentar

Spør Nissan forhandleren om et skriftlig servicetilbud, da vil du ihvertfall få prisen på servicen og kanskje hvilke deler som trengs (står ofte på tilbudsarket).

 

Se om det står hvilke punkter som sjekkes i serviceheftet, eller se om du har et gammelt serviceskjema i bilen som din aktuelle service står på .

Lenke til kommentar

Trur ikkje reima er tatt nei, så den kjem vel. Og når det gjeld garanti er vel den gått ut? Hadde rustgaranti på 6 år som er gått ut, men er det andre garantiar?

 

Er klar over at det blir vanskeligare å få solgt bilen utan fullstendig servicehefte, men det får eg ta når den tid kjem.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Bremsevæske bytter du lett selv, og har du en kamerat med litt peiling skifter du reima selv og, men husk å være veldig nøye med å få den nye i rett hakk.

 

Siden du tar servicen selv bør du skrive opp det som blir gjordt og eventuelt legge ved kvitering på delene.

Lenke til kommentar

vil anbefale deg å ta reg reima,den er på grensen.

på mange biler så skal den byttes på 80k,og hvis reima ryker,da blir det ihvertfall dyrt.

skal du skifte reg reima selv,kjøp haynes boka,og få med deg en som kan skru.

skal ikke så mange hakk feil,før den slår borti.

Lenke til kommentar
er register reima skiftet?hvis ikke,så skal den helt sikkert skiftes på denne servicen.

og på noen bilfabrikater,så mister du garantien,hvis du ikke har sevice på merkeverkstedet

 

Dette er faktisk ikke rett, er servicen tatt på alternative verksteder som har utført service som er lik den som på merkeverksted er den godkjent og vil ikke gi noen verdiforringelse eller nedsatt garanti.

 

Etter ny kjøpslov er det også merkeverkstedet som må bevise at det ikke er bilens feil men eiers eller alternativt verksted sin feil.

 

Det er heller ikke lovlig å betegne deler som orginale deler og andre som uorginale deler. Det heter fabrikkleverte deler, har "uorginale" deler papirer i esken som sier at de er lagd etter fabrikkens spesifikasjoner heter de alternative deler og kan faktisk benyttes i en reklamasjon / garanti sak. Så kanskje etter reprasjonen kan det hende importøren bruker alternative deler.

 

Eneste fabrikkene kan kreve er at du må benytte godkjente merkeverksteder ved en reklamasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har sikkert ikke mer garanti uansett, så det er best å gjøre det selv! Og når man tar service på merkeverksted for du ofte bare et stempel på at de har tatt service, mens de egentlig ikke har gjort halvparten av det de skulle! Ved 100000 pleier man ofte å bytte reim, dette klarer de ikke ordentlig på service, de bare strammer uten å vite hvor mye man skal stramme!

Lenke til kommentar
Du har sikkert ikke mer garanti uansett, så det er best å gjøre det selv! Og når man tar service på merkeverksted for du ofte bare et stempel på at de har tatt service, mens de egentlig ikke har gjort halvparten av det de skulle! Ved 100000 pleier man ofte å bytte reim, dette klarer de ikke ordentlig på service, de bare strammer uten å vite hvor mye man skal stramme!

dette kan du ikke mene,får håpe du har skrevet dette i fylla.

isåfall har du hatt bilen på en kebab sjappe,og ikke på et seriøst verksted

Lenke til kommentar
Du har sikkert ikke mer garanti uansett, så det er best å gjøre det selv! Og når man tar service på merkeverksted for du ofte bare et stempel på at de har tatt service, mens de egentlig ikke har gjort halvparten av det de skulle! Ved 100000 pleier man ofte å bytte reim, dette klarer de ikke ordentlig på service, de bare strammer uten å vite hvor mye man skal stramme!

dette kan du ikke mene,får håpe du har skrevet dette i fylla.

isåfall har du hatt bilen på en kebab sjappe,og ikke på et seriøst verksted

Tja finnes jo mange useriøse verksteder. Bare ta en titt på hva TV2 hjelper deg har presantert oss gjennom de siste årene. ;)

Lenke til kommentar
Du har sikkert ikke mer garanti uansett, så det er best å gjøre det selv! Og når man tar service på merkeverksted for du ofte bare et stempel på at de har tatt service, mens de egentlig ikke har gjort halvparten av det de skulle! Ved 100000 pleier man ofte å bytte reim, dette klarer de ikke ordentlig på service, de bare strammer uten å vite hvor mye man skal stramme!

Makan til tullprat er det lenge siden jeg har hørt.

At det finnes noen dårlige eksempler på service er nok så men de aller fleste blir fulgt opp skikkelig av verkstedet.

Lenke til kommentar
Tja finnes jo mange useriøse verksteder. Bare ta en titt på hva TV2 hjelper deg har presantert oss gjennom de siste årene. ;)

Og jeg håper du tar det programmet med en lass salt, de virker ikke spesiellt nøytrale når de tar en sak. I flere tilfeller sitter jeg med følelsen av at de skal ta rotta på foretagene og at kunden alltid uansett toskeskap er uskyldsren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...