The Redmen Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Problemet med nynorsk er jo som du sier. Når vi vokser opp får vi ikke noe forhold til det, og dermed er det heeelt dritt å lære seg det først når vi begynner i 9.klasse. Det blir også vanskelig, for med alt negative snakket rundt det ender vi også med negative tanker rundt det. Da blir det også kjedelig, og vanskelig å lære. For det krever en del, om man skal lære en nytt skriftspråk så "sent". Personlig hadde jeg en norsklærer på ungdomsskolen som ikke hadde nynorskundervisning, men ble rett og slett forbannet over hvor dårlige tentamen gikk.... Jeg mener man skulle funnet en helt annet løsning på dette med nynorsk på skolen, fordi jeg liker ikke hvordan det er nå. Men det er jo mange faktorer som spiller inn her da.... Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Problemet med nynorsk er jo som du sier. Når vi vokser opp får vi ikke noe forhold til det, og dermed er det heeelt dritt å lære seg det først når vi begynner i 9.klasse. Det blir også vanskelig, for med alt negative snakket rundt det ender vi også med negative tanker rundt det. Da blir det også kjedelig, og vanskelig å lære. For det krever en del, om man skal lære en nytt skriftspråk så "sent". Personlig hadde jeg en norsklærer på ungdomsskolen som ikke hadde nynorskundervisning, men ble rett og slett forbannet over hvor dårlige tentamen gikk.... Jeg mener man skulle funnet en helt annet løsning på dette med nynorsk på skolen, fordi jeg liker ikke hvordan det er nå. Men det er jo mange faktorer som spiller inn her da.... Burde vaert et frivillig valgfag. NA har jeg ikke selv hatt nynorsk, og av den grunn hater jeg det ikke i dag . GAr greit A lese, og skriving har jeg ikke bruk for. Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Ja, enig. Men problemet hvordan man skulle fått kabalen til å gå opp. Det blir sent å begynne med det på VGS. Og både systemet og timeplanene må endres om man skal få plass til det som valgfag på US. Evt. ha det istedet for 2.fremmedspråk, men det blir også feil. For det er viktig med tanke på videre utdanning... Nei, jeg er engasjert, men politiker skal jeg ikke bli Vanskelig... Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Er det noen som kan forklare meg hva en overgangssøknad (transfer request) innebærer? Åpenbart signaliserer spilleren tydelig at han vil vekk fra klubben, men alle er jo klar over at Suarez ønsker seg bort, så hva mer skjer? Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Det er en formell forespørsel om å få forlate klubben. Slik det er nå er det ingen som vet at han vil bort, selv om det er mye synsing i media. Hvis han leverer en overgangssøknad som klubben aksepterer er det offisielt at spilleren er til salgs, noe som selvsagt påvirker overgangssummen. Overgangssøknad er det sterkeste virkemiddelet en spiller har for å forlate klubben. 1 Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Det er vel bare en formalisering for å holde ting i system.. Tenk om alle skulle drevet på som suarez i tide og utide.. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 "Alle" gjør jo det allerede.. Det er et system, og det systemet er intrigemakeri, kaos og systematiske ubekreftede lekkasjer til media. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Jeg har ikke noe imot nynorsk, det jeg har noe imot er å ha det som skriftspråk. som språk er det et viktig for å vise de muntlige dialektene ymse bondesamfunn har/har hatt rundt i Norge. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Transfer request har strengt satt ikke noe å si annet en at en spiller gjør det klart at han vil vekk,,offentlig. de mister ofte mye penger i lojalitetsbonus hvis de gjør det æ. Så hvis Suarez leverer inn en, ignorerer vi den bare, sparer masse bonus penger og putter han på 2 laget Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Vokst opp med nynorsk og brukt som hovedmål i 9 år, men skriver bokmål de fleste steder av enkelte andre grunner. Om Liverpool.no har en enkelte journalist som bruker nynorsk så synes jeg ikke man burde klage. Har gitt helt opp silly season når det gjelder Suarez. Alt er rehash og alle Poolsupportere overanalyserer. "Trolley has a blue handle, confirms Suarez to Everton." "That looks like a loaf of tiger bread. He's off to Hull." Endret 6. august 2013 av The Doctor 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Dasspapir=man u(manure) Thihi. Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Ble det litt for vanskelig? Jeg har en tendens til å glemme ting som bryr meg langt opp der maisen fortsatt er gul. At jeg glemte det allerede etter 2 sekunder, indikerer at dette er meget uinteressant. Tilbake til trådens emne: Om Suarez ikke kommer til oss, håper jeg han blir i Liverpool. Dere sier dere spiller like bra uten han, men jeg tror dere vil merke det godt om han drar. Endret 6. august 2013 av Sending! Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 da ender man opp med utvaskede dialekter og hjernevaskede barn og unge som skyr sin naturlige dialekt/målform fordi de er blitt bombardert med fordummende barnetv-norsk hele livet. Da blir det for tungvint å måtte forholde seg til to ulike skriftspråk som ligner, men likevel er ganske forskjellige. Nå er ikke nynorsk naturlig på noen som helst måte. Et sammensurium av forskjellige norske dialekter laget av en gal dikter med megalomane nykker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Kan dere se til helvete å diskutere nynorsk i TIA-tråden? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Nå er ikke nynorsk naturlig på noen som helst måte. Et sammensurium av forskjellige norske dialekter laget av en gal dikter med megalomane nykker. Og du mener da at bokmål, et sammensurium av ulike språk og tung østnorsk påvirkning, er mer naturlig? Nynorsk har langt mer til felles med norske dialekter enn bokmål, nettopp fordi det er utformet etter dem, ikke til tross for dem (som bokmål).. Og selvfølgelig kan vi ikke ha et skriftspråk som dekker absolutt alle nyanser i alle landets dialekter.. Men nynorsk er mer representativt for det norske språk om man teller antall dialekter.. Bokmål er i utgangspunktet kun riktig for området rundt Oslofjorden og Finnmark. Kan dere se til helvete å diskutere nynorsk i TIA-tråden? Er jo det vi gjør 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Er jo det vi gjør Hvis du ikke skjønte det, så betyr det at dere slutter å gå off-topic………………… Heretter -> ________________________ Takk. Endret 6. august 2013 av Slettet-w7DZlO15 Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Og du mener da at bokmål, et sammensurium av ulike språk og tung østnorsk påvirkning, er mer naturlig? Nynorsk har langt mer til felles med norske dialekter enn bokmål, nettopp fordi det er utformet etter dem, ikke til tross for dem (som bokmål).. Og selvfølgelig kan vi ikke ha et skriftspråk som dekker absolutt alle nyanser i alle landets dialekter.. Men nynorsk er mer representativt for det norske språk om man teller antall dialekter.. Bokmål er i utgangspunktet kun riktig for området rundt Oslofjorden og Finnmark. Ja, det mener jeg av den enkle grunn at det har utviklet seg naturlig over en lengre periode og vært en stor del av norges historie, i motsetning til nynorsk. Hvorfor skal vi ha et eget språk for å representere bygdenorge? Det holder da vitterlig med et språk som faktisk representerer majoriteten. Det hadde for eksempel vært mer naturlig å lære samisk enn nynorsk, mtp. norsk historie. Nå er ikke jeg noen historieforsker, men det kan neppe være mange lignende eksempler fra andre land, hvor en person lager et nytt språk som blir tvunget nedover halsen på alle og enhver. @Mednaetha: Svært så hissig da. Dårlig dag? Diskusjonen er nå ferdig fra min side uansett 1 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 6. august 2013 Forfatter Del Skrevet 6. august 2013 Det var morsomt med diskusjon om målformer i Norge en lille stund, holder nå Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Nok diskusjon angående nynorsk nå. Vil dere diskutere målformen videre kan dette tas over PM. Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Noen som har peiling på hvilket hotell spillerne skal bo på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå