Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Liverpool F.C - Home of Klopptimus Prime

AllFather

Anbefalte innlegg

Folkens.. Er det Liverpool eller Chelsea dere holder med?

Mange her er såpass oppegående (til og med united-fansen) at vi burde ha litt mer perspektiv på ting. Det har vært bevist gang på gang at man så godt som aldri snur en trend fra håpløs til fantastisk i løpet av et år. Suksess er et produkt av kontinuitet. Å sparke Kenny nå sender et dårlig signal til spillerne, fansen og potensielle nye spillere.

Kenny ba om tre år før han ble dømt. Med tanke på hvem han er i LFCs historie synes jeg vi bør gi ham såpass.

Vi startet sånn relativt greit på høsten. Holdt sjetteplassen til nyttår, med svært få tap (ingen hjemmetap), men for mange slurve-uavgjort. Slitt med å score mål har vi gjort hele sesongen. Deretter har vi hatt en helt forjævlig vårsesong. Nest dårligst i Premier League sier sitt. Hadde vi ikke hatt den "gode" starten hadde vi vært mye lengre ned enn det vi er.

Når det gjelder spillerne han har signert vil jeg også be om at vi gir dem mer tid. Det er mange nye spillere som er kommet inn på kort tid, og slikt påvirker stabiliteten i troppen. Særlig når man overtar en tropp i så dårlig forfatning som det Kenny gjorde.

De nye signeringene med mest spilletid (jeg tar ikke med Jose Enrique - han er den eneste som ikke får kritikk for å være dyr og unødvendig) - Adam, Henderson, Carroll og Downing - de har variert veldig. De har vist glimt av det som bor i dem, men sliter veldig med å tilpasse seg taktikken. Det er vanskelig å tilpasse spillere til taktikk, og veldig mye enklere å tilpasse taktikk til spillere. Personlig mener jeg at enkelte taktikkvalg er helt hårreisende. Når backene stormer frem for å legge innlegg - da kan ikke begge vingene og begge spissene og den sentrale midtbanen stå og klø seg i ræva ca midt på motstanders banehalvdel - de må storme inn i boksen for å skape overtall og generelt være der innleggene kommer. Dette er det punktet jeg har savnet mest i hele år - og en av de største grunnene til at vi scorer så lite mål. Det er zip nada løp i boks. Det kommer ikke bare av at det er nye spillere som ikke er vant til hverandre, det kommer av en lite definert taktikk.

Kanskje var det dumt at laget presterte så voldsomt etter at Kenny tok over i fjor, for det skrudde forventningene gjennom taket. Ihvertfall for min del. Jeg forventet at vi bare skulle fortsette på samme måte i år, og de nye signeringene skulle løfte laget til et nytt nivå. Jeg var sikker på at det skulle bli topp 4 i år..

Se på fakta. Vi har en liten og sårbar tropp med en aldrende sentrallinje. Forsvarssjefen Carragher er en skygge av seg selv fra Rafa-tiden, hele midtbanen vår er byttet ut og midtbanesjefen Lucas er ute resten av sesongen. Gerrard drar på åra og må bære store deler av spillet vårt alene nå, kontra hva han gjorde for bare noen få år siden.

Vårt antatt beste lag er Reina - Johnson, Agger, Skrtel, Enrique - Gerrard, Lucas, Adam - Suarez, Carroll, Bellamy/Downing (her velger jeg formasjon etter spillertyper, som jeg nevner over). Som du sier må Gerrard dra mye av midtbanelasset alene og har langt fra spilt mange kamper grunnet skade, og Lucas ble skadd rundt nyttår for resten av sesongen. I det laget regner jeg Adam som den største svakheten, og jeg ville vært langt mer fornøyd om vi hadde hatt Meireles istedetfor ham. De er tålig like spillertyper, men Meireles er en bedre fotballspiller og lager på langt nær like mye defensivt kaos som skotten.

En benk med Henderson, Coates, Aurelio og Kelly er ikke heller akkurat dårlig stilt.

Suarez sliter nok også med presset og stresset rundt sin person, samme hvor selvforskyldt akkurat det er.

Jeg med flere begynner nok å bli lei av alt tullet med Suarez. Verdensklasse på sitt beste - på sitt verste totalt uspiselig. Håpet om at Kenny skal få skikk på alt tullet svinner mer og mer hen for hver kamp som spilles.

I samme periode har City og Tottenham blitt stabile og gode, og dermed økt presset om topp 4-plassering betraktelig. Sånn som Liverpool presterer nå er det uansett ikke vits å tenke for mye på akkurat det..

Men hva er det som har forårsaket at Liverpool har falt ned til midtable obscurity fra den andreplassen (som nesten ble gull) i 08-09? Rafa? Salget av Xabi Alonso? Styret med Gillette/Hicks? Dårlige utskiftninger av aldrende mannskap?

Men igjen, og som Chelsea beviser til stadighet: Det finnes ingen enkle og kjappe løsninger som gir permanente resultater.

Visst faen er det frustrerende å se på det som skjer nå, men husk: at the end of the storm there's a golden sky and a sweet silver song of a lark..

Det er nå vi skal reise oss og synge, det er nå klubben trenger fansens støtte.

YNWA!

Jeg synger og støtter laget hver gang. Foran hver ligakamp det siste halvåret har jeg tenkt at "Nå snur det. Nå løser det seg. Nå kommer vi på vinnersporet igjen. Nå blir det bra". Så langt har jeg blitt skuffet. King Kenny er legende. Han vil -alltid- ha en spesiell plass i mitt Liverpoolhjerte. Som supporter har jeg imidlertid visse krav, og det er at Englands mestvinnende klubb ihvertfall SER ut som de har lyst til å vinne en fotballkamp. At det SER ut som laget har en plan. At laget kommer til sjanser er et must. At man klarer å treffe med pasninger er et must. At man viser vilje til å score er et must. Det er minstekravene mine, og de blir per nå ikke oppfylt. Og siden jeg er sikker på at spillerne har evnen (kanskje minus Charlie Adam) - så må problemet ligge høyere opp. Dessverre. Derfor er det ofte manageren som får fyken hvis laget gjør det dårlig - og derfor får ofte lag en boost med ny manager. Vi så det forrige gang vi byttet (fra Roy til Kenny). Gi Kenny tid sier du nokså tidlig. 3 år, ber han om. Fortsetter vi denne trenden, rykker vi ned neste sesong. Det går rett og slett ikke. Enten må det snus kraftig på flisa og Kenny svelge noen taktikk-kameler og vise noe annet på slutten av sesongen, eller så må ferskt blod inn.

For å avslutte med neste vers:

Walk on through the wind

Walk on through the rain

Though your dreams be tossed and blown

WALK ON, WALK ON, WITH HOPE IN YOUR HEART

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye jeg skulle sagt og skrevet, men har ikke kapasitet nå. Det jeg likevel vil si fort er at det ville vært spennende å se hvordan Rafa hadde gjort det under de nye eierne. Vi må ikke glemme at mye av optimismen som kom da Kenny returnerte også skyltes det bakenforliggende med nye eiere. Rafa regjerte under vanskelige forhold med de forrige eierne. Nå er det helt andre forhold med den biten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kuyt på vei bort. Juuuuble! Bare å få oppvasken i gang fort som flint. Kuyt som førstemann ut er en glimrende start.

Det er mange spillere jeg kunne tenke meg å se forsvinne fra klubben, men Kuyt er ikke en av dem. Ser ikke logikken i at vi kvitter oss med ham, med mindre han vil bort pga lite spilletid.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kuyt sin rolle i Liverpool er utspilt. Gammel og grå, og topper hele driden med å fremstå som lat og uinteressert i lang tid nå. For ikke å nevne alle manglene hans som fotballspiller..

Det er en hel rekke spillere jeg også kunne sett for meg forlate oss, hadde det vært opp til meg hadde flerparten av stallen fått sparken.

Hvem kunne du tenkt deg å kvitte deg med i stedet for Kuyt da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Du ser ikke logiken i å selge Kuyt? Mannen har gitt meg flere gode minner gjennom sin Liverpool-karriere, men han har da ingenting å tilby Liverpool som et lag. Teknisk elendig, fart som en spurv, førstetouch fra helvete og en OK skuddfot. Kuyt har reddet seg med sin ekstreme work-rate og være på rett sted i rett tid. Men selv det har ikke funket denne sesongen. Kuyt har ikke noe å tilby, han er gammel og det er på full tid at han skiller vei fra Liverpool.

Lenke til kommentar

jeg tror på kenny, vinner vi fa cupen så har man gjort en sesong som ikke har vært for jævlig, selv om liga plasseringen kan bli for dårlig(regner med vi henter oss inn og går forbi everton igjen ihvertfall) la kenny få ett år til, går det for dårlig så har man ihvertfall gitt han den sjansen han fortjener. Han har da tross alt tatt en tittel selv om det er liga cupen, slo tross alt toppet city og chelsea lag! men uansett er trist å se liverpool i ligaen om dagen, du verden så viljeløse de er utenom de unge spillerne, gi sherling og co sjansen, sherling var jo 20x bedre enn kuyt,henderson og downing og hadde viljen til å prøve og å utfordre! trist at kenny er så påpasselig med å prøve de unge spillere ut akkurat sånn som forgjengerene hans, hvorfor har vi ikke sett pacheco eller andre få prøve seg på a-laget skikkelig? :(

Lenke til kommentar

Du ser ikke logiken i å selge Kuyt? Mannen har gitt meg flere gode minner gjennom sin Liverpool-karriere, men han har da ingenting å tilby Liverpool som et lag. Teknisk elendig, fart som en spurv, førstetouch fra helvete og en OK skuddfot. Kuyt har reddet seg med sin ekstreme work-rate og være på rett sted i rett tid. Men selv det har ikke funket denne sesongen. Kuyt har ikke noe å tilby, han er gammel og det er på full tid at han skiller vei fra Liverpool.

Der har du omtrent beskrevet hele laget slik det har fremstått i år.

Kuyt har vært undervurdert i årevis fordi han ikke har de klassiske vingegenskapene som ser bra ut på youtube. Alikevel har han vært en av de mest effektive høyre kantspillerne i ligaen så lenge han har vært i klubben. Skal vi kvitte oss med alle som har vært ræva i år kan vi selge alle spillerne unntatt Skrtel agger, johnson og lucas. Kuyt har ikke spilt spesielt mye i år så det elendige spillet vi ser kan ikke skyldes ham.

Kuyt har aldri vært spilleren som gjør alt alene, men er en god lagspiller, med god fotballforståelse. Han er på sitt beste når han har smarte spillere med gode bevegelser rundt seg slik vi så på slutten av forrige sesong. Da kombinerte han flott med maxi, meireles og suarez i angrep. Mye bedre en noe vi har sett av spillerne i hele denne sesongen.

En solid lojal lagspiller som ikke har spesielt høy lønn og ikke har noen stor videresalgsverdi da han begynner å bli gammel og har liten tid igjen på kontrakten bør ikke være den første vi kvitter oss med. Det betyr ikke at han bør være førstevalget, men en spiller som absolutt er verdt å beholde i troppen.

Dessverre så er det slik at vi vil få større problemer med å kvitte oss med de spillerne som vi virkelig bør bli kvitt.

Carragher og Cole bør være de første ut døren De blir derimot tilnærmet umulige å selge da de har kontrakter der de tjener store summer i lønn,og vil antagelig bli værende i klubben til kontrakten går ut.

Aurelio antar jeg går gratis ved sesongslutt. Han er en brukbar backup men alltid skadet.

Aquilani har egenskaper vi kan trenge i klubben, men etter den måten han har blitt behandlet på de siste tre sesongene tror jeg ikke han vil være her. Selg ham mens vi fortsatt kan få litt for ham.

Maxi er en grei backup, men har tydeligvis null tillit hos Kenny. Selg ham mens vi fortsatt kan få noen kroner for ham.

Videre må vi bestemme oss for en måte å spille på før vi bestemmer oss for hvem vi skal selge. Selv håper jeg at vi bygger laget rundt Suarez og kjøper inn en ny spiss eller to som forstår måten Suarez spiller på. Da kan vi gjerne kvitte oss med Carroll som passer bedre inn i stoke.

Midtbanen vår er overbefolket men vi mangler balanse i troppen og kenny klarer tydeligvis ikke komponere en sentral midtbane som fungerer. Her mener jeg de fleste bør være mulige salgsobjekter med unntak av Lucas og muligens Gerrard. Hvem vi selger avhenger av hvordan vi ønsker å spille framover og hva vi kan få tak i av kvalitetsspillere.

Skal jeg prøve å være mer realistisk antar jeg at vi kommer til å kvitte oss med Kuyt, Maxi, Aurelio, Reina og muligens Shelvey i sommer. Kuyt, maxi og shelvey fordi de får for liten spilletid. Reina fordi han ikke lenger har tro på at vi kan snu dette. Regner med at pacheco og flere andre fra reservelaget også forsvinner.

Det største problemet klubben har er forøvrig ikke enkeltspillere, men at vi ikke ser ut til å klare å spille som et lag. Det ser ikke ut som om spillerne vet hva de skal gjøre, og det virker ikke som om Kenny vet hva de bør gjøre for å kunne utnytte de kvalitetene vi faktisk har i laget.

Endret av Reg2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Kuyt har vært undervurdert i årevis fordi han ikke har de klassiske vingegenskapene som ser bra ut på youtube. Alikevel har han vært en av de mest effektive høyre kantspillerne i ligaen så lenge han har vært i klubben.

Kuyt er ikke ving, han er all over the place, noe som også har sine kvaliteter. Men ving er han ikke. Han har noen få gode innlegg, men de fleste ender i nada. Han kommer sjeldent på kant, og kan ikke utfordre Hellstrøm engang. Effektiv foran mål er\var han. Men nå scorer han ''kun'' på returer og 1 meter foran mål. Noe han ikke har bidratt med denne sesongen i det heletatt. Kuyt spilte dårlig sist sesong også, men reddet seg inn på slutten av sesongen. Jeg har ikke noe imot Kuyt, liker han godt, men han burde ikke ha en fremtid i Liverpool.

En solid lojal lagspiller som ikke har spesielt høy lønn og ikke har noen stor videresalgsverdi da han begynner å bli gammel og har liten tid igjen på kontrakten bør ikke være den første vi kvitter oss med. Det betyr ikke at han bør være førstevalget, men en spiller som absolutt er verdt å beholde i troppen.

Dette stemmer, men ryktes at han ønsker seg til Roma eller tilbake til Nederlandsk liga. Liverpool har ingenting å ''tjene'' på å beholde han. Han tar opp plasser for bedre\ bedre egnet spiller vi har i troppen.

Spesielt i start 11'n.

Kvitt oss med Kuyt, Aurelio(har vel 1-2 kamper denne sesongen?) Carragher(som heltidspiller)Maxi, Johnson, Aquiliani, Spearing, Wilson(ser ikke han i Liverpoolframtiden).

Kan egentlig gi Cole en ny sjanse, men bare om han går ned i lønn. Om ikke så selger vi.

Reina blir.

Endret av Slettet-D7I5Gr2
Lenke til kommentar

Å kvitte seg med Kuyt er rett og slett idioti. Vil han dra så må han få lov til det, men hvis han ønsker å fortsette i denne middelmådige klubben må han da sannelig få lov til det! Har dere allerede glemt målet mot United, eller målet i ekstratiden mot Cardiff? Eller så dere kanskje ikke innlegget hans mot England på Wembley?

Hva Kenny skal gjøre i sommer er utrolig vanskelig å si. Det bør i hvert fall skje endringer i midtforsvaret og på midtbanen (Adam og Gerrard har vært dritt) mens det er nok av kvalitet i angripsspillerene. For når sant skal sies er ikke Carroll, Suarez og Downing dårligere fotballspillere, de er snarere ofre for en total mangel på konsekvent taktikk. Det er Kenny sin skyld og en av grunnene til jeg mener han bør forlate klubben i løpet av sommeren.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kuyt har vært undervurdert i årevis fordi han ikke har de klassiske vingegenskapene som ser bra ut på youtube. Alikevel har han vært en av de mest effektive høyre kantspillerne i ligaen så lenge han har vært i klubben. Skal vi kvitte oss med alle som har vært ræva i år kan vi selge alle spillerne unntatt Skrtel agger, johnson og lucas. Kuyt har ikke spilt spesielt mye i år så det elendige spillet vi ser kan ikke skyldes ham.

Pfffff. Kuyt har ikke vært undervurdert på åresvis, det var en tid når han ikke fikk skryt som fortjent, men ila. årene har det gått helt over til det motsatte, Kuyt er overvurdert av mange, spør du meg. Og vi kan ikke skylde på at han spiller dårlig, fordi han ikke får spille hver kamp? Den forstår jeg ikke. Han burde vært ekstra motivert nå som han har blitt mer en backup-spiller, men hva gjør han? Det stikk motsatte, det vi har sett av Kuyt nå i en lang tid har vært begrederlig. Det er selvsagt flere spillere som fortjener ris etter sesongens prestasjoner, men noen har rett og slett en høyere feil-kvote enn Kuyt, deriblant Gerrard. At noen i det hele tatt ser på han som et mulig salgsobjekt er, i mangel på bedre ord, forbanna latterlig.

Kuyt har aldri vært spilleren som gjør alt alene, men er en god lagspiller, med god fotballforståelse. Han er på sitt beste når han har smarte spillere med gode bevegelser rundt seg slik vi så på slutten av forrige sesong. Da kombinerte han flott med maxi, meireles og suarez i angrep. Mye bedre en noe vi har sett av spillerne i hele denne sesongen.

Kuyt har aldri vært en spiller som har gjort noe spesielt bortsett fra å springe/jage, og den tiden han var "god" på det, så var han en nyttig spiller som scoret noen heldige mål til tider.

Kuyt sin rolle er ferdig i Liverpool, han har ingenting å tilby oss lengre. Som Daniel er inne på så tar han opp plassen for noen mye mer spennende og talentfulle spillere, og slike ting river hjertet mitt i biter.

Videre må vi bestemme oss for en måte å spille på før vi bestemmer oss for hvem vi skal selge. Selv håper jeg at vi bygger laget rundt Suarez og kjøper inn en ny spiss eller to som forstår måten Suarez spiller på. Da kan vi gjerne kvitte oss med Carroll som passer bedre inn i stoke.

Her er du inne på det som jeg mener er hovudproblemet. Liverpool har ikke en måte å spille på. Alle springer rundt litt her, og litt der, litt frem og litt tilbake. Og det er nettopp her Kenny(og resten av trenerteamet) har skuffet ENORMT. De har ikke klart å bygge opp en egen måte å spille på, alt som skjer fremover på banen er bare bingo. Et sekunds "magi" fra Suarez eller Gerrard er det laget har å støtte seg på.

Midtbanen vår er overbefolket men vi mangler balanse i troppen og kenny klarer tydeligvis ikke komponere en sentral midtbane som fungerer. Her mener jeg de fleste bør være mulige salgsobjekter med unntak av Lucas og muligens Gerrard. Hvem vi selger avhenger av hvordan vi ønsker å spille framover og hva vi kan få tak i av kvalitetsspillere.

Muligens Gerrard? Er det en tanke du seriøst har?

Det største problemet klubben har er forøvrig ikke enkeltspillere, men at vi ikke ser ut til å klare å spille som et lag. Det ser ikke ut som om spillerne vet hva de skal gjøre, og det virker ikke som om Kenny vet hva de bør gjøre for å kunne utnytte de kvalitetene vi faktisk har i laget.

Enig, vi må ha inn en manager som har egenskapene til å ta tak i det, og ikke bare stå å se på at alt går til helvete. Har ikke et stygt ord å si om Kenny, men han er ikke fremtidens manager for Liverpool, det er bedre å bytte nå, så den eventuelle nye manageren får begynne allerede, enn at vi gjør det om 3 år, når alt har gått så langt til faen at det ikke er mulighet til å rette det opp.

@toppmeis: Hva var poenget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...